UPDATE, joi, 15.45. Filmul „După dealuri” regizat de Cristian Mungiu NU a intrat pe lista scurtă a nominalizărilor la Oscar.
––––––––––––––––––––––––-
Filmul „După dealuri”, regizat de Cristian Mungiu, ar putea fi nominalizat la Premiile Oscar 2013, după ce a reușit să ajungă într-o etapă preliminară a competiției. Filmologul Cristian Tudor Popescu, senior editor Gândul, și criticul de film Irina Margareta Nistor arată că șansele ar putea fi de partea României în acest an.
Alături de „Amour”, de Michael Haneke (Austria), „War Witch”, de Kim Nguyen (Canada), „No”, de Pablo LarraÃn (Chile), „A Royal Affair”, de Nikolaj Arcel (Danemarca), „The Intouchables”, de Olivier Nakache și Eric Toledano (Franța), „The Deep”, de Baltasar Kormákur (Islanda), „Kon-Tiki”, de Joachim Rønning și Espen Sandberg (Norvegia) și „Sister”, de Ursula Meier (Elveția), filmul românului Mungiu se află pe lista lungă a producțiilor selectate în categoria „Cel mai bun film într-o limbă străină”.
„După dealuri” conturează povestea tinerelor Alina (Cristina Flutur) și Voichița (Cosmina Stratan), care au crescut împreună la orfelinat și a căror drumuri de întâlnesc din nou într-o mănăstire izolată din România. Deși dorința cea mai mare a Alinei este să părăsească țara și să se stabilească în Germania alături de prietena sa, aceasta din urmă dă dovadă de un puternic atașament față de viața de la mănăstire. Situația devine extrem de tensionată când Alina începe să fie bănuită a fi posedată de diavol.
„Este un subiect foarte intens. Scenariul urmărește parțial datele din cele două cărți scrise de Tatiana Niculescu Bran (autoarea volumelor „Spovedanie la Tanacu” și „Cartea Judecătorilor”, n. red), dar pe de altă parte intervine creația lui Cristian Mungiu, care rafinează totul”, declară pentru gândul Irina Margareta Nistor.
În opinia criticului de film, pelicula are „șanse destul de mari” să intre pe lista scurtă a Premiilor Oscar, mai ales că Mungiu s-a aflat într-o poziție similară și în anul 2008, când filmul său „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” a ajuns în faza preliminară a competiției internaționale.
„Deja este un mare progres. Filmul este atipic nu doar datorită poveștii sau scenariului, este atipic pentru această perioadă. Este un film foarte bine făcut”, a adăugat Irina Margareta Nistor, precizând totodată că piesa cu același subiect, pusă în scenă în SUA de Andrei Șerban, a fost apreciată de publicul de peste Ocean.
„O eventuală nominalizare ar însemna în primul rând o recunoaștere importantă pentru Cristian Mungiu, pentru filmul său și pentru echipa de producție. Nu vă imaginați totuși că asta ar avea altfel de consecințe sau ar produce schimbări majore în România: nu apar cinematografe, săli de cinema… Poate doar că publicul va deveni mai interesat de filmele românești. Oricum, ar fi un motiv de mândrie pentru noi toți”, susține aceasta.
Tudor Caranfil: „Amour” are prima șansă
Criticul de film Tudor Caranfil creditează cu șanse mari pelicula regizorului austriac Michael Haneke, „Amour”. Referitor la o posibilă nominalizare a filmului „După dealuri” la Premiile Oscar, Caranfil declară pentru gândul că nu știe dacă această nominalizare ar ține „de aprecierea pentru cinematografia românescă sau de realitatea prezentată”.
Până în prezent, pelicula lui Cristian Mungiu a câștigat mai multe trofee, printre care și premiul pentru scenariu la Festivalul de la Cannes 2012, în timp ce Cristina Flutur și Cosmina Stratan au primit, ex-aequo, premiul pentru interpretare.
CTP: „La americani se pretează genul acesta de filme legate de subiecte religioase”
„Marca acestui film este pentru mine delicatețea, finețea și în același timp precizia cu care Cristian Mungiu le conduce pe cele două actrițe”, declară Cristian Tudor Popescu, senior editor al ziarului gândul. „Mungiu cred că este în primul rând un regizor care știe să lucreze cu actorii pe milimetrul pătrat de emoție și de sentiment transmise”, continuă acesta.
Filomologul evită însă să facă un pronostic în ceea ce privește o eventuală nominalizare a filmului la Oscar, dar apreciază că, raportat la celelalte producții pe care România le-a trimis în competiția internațională în ultimii ani, „După dealuri” ar avea șanse mult mai bune.
„La americani se pretează genul acesta de filme legate de subiecte religioase. Are și acest aspect spectaculos al unui fel de exorcism. Mungiu reușește să evite kitsch-ul și este un mare merit al lui că nu s-a aruncat în a produce ceva neapărat spectaculos, tenebros, din țara lui Dracula. El n-a făcut asta, dar filmul poate fi citit de americani în aceste date ale exotismului religios, primitiv, sălbatic”, a adăugat el.
Totodată, Cristian Tudor Popescu consideră pelicula drept „o dovadă a evoluției regizorului Mungiu”.
„După părerea mea este un film superior lui >, Mungiu este mai stăpân pe scenariu, este mai matur. Narațiunea cinematografică este condusă impecabil, legăturile, racordurile, trecerile sunt realizate foarte bine; este un pas înainte pentru Mungiu, care nu poate decât să ne dea bune speranțe pentru viitor.”
Lungmetrajul „După dealuri” a câștigat marele premiu al secțiunii Filmmakers of Tomorrow – FEDEORA la Festivalul Internațional de la Haifa, trofeu acordat de un juriu desemnat de Federația Criticilor de Film din Europa și Zona Mediteraneană. De asemenea, a fost desemnat cel mai bun film la Festivalul de la Vukovar (Croația) și la Herceg Novi (Muntenegru), dar a fost nominalizat și la premiile decernate de Academia de Film Europeană și la premiile Satellite.
Academia Americană de Film va anunța pe 10 ianuarie, la ora 15.30 (ora României) nominalizările la Premiile Oscar 2013.
(Stanca Adriana Nicoleta, Maria Neagu)
Citește și Premiile OSCAR 2013. Lista filmelor pe care România le-a trimis în competiția internațională de-a lungul anilor