Prima pagină » Magazin » „NUNTA LA ȚARĂ”, povestea unui album foto, devenit viral pe internet. Cezar Machidon: „Nu am anticipat nicio clipă explozia de audiență”

„NUNTA LA ȚARĂ”, povestea unui album foto, devenit viral pe internet. Cezar Machidon: „Nu am anticipat nicio clipă explozia de audiență”

NUNTĂ LA ȚARĂ. În luna septembrie a anului trecut, fotograful Cezar Machidon a imortalizat nunta unui văr mai îndepărtat al soției sale, undeva în județul Giurgiu, sat Izvoru. Fotografiile au devenit virale pe internet.

gândul: Care este povestea din spatele albumului foto „Nuntă la țară”? Te așteptai să devină „viral”?

Cezar Machidon: Povestea nu e una prea complicată. Mirele este un văr mai îndepărtat al soției și fiind invitați la acea nuntă am hotărât să mergem. Ca să fac o paralelă cu nunțile pe care le fotografiez în mod obișnuit, eu nu aș face o diferențiere prea mare între ele. Nunțile care se fac acum la sat sunt o combinație între tradițiile specifice locului și influențele greșit înțelese venite din zona nunților orășenești. Dacă s-ar păstra doar tradițiile, am avea cu adevărat nunți care să se apropie de zona arhaică a acestei ramuri din folclorul românesc.

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

Am fotografiat multe nunți în care mirii, dar și invitații, erau îmbrăcați în costume populare. Dar la oraș, nu la sat. Se poate ca întoarcerea la tradiții să vină mai consistent din zona urbană unde lumea a ajuns la o saturație de monden, decât de la sat, unde influența aparține mai degrabă falselor modele care-și fac loc în emisiunile TV. Cât despre explozia de audiență și interes pe care a avut-o albumul cu această nuntă, recunosc că nu am anticipat-o nicio clipă. Ca dovadă, nunta a avut loc în septembrie 2014, iar eu am luat imaginile la procesat în ianuarie 2015.

Mai important însă decât interesul masiv mi s-a părut feedback-ul pozitiv pe care l-am primit atât eu, dar mai ales evenimentul în sine. Cei mai mulți dintre privitori au regăsit în aceste imagini emoțiile locurilor natale și ale obiceiurilor pe care le-au mai prins la vârste fragede ori le-au auzit povestite de bătrânii familiei.

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

Cum reușești să te apropii de subiecții tăi, pentru că multe din fotografii nu par „fotografii de nuntă”, ci fotografii de reportaj, unele chiar artistice?

C.M.: În cea mai mare parte, fotografierea unei nunți înseamnă fotojurnalism învelit în viziunea artistică a fotografului. Fotografiile șablon încep, din fericire, să dispară ușor-ușor din acest domeniu. Annabel Williams, o fotografă din SUA, spune că în fotografierea oamenilor este vorba de 90% psihologie și 10% tehnică, idee pe care o împărtășesc în totalitate. Relația pe care eu, ca fotograf de nuntă, mi-o formez cu viitorii miri, este crucială pentru rezultatul final.

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

Cei mai mulți nu știu cum să se comporte în fața unui aparat foto, se intimidează, se gândesc că nu ies bine, zâmbesc fals, încearcă să stea în tot felul de poziții pentru că așa cred ei că dau bine în fotografii, dar tocmai aceste încercări forțate ale lor îi fac să nu iasă bine în fotografii. Din acest motiv, un fotograf de nuntă trebuie să știe cum să comunice pozitiv cu oamenii, cum să-i facă să zâmbească în mod natural și să-i facă să se simtă relaxați. Asta încerc eu să fac cu clienții mei și poate și din acest motiv cu cei mai mulți dintre mirii cărora le-am fotografiat nunțile am rămas prieten și am colaborat și mai târziu.

Cum ai început și ce ai fotografiat prima oară?

C.M.: Pionieratul în fotografie mi l-am făcut prin munți și păduri, deci peisaje. Iar cum prima dragoste nu se uită, în cazul meu pot să zic că a crescut chiar. Deși sunt foarte diferite, atât pe teren cât și în procesare, fotografia de nuntă și cea de peisaj, încerc să le fac pe amândouă cât mai bine.

Sunt atras și de fotografia arhitecturală și de locații și asta îndeosebi pentru latura artistică pe care o pot da în urma procesării digitale.
Pot să zic și ce nu-mi place. Nu-mi place fotografia de studio, e prea statică. Eu sunt un om activ, iubesc natura și comunicarea cu oamenii, nu cred că aș putea să fac fotografie de studio, sau de produs, mi se pare plictisitor, lipsit de motivație. E doar părerea mea însă, am tot respectul pentru fotografii care prestează cu succes și pe aceste ramuri ale fotografiei.

Ești fotograf profesionist de nunți și evenimente. Poți să ne vorbești puțin despre această piață, ce tarife se mai practică, cum arată concurența, ce este recomandat pentru cei care se căsătoresc și caută un asemenea fotograf.

C.M.: Aici ar fi foarte multe de spus. Piața fotografiei de nunta din România este una foarte complicată. Nu știu cum e la alții, dar la noi așa mi se pare. Ca să încep pozitiv totuși, spun cu mândrie că sunt fotografi romani printre cei mai buni în multe dintre topurile comunităților de wedding photography din lume. La nivel mondial, chiar suntem în top.

