Prima pagină » Magazin » Mungiu, despre un Palme d’Or pentru „După dealuri”: Ar fi frumos, dar este destul de puțin probabil

Mungiu, despre un Palme d’Or pentru „După dealuri”: Ar fi frumos, dar este destul de puțin probabil

Mungiu, despre un Palme d'Or pentru
Regizorul Cristian Mungiu, care se întoarce la Cannes cu lungmetrajul "După dealuri", la cinci ani după Palme d'Or-ul obținut cu drama "4 luni, 3 săptămâni și 2 zile", spune într-un interviu acordat The Hollywood Reporter că ar fi frumos să obțină din nou râvnitul trofeu, însă este puțin probabil.

Filmul „După dealuri/ Beyond the Hills”, inclus în competiția oficială a celei de-a 65-a ediții a Festivalului de la Cannes, va avea premiera oficială sâmbătă, la ora 15.30 (ora Franței).

Înaintea premierei celui mai recent film al său, Cristian Mungiu a vorbit cu jurnalistul publicației The Hollywood Reporter despre modul în care i s-a schimbat viața după câștigarea premiului Palme d’Or la ediția din 2007 a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”, despre impactul pe care l-a avut asupra sa câștigarea marelui trofeu la cel mai important eveniment de gen din lume, despre noul său film și așteptările sale pentru ediția din acest an a festivalului.

Cu ce așteptări s-a dus Cristian Mungiu la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes? Speră la un nou Palme d’Or? „Ar fi frumos, dar este destul de puțin probabil. Așa că mă concentrez pe cea mai mare dorință a mea: o vacanță după ce am muncit continuu în ultimele 18 luni”, a declarat Cristian Mungiu pentru The Hollywood Reporter.

Întrebat cum își explică succesul incredibil pe care l-a avut la Cannes filmul „4,3,2”, Cristian Mungiu spune că nu poate să și-l explice. „Dar există ceva care mă preocupă mai mult: Nu sunt sigur că modul meu de a înțelege cinematografia depinde de cât de matur sunt. Când am început cariera de regizor, totul mi-a fost clar, în vreme ce acum am mai multe îndoieli decât certitudini. Să fii mulțumit de filmul pe care îl faci este uneori mult mai dificil și mult mai important decât să ai succes cu el. Cel mai mult îmi doresc să fiu mulțumit”, a spus Mungiu.

Cum i s-a schimbat viața după ce a câștigat Palme d’Or în 2007, la Cannes? „A fost amuzant că am putut să călătoresc cu avionul la business class pentru o vreme și a fost mai ușor să găsesc bani pentru noul meu film, însă nu mi s-a schimbat întreaga viață a doua zi după ce am obținut Palme d’Or – în primul rând pentru că eu nu mi-am dorit să se schimbe. Am același birou, conduc aceeași mașină și încă fac reclame din când în când, la fel ca înainte de 2007”, a spus Mungiu.

Potrivit The Hollywood Reporter, guvernarea comunistă plana amenințător asupra personajelor din „4,3,2”, în timp ce în „După dealuri” influența vine din partea Bisericii ortodoxe române.

„Filmul marchează diferența între credință, religie, în general, și instituția Bisericii. ‘După dealuri’ vorbește despre aceste trei aspecte, dar mai ales despre efectele secundare pe care le are interpretarea religiei în mod textual. Filmul își propune, de asemenea, să vorbească despre spiritul creștinismului, în contrast cu stricta respectare a regulilor și poruncilor (pe care le implică creștinismul, n.r.). Nu în ultimul rând, filmul vorbește despre indiferență, despre cum 50 de ani de comunism, urmați de 20 de ani de dezamăgiri au afectat simțul moral al oamenilor”, a explicat Cristian Mungiu ideea filmului său.

El precizează că Biserica ortodoxă a fost populară în rândul oamenilor înainte de căderea comunismului în România și a devenit apoi chiar și mai populară și foarte puternică și bogată.

„Circa 90% din români declară că sunt persoane religioase în sondajele de opinie, iar politicienii consideră că este un tabu criticarea oricărui lucru referitor la Biserica ortodoxă. Totuși, sentimentul meu este că valorile profunde ale creștinismului nu sunt răspândite așa cum ar trebui. În prezent, prioritatea Bisericii ortodoxe române este construirea unei catedrale numită Catedrala Mântuirii Neamului – care va fi amplasată în București, în curtea enormei Case a Poporului construite de Ceaușescu. Costurile pentru ridicarea acestei catedrale sunt estimate la o sumă cuprinsă între 200 și 400 de milioane de euro. Este dificil de înțeles de ce este această catedrală o prioritate într-o țară săracă în care există deja 20.000 de biserici, însă, în schimb, funcționează mai puțin de 5.000 de școli și mai puțin de 500 de spitale”, a explicat Cristian Mungiu.

