O versiune a sculpturii „Poisson” de Brâncuși, motiv de proces. Proprietarul cere daune pentru opera de artă spartă: „Este absurd. A căzut de pe piedestal”
Colecționarul Marc Baradel a dat în judecată compania Artemus, condusă de comerciantul de artă Asher Edelman, pe care o consideră responsabilă de distrugerea unei versiuni a sculpturii „Poisson” realizată de artistul român între anii 1924 și 1926.
Marc Baradel a explicat în dosarul depus în instanță că, la puțin timp după ce sculptura a fost instalată în biroul său, aceasta a căzut de pe piedestal și s-a spart în două. Potrivit colecționarului, Edelman a fost cel care s-a ocupat de instalarea sculpturii pe suport. Artemus ar fi încălcat termenii unui contract de consignație încheiat cu Baradel, pentru că nu s-a asigurat ca opera de artă să fie protejată, lucru care era responsabilitatea sa.
„Este absurd. Marc Baradel a urcat sculptura pe un piedestal din biroul meu. S-a așezat apoi pe o canapea și imediat sculptura a căzut. În acel moment, el avea un contract de asigurare în mână”, a declarat la rândul său Asher Edelman.
Un raport realizat de Curtea Supremă din New York, SUA, arată că opera era evaluată înainte de a fi spartă la 22,5 milioane de dolari, iar, după accident, a fost estimată la 16,9 milioane de dolari.
Operațiunea de mutare a sculpturii a fost asigurată de Marc Baradel pentru 5 milioane de dolari, potrivit unor contracte încheiate cu companiile HUB International și Lloyd”s. Colecționarul francez a cerut și celor două companii să onoreze acest acord.
Sculptura spartă face parte din seria „Fish/ Poisson”, începută în 1922, cu o versiune în marmură, și continuată cu alte cinci piese din bronz și o alta tot din marmură.
În ultimii ani, cota de piață a lui Constantin Brâncuși a crescut semnificativ. În 2018, sculptura sa „La jeune fille sophistiquée” a fost vândută la licitație pentru 62 de milioane de euro, iar Brâncuși a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.