Problemele apar când ne întoarcem acasă și vedem că încă mai există acei bișnițari care pentru 1.000 lei, un singur om face și foto și video, trage jpg cu un APS-C (senzor de imagine Advanced Photo System type-C), face dvd-uri cu inimioare roz și singurul lui interes este să încaseze banul. Aceștia reprezintă o piedică în dezvoltarea artei fotografice și în educarea oamenilor pentru a vedea frumosul și calitatea. Ca în toate domeniile, avem și aici kitsch, reprezentanți ai kitsch-ului și iubitori de kitsch.

Concurența dintre profesioniști cred că nu poate fi decât pozitivă și sănătoasă. Concurența te face să vrei să fii tot mai bun, iar acest aspect vine în sprijinul clientului, care are șansa să aleagă numai între servicii de înaltă calitate.

Există suficiente nunți în România pentru că toți fotografii profesioniști să aibă calendarul plin în fiecare an. Asta nu e o problemă, problema rămâne educarea clientul către calitate.

Mulți viitori miri fac greșeala de a acorda un buget cât mai mic pentru fotografie, preferând să dea mai mulți bani pentru local, mâncare sau muzică. Și asta pentru că nu își dau seama că după nuntă rămân doar cu trei lucruri toată viața: partenerul, verigheta și fotografiile. În funcție de pachetul de servicii oferite, prețurile unui fotograf profesionist de nuntă pleacă la noi de la 500 de euro și se opresc undeva la 1.500-2.000 euro. Ironia este că nu mereu prețul mare garantează calitatea, însă mereu prețul mic garantează lucrul prost făcut.

Pentru ca mirii să își aleagă cu succes un fotograf pentru nunta lor trebuie să caute în primul rând stilul potrivit pentru ei. Fiecare fotograf are un stil propriu și e imposibil să spui că X e mai bun decât Y pentru că are alt stil. Chiar dimpotrivă, fotograful este mai bun cu cât este mai original.

Altă chestiune de luat în seamă în alegerea unui fotograf de nuntă este portofoliul. Nu vă mulțumiți cu cele 20-50 de fotografii prezentate în portofoliu. Cereți să vedeți 100-200 de fotografii făcute la același eveniment. Doar atunci vă puteți da seama cum lucrează cu adevărat acel fotograf.

Poți să le recomanzi amatorilor de fotografie un anumit echipament foto basic rezonabil ca preț?

C.M.: Să îți cumperi aparatura pentru prima dată nu e deloc simplu. Sfatul meu este să priviți în viitor, să vă gândiți ce vreți de la acest domeniu, unde vreți să ajungeți ori să rămâneți și cât ați fi dispuși să cheltuiți. Dacă pentru o trusă profesionistă de echipament fotografic îți trebuie de la 10.000 euro în sus, pentru una de amator ai nevoie de mult mai puțin. Un DSLR entry level, un obiectiv wide(10-24mm), altul tele(70-300mm) și unul fix pentru portret(85mm) poate fi un început bun. Se mai adăugă rucsacul foto, trepied, baterii și carduri de rezervă, declanșatoare, blitzuri, dar acestea în funcție de nevoile fiecăruia.

Ce proiecte desfășori în 2015?

C.M.: Proiectele din 2015 sunt extrem de interesante. Pe lângă nunți și alte evenimente pregătesc împreună cu Grupul Filos câteva ture foto și workshop-uri în țară și străinătate. În acest weekend, mergem la Nucșoara, județul Argeș, o zonă extrem de pitorească, plină de istorie și traditi, iar în perioada 1-3 mai avem o tură foto pe Transfăgărășan, cu traseu pe Valea lui Stan, sesiuni foto la apus pe barajul Vidraru și vom continua până sus la Bălea Lac.

Pentru la vară pregătim o tură foto în Dobrogea, dar mai avem și alte surprize care sunt în stadiul de proiect și de care veți putea afla urmărindu-ne pe Facebook.

În iarna anului trecut, o imagine cu barajul Vidraru, realizată de Cezar Machidon, a fost postată pe pagina oficială a canalului de televiziune Discovery România.

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

Ai realizat numeroase fotografii până acum. Care te-au impresionat cel mai mult? Dacă ar fi să lucrezi în presă, ce fel de domeniu ai alege (social, cultural, politic, sportiv, internațional etc)?

C.M.: E greu să-mi apreciez propria muncă (n.r., site-ul lui Cezar poate fi accesat aici). Dar ce am observat însă este că cele mai dragi fotografii mie nu sunt neapărat cele mai de succes, iar unele cărora nu le-am dat prea multă importanță au ajuns foarte cunoscute și apreciate. Din asta înțeleg că mă atașez mai mult de imaginile pentru care am suferit mai mult, pe care le-am făcut mai greu, sau care reprezintă un moment important pentru mine.

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

foto: Cezar Machidon / www.cezarmachidon.com

Dintre fotografiile care-mi sunt mai dragi pot menționa un apus pe lacul Vidraru în care am suprins vaporul cu turiști făcând ultimul tur al lacului pentru acea zi, un răsărit din satul Peștera, cu soarele care a ieșit de după Bucegi odată cu oile din staul sau o turmă de oi care blocase traficul pe Transfăgărășan.

Legat de presă, eu chiar pentru acest domeniu am studiat, fiind licențiat în jurnalism. În timpul facultății am descoperit și dragostea pentru fotografie, iar mai apoi pot să zic că m-am specializat în cadrul Școlii de Artă din București, unde am terminat cursul de Artă Fotografică. Dacă aș activa în presă, cu siguranță mi-ar plăcea să fiu în domeniul social, să cunosc oameni cu situații deosebite, dar nu aș da înapoi nici de la fotojurnalismul de război.

Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele