Prelungirea contractului până la sfârșitul anului 2017 va costa Statele Unite ale Americii aproximativ 490 de milioane de dolari, a dezvăluit administratorul general al NASA, Charles Bolden, într-o scrisoare expediată Congresului american.
Acest contract, prin care contribuabilii americani vor trebui să plătească Moscovei peste 80 de milioane de dolari pentru un loc la bordul capsulelor spațiale Soyuz, a fost prelungit într-o perioadă în care Washingtonul se pregătește să înăsprească sancțiunile împotriva Rusia din cauza acțiunilor acesteia în Ucraina.
„Din păcate, în ultimii cinci ani, Congresul nu a finanțat adecvat Commercial Crew Program, care prevedea revenirea pe solul american a lansărilor de vehicule spațiale cu astronauți la bord, așa cum era prevăzut”, a explicat Charles Bolden.
„Acest fapt a avut ca rezultat dependența noastră exclusivă de capsulele spațiale rusești Soyuz, care sunt vehiculele ce transportă pe ISS echipajele americane și ale partenerilor noștri internaționali”, a adăugat el.
De la retragerea din uz, în iulie 2011, a navetelor spațiale americane, NASA a încheiat parteneriate cu companiile private SpaceX și Boeing pentru a construi „taxiuri spațiale” care să fie capabile să transporte astronauți în condiții de siguranță spre ISS și care să asigure revenirea lor cu bine pe Terra.
NASA spera să opereze primele zboruri ale noilor capsule spațiale americane în anul 2017, dar propunerile de buget avansate de Casa Albă și Senat pentru anul fiscal care va începe la 1 octombrie vor afecta Programul de zboruri spațiale comerciale creat de agenția spațială americană, generând cel mai probabil amânări suplimentare și costuri mai mari, a precizat Charles Bolden.
Scrisoarea redactată de Charles Bolden a fost adresată președintelui comitetului din Congresul american care supraveghează activitatea NASA.
Dependența de Rusia în privința transportului de astronauți pe ISS contrastează cu interdicția adoptată de Congres în privința importului de motoare rusești de rachete, folosite pentru lansările de sateliți militari americani.
Având la bază implicarea Rusiei în criza din Ucraina, interdicția include motoare rusești RD-180, folosite de rachetele americane Atlas 5, construite de United Launch Alliance. Această companie reprezintă un parteneriat între Lockheed Martin și Boeing.
Tot miercuri, Orbital ATK, una dintre cele două companii care efectuează zboruri spațiale de tip cargo spre ISS, în cadrul unui parteneriat separat încheiat cu NASA, a anunțat că două motoare rusești pentru rachetele sale modernizate Antares au ajuns în Statele Unite. Rachetele Orbital sunt menținute la sol după o lansare ratată, petrecută în octombrie 2014.
Aceste rachete sunt programate să efectueze o nouă lansare spațială în martie 2016.
Interdicția emisă de Congresul american în ceea ce privește motoarele rusești de rachetă nu vizează misiunile cu specific non-militar.
ISS este un proiect spațial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanțat în principal de Statele Unite ale Americii și la realizarea căruia participă 16 țări. Stația este ocupată în permanență, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotație completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spațiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.