Întrebat în ce mod s-ar putea compara, din punct de vedere stilistic și tematic, filmul „După dealuri” cu „4,3,2”, Mungiu a răspuns: „Fiecare scenă din ‘După dealuri’ este filmată dintr-o dată, fără duble, indiferent cât de lungă și complicată este ea și filmul nu are muzică – amândouă deciziile au fost luate în scopul de a face autorul cât mai puțin vizibil și de a-i da spectatorului senzația că el decide ce este important și ce nu este important. La fel ca ‘4 luni, 3 săptămâni și 2 zile’, ‘După dealuri’ vorbește despre două fete, aflate într-o relație specială, și un bărbat care le influențează deciziile”.

Potrivit lui Mungiu, cea mai mare diferență între cele două filme vine din perioada de timp în care se întâmplă lucrurile. „‘4,3,2’ a fost proiectat ca un thriller în vreme ce ‘După dealuri’ este mai asemănător cu un roman în care trebuie să înțelegi contextul înainte de a putea înțelege incidentul, consecințele sale și gradele de responsabilitate ale fiecărui personaj implicat”, a explicat Cristian Mungiu.

Mungiu vorbește în interviu și despre cât de dificil este ca publicul din România să poată vedea filme din „noul val al cinematografiei românești”, lăudate în străinătate. „Numărul ecranelor de cinema și numărul intrărilor la cinematograf au crescut în ultimii ani. În același timp, s-au închis cinematografele vechi cu un singur ecran, iar audiența la filmele românești aproape a dispărut complet. Este un lucru obișnuit ca un film american nou să atragă peste 100.000 de spectatori în cinematografele din România, în timp ce cele mai multe filme românești adună mai puțin de 10.000 de spectatori pe titlu. Tinerii preferă să descarce filme de pe internet, în timp ce spectatorii maturi nu mai merg la cinema, preferând să se uite la televizor. Credința tinerilor este aceea că filmul înseamnă divertisment – ei nu acordă niciodată șansă unui alt film în afara peliculelor americane și, prin urmare, orice altceva este doar ciudat pentru ei. Presupun că publicul român pentru filmele de artă este pierdut pentru totdeauna. Filmele noastre au mai multe șanse să atragă spectatori în afara României”, a precizat Mungiu.

Filmul „După dealuri/ Beyond the Hills” va avea premiera oficială sâmbătă, în prezența echipei.

Vor urca treptele Palatului Festivalurilor din Cannes regizorul Cristian Mungiu, actorii Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Dana Tapalagă, Valeriu Andriuță, Cătălina Harabagiu, Gina Țandură și Victoria Agache, monteurul Mircea Olteanu, inginerul de sunet Cristinel Șirli, producătorul Bobby Păunescu, producătorul delegat Tudor Reu și directorul de film Adrian Moroca.

Lor li se alătură coproducătorii Pascal Caucheteux și Grégoire Sorlat, din partea Why Not Productions, Vincent Maraval (Wild Bunch) și celebrii cineaști Jean-Pierre și Luc Dardenne (Les Films du Fleuve).

„După dealuri” este scris și regizat de Cristian Mungiu, inspirat de romanele non-ficționale ale Tatianei Niculescu-Bran. Imaginea este semnată de Oleg Mutu, rolurile principale fiind interpretate de două actrițe ieșence debutante în film, Cosmina Stratan (Voichița) și Cristina Flutur (Alina), secondate de Valeriu Andriuță (părintele) și Dana Tapalagă (maica stareță).

Filmul spune povestea a două fete care au crescut împreună și care se reîntâlnesc după câțiva ani de despărțire. Alina se întoarce din Germania să o ia cu ea pe Voichița, prietena ei din copilărie față de care se simte încă foarte atașată. Voichița și-a găsit însă calea în credință, iar maicile printre care trăiește la mănăstire țin locul familiei pe care nu a avut-o niciodată. Alina luptă cu toate puterile să recâștige afecțiunea Voichiței, făcându-i pe cei din jur să se întrebe de unde vine forța care o animă.

Repetițiile și filmările au avut loc în iarna aceasta, la Câmpina și București.

„După dealuri” este produs de Mobra Films și co-produs de Why Not Productions (Franța), Les Films du Fleuve (Belgia), France 3 Cinema și Mandragora Movies (România). Filmul a fost realizat cu participarea Canal+, France Télévisions, Ciné+ și Wild Bunch (Franța), cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și cu contribuția Eurimages și Centre National du Cinema et de l”Image Animée (Franța).

Vânzările internaționale sunt gestionate de Wild Bunch. Drepturile de distribuție pentru Statele Unite au fost achiziționate de Sundance Selects, o divizie a IFC Films, iar cele pentru Franța de Le Pacte, filmul având deja distribuitori în peste 10 țări.