Prima pagină » Magazin » Nanni Moretti, președintele juriului de la Cannes, acuzat de favoritism; filmul lui Cristian Mungiu, inclus în această polemică

Nanni Moretti, președintele juriului de la Cannes, acuzat de favoritism; filmul lui Cristian Mungiu, inclus în această polemică

Nanni Moretti, președintele juriului de la Cannes, acuzat de favoritism; filmul lui Cristian Mungiu, inclus în această polemică
Nanni Moretti, președintele juriului Festivalului de Film de la Cannes 2012, a fost acuzat de favoritism, întrucât patru din cele șase filme recompensate în acest an pe Croazetă, inclusiv pelicula "După dealuri", de Cristian Mungiu, sunt distribuite de firma cu care colaborează regizorul italian.

Nanni Moretti, președintele juriului Festivalului de Film de la Cannes 2012, a fost acuzat de favoritism, întrucât patru din cele șase filme recompensate în acest an pe Croazetă, inclusiv pelicula „După dealuri”, de Cristian Mungiu, sunt distribuite de firma cu care colaborează regizorul italian.

Patru din cele șase filme premiate în competiția oficială la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes sunt distribuite de aceeași firmă, Le Pacte, care distribuie și filmele regizorului italian Nanni Moretti, președintele juriului din 2012, informează lefigaro.fr.

Se spune că un Festival de la Cannes lipsit de polemici nu este cu adevărat un festival. În acest an, amatorii de cancanuri și scandaluri nu prea au avut motive de bucurie, în fața unei selecții oficiale alcătuite din filme grave și a unui juriu foarte aplicat. Această situație nu a durat însă prea mult, iar prima polemică a izbucnit la scurt timp după încheierea festivalului de pe Croazetă, lansată de câțiva internauți caustici, dezamăgiți de palmaresul ediției din acest an. Ei susțin că a existat un conflict de interese pentru președintele juriului, Nanni Moretti, pe care l-au acuzat de favoritism.

Din cele șase filme premiate în competiția oficială, patru sunt coproduse și/sau distribuite de aceeași companie, Le Pacte: „După dealuri”, de Cristian Mungiu (premiul pentru scenariu și premiul pentru interpretare feminină), „Post tenebras lux”, de Carlos Reygadas (premiul pentru regie), „Reality”, de Matteo Garrone (marele premiu) și „The Angel’s Share”, de Ken Loach (premiul juriului). Compania Le Pacte a coprodus și distribuit cel mai recent film regizat de Moretti, „Habemus Papam”. În plus, directorul companiei Le Pacte, Jean Labadié, este fondatorul Bac Films, partenerul tradițional al lui Moretti în ceea ce privește distribuirea peliculelor sale în Franța.

„Este un palmares bizar. Sunt acolo (în palmares, n.r.) câteva filme și mă întreb de ce sunt ele acolo (…) A fost un palmares atât de specific lui Moretti, încât putem să ne întrebăm în legătură cu existența unui conflict de interese”, a sugerat la începutul acestei săptămâni un jurnalist de la France Inter.

Miercuri, site-ul Lemonde.fr a preluat aceste ecouri, reamintind faptul că, în 2004, „Quentin Tarantino a oferit Palme d’Or-ul filmului «Fahrenheit 9/11» de Michael Moore”, în condițiile în care „ambii cineaști colaborau cu aceiași producători, Bob și Harvey Weinstein”.

Delegatul general al Festivalului de la Cannes și reprezentanții companiei de distribuție Le Pacte au reacționat imediat la acuzația de favoritism și existența unui presupus conflict de interese pentru Nanni Moretti.

Într-un interviu acordat pentru Le Figaro, Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de la Cannes, spune că această acuzație este o „aberație”.

„Să acuzi festivalul de favoritism prin intermediul rețelelor de socializare este o măgărie. Și asta pentru că, pur și simplu, din punct de vedere tehnic, este imposibil. În calitate de președinte al juriului, Nanni Moretti are un singur vot. El ar fi trebuit să îi convingă pe ceilalți opt membri ai juriului pentru a-i determina să voteze ca el. E o afirmație idioată! Ceea ce mă enervează în această poveste este faptul că în ziua de azi este suficient ca trei persoane să afirme ceva în acest bistrou mondial care a devenit internetul și un simplu zvon se transformă într-o știre AFP”, a spus Frémaux.

Pe contul său de pe Twitter, Frémaux comentase, miercuri, un articol publicat pe site-ul LeMonde.fr, înainte de a șterge acele mesaje, în care se declara „agasat de instrumentalizarea acestor zvonuri”. Frémaux reacționase astfel în legătură cu ipoteza unui presupus caz de favoritism din 2004, când președintele juriului Quentin Tarantino a acordat trofeul Palme d’Or filmului „Fahrenheit 9/11” de Michael Moore, produs, ca și filmele sale, de frații Weinstein. Într-un mesaj postat pe Twitter, delegatul general al Festivalului de la Cannes a dezvăluit faptul că Tarantino nu votase pentru filmul lui Moore. „Că juriul poate proceda bine sau prost, este un lucu pe care putem să îl judecăm. Dar să supui decizia juriului acestei culturi a bănuielii este cu totul altceva”, spune Frémaux.

Contactat de reporterii de la Le Figaro, Jean Labadié, directorul companiei de distribuție Le Pacte, a răspuns cu mult umor acestor acuzații: „Dacă aș fi negociat ceva cu Nanni Moretti, aș fi cerut direct Palme d’Or-ul! Oricine îl cunoaște puțin pe cineastul italian știe că el este o persoană integră, onestă și departe de orice bănuială. În fiecare an se întâmplă la fel: cei care sunt dezamăgiți de palmaresul festivalului își acordă un moment de bucurie lansând tot felul de acuzații”.

Pentru Jean Labadié, palmaresul 2012, favorabil filmelor sale, nu reprezintă un fapt excepțional: de când lucrează în acest domeniu, cunoscutul distribuitor francez a obținut deja opt trofee Palme d’Or. „În total, peste 35 dintre filmele mele au primit premii la Festivalul de la Cannes. Aici nu este vorba de favoritism, ci de alegeri cinematografice, de o linie editorială pe care eu o urmez de mulți ani”, a spus acesta.

Întrebat dacă Nanni Moretti este la curent cu această polemică, Jean Labadié a spus: „Sunt sigur că nu. Aceasta este o afacere franceză. Lecția care trebuie învățată este aceeași cu cea din filmul lui Thomas Vinterberg, «La Chasse», în care eroul principal este exclus din societate din cauza unui zvon care îl acuză, fără dovezi, de abuzuri sexuale asupra copiilor. Trebuie să evităm linșajele injuste bazate pe zvonuri nefondate”.