O companie suedeză vrea să le ofere celor vii posibilitatea de a „discuta” cu rudele lor decedate. „Tehnologia este deja aici”

Publicat: 27 02. 2018, 18:28

Compania speră să folosească inteligența artificială pentru a crea un sistem prin care cei vii „să comunice” cu cei morți, scrie odditycentral.com.

 

Oamenii de știință suedezi nu încearcă să inventeze roboți sau androizi, care să fie „copiile fidele” ale rudelor lor moarte. Firma Fenix are de gând să creeze o serie de programe de calculator (bots), susținute de inteligența artificială, care să le ofere alinare celor lăsați în urmă.

 

„Ar putea să vă pară o poveste SF, dar tehnologia este deja aici”, a declarat Charlotte Runius, directorul executiv al Fenix.

 

De fapt, un chatbot similar a fost deja dezvoltat de programatorul rus Eugenia Kuida, care a dorit să „comunice” cu cel mai bun prieten al ei, antreprenorul tehnologic Roman Mazurenko, mort într-un accident rutier.

 

Fenix dorește să „încarce” informațiile despre cei decedați într-o bază de date și să folosească inteligența artificială pentru a „mima” activitatea unei persoane reale. În funcție de informațiile disponibile, software-ul va putea interacționa cu o persoană în viață, o rudă a decedatului, pe teme diverse, precum vremea de afară, hobby-urile, tipul de cafea preferat etc.

 

Runius a precizat de la început că chatbot-ul nu este conștient, așa cum au scris unele surse, precum Daily Mail, deoarece nu poate învăța nimic nou, ci se bazează pe informația furnizată de familia decedatului. De exemplu, „robotul” nu va putea răspunde la o întrebare legată de un film nou apărut.

 

Implicațiile emoționale ale unui asemenea chatbot sunt încă necunoscute și Charlotte Runius a declarat că a discutat inclusiv cu reprezentanții Bisericii Suedeze despre acest demers neobișnuit.

 

„De exemplu, pentru un bătrân care și-a pierdut soția și se simte foarte singur, discuția cu programul online va fi una de alinare, chiar dacă știe că nu discută cu o persoană reală”, a declarat CEO-ul companiei Fenix.

 

Deocamdată, chatbot-ul Fenix poate susține doar discuții cu suport text, dar agenția funerară caută în prezent voluntari care să ofere mostre cu vocea celor morți, în încercarea de a dezvolta un mod vocal de comunicare. Runius a adăugat că, pe viitor, ar putea apela și la elemente vizuale, pentru a furniza o experiență și mai puternică.