Reprezentanții Facebook vor inițializa marcarea știrilor false cu etichete de avertizare pentru userii care vor încerca să distribuie informațiile false pe rețeaua de socializare. Știrile despre care se cunoaște că sunt false, distribuite cu intenția de a manipula utilizatorii, vor fi marcate cu ceea ce reprezentanții Facebook denumesc un „steag”, potrivit CNN.
Etichetele de avertizare vor fi dispuse sub titlu, sub forma unui mesaj scris în roșu, cu textul: „Disputat de o terță parte de fact-checkeri”. Astfel, userii vor putea accesa secțiunea „Află de ce este story-ul disputat” pentru a afla detalii suplimentare.
De asemenea, Facebook anunță că nu angajații rețelei sociale vor face acest fast-checking. Părțile terțe vor fi reprezentate de organizații specializate în fast-checking, care au semnat Codul Internațional de Principii de Fact Checking, redactat de organizația de jurnaliști Poynter.
Mark Zuckerberg, CEO al Facebook a precizat în nenumărate rânduri: „nu vrem să fim noi înșine arbitri ai adevărului și, în consecință, ne vom baza pe comunitatea noastră și pe terțe părți în care ne încredem”.
Câteva zeci de companii de fast-ckecking din întreaga lume au semnat codul de principii.
„Vom utiliza rapoartele din comunitatea noastră, împreună cu alte semnale, pentru a trimite articolele vizate către aceste organizații. În cazul în care organizațiile de control identifică o știre falsă, acesta va fi semnalată ca știre disputată și va exista un link la articolul corespunzător, care oferă detalii suplimentare”, a declarat vicepreședintele Facebook, Adam Mosseri.
Reprezentanții Facebook clarifică faptul că utilizatorii vor avea în continuare posibilitatea de a posta tot ce doresc, indiferent dacă e vorba de știri false, pe propriile lor pagini de Facebook. „Dar veți vedea un avertisment care atestă că povestea este disputată”, a adăugat vicepreședintele Facebook, Adam Mosseri.
Totodată, articolele disputate vor apărea mai jos în News Feed-ul utilizatorului, conform unui algoritm dezvoltat de Facebook.
Facebook și alte companii de social media se află sub presiune pentru a combate proliferarea așa-numitelor „știri false.” În timp ce conceptul are mai multe definiții, iar partizanii au început să exploateze termenul, un tip specific de „știri false” implică povești care sunt concepute pentru a manipula și a induce în eroare cititorii.
Un exemplu de știre falsă, de la alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii, susține că Papa Francisc îl sprijină pe Donald Trump. Alt exemplu este cel al tinerilor macedoneni care au creat sute de site-uri cu știri false în favoarea lui Trump.
Însă Zuckerberg a afirmat că personal nu crede că „știrile false” din perioada campaniei pentru alegerile prezidențiale ar fi răsturnat rezultatul alegerilor din 2016.