Pe de o parte, statul francez dorește ca sculptura „Le Baiser” să rămână în locul în care a fost amplasată inițial, iar pe de altă parte, moștenitorii rusoaicei, care sunt oficial proprietari, deși nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitație, informează FranceTv Info.
Pentru moment, statul francez a câștigat toate procedurile judiciare, dar moștenitorii ruși sunt deciși să nu abandoneze.
În 1910, Tatiana Rașevskaia, o rusoaică exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura reprezentând un cuplu îmbrățișându-se, de la un artist român necunoscut în epocă.
Era vorba despre „Sărutul/ Le Baiser”, în prezent una dintre cele mai importante sculpturi ale lui Constantin Brâncuși, care a fost amplasată pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar.
„Este destul de puțin comun ca o operă de o asemenea importanță, de o asemenea raritate, să fie plasată într-un loc public, cam la îndemâna oricui”, comentează Jérôme Dupuis.
Deocamdată, creația este protejată de o cutie din lemn și supravegheată prin intermediul a trei camere video și a unei alarme.
Un comerciant de artă i-a descoperit, în 2005, pe proprietarii actuali ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez și aceștia.
În ultimii ani, cota de piață a lui Brâncuși a crescut semnificativ. În 2018, sculptura „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută la licitație pentru 62 de milioane de euro, iar sculptorul român a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.
Sculptura „Le Baiser” din cimitirul parizian a stat apoi la baza unei serii de câteva zeci de versiuni.
Foto: Captură