Prima pagină » Magazin » Piața muzicală din România, pe un trend ascendent: organizatorii cer o sală de concerte pentru show-uri de anvergură

Piața muzicală din România, pe un trend ascendent: organizatorii cer o sală de concerte pentru show-uri de anvergură

Piața muzicală din România, pe un trend ascendent: organizatorii cer o sală de concerte pentru show-uri de anvergură
Piața muzicală din România, pe un trend ascendent: organizatorii cer o sală de concerte pentru show-uri de anvergură

Sorina Burlacu, director general Events, Mohi Younes, general manager Phoenix Entertainment, Raluca Popescu, general manager Amphitrion, Christian Raetscher, general manager German Quality Entertainment (GQE), și Stoian Anghel, organizator de spectacole și președintele Asociației Culturale de Teatru, Muzică și Film „Dracula”, au vorbit, pentru MEDIAFAX, despre cum se poziționează piața muzicală din România, în prezent, și despre criteriile de care țin cont când hotărăsc să invite un artist sau o trupă la noi în țară. Aceștia au realizat și o retrospectivă a anului 2014, oferind, de asemenea, o privire de ansamblu asupra evoluției industriei muzicale în următorii ani.

Deși 2014 a fost un an bogat în evenimente muzicale, pe scenele românești nu au mai concertat artiști care să strângă un număr extraordinar de mare de spectatori. Motivele pentru care artiști de talie internațională lipsesc de pe scena muzicală românescă țin atât de anumite aspecte practice, cum ar fi lipsa unei săli adecvate pentru un concert de anvergură, dar și de problemele financiare cu care se confruntă România. De asemenea, există și situații în care artiști foarte apreciați pe plan internațional nu sunt suficient de bine cunoscuți în România, astfel încât să fie invitați pentru a concerta la noi în țară.

Piața muzicală din România, pe un trend ascendent, cu multe evenimente și cu organizatori dornici de perfecționare

Piața muzicală din România se poziționează pe un trend ascendent, susțin mai mulți organizatori de concerte, însă există mereu dorința de perfecționare și aceștia întâmpină în continuare diferite dificultăți.

Sorina Burlacu, director general Events, spune că piața de live entertainment este în creștere, însă România este un teritoriu „virgin”, așteptând încă vizita unor artiști de renume internațional, precum Robbie Williams sau U2.

„Înregistrăm o creștere a prețului mediu pe bilet, care poate ajunge acum la 45 – 50 de euro brut. Taxele continuă totuși să fie prea mari, în special cele percepute de UCMR-ADA (Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturi de Autor, n.r.). Sperăm într-un lobby comun al tuturor promotorilor români pentru a reduce aceste taxe. România este un teritoriu virgin într-un anumit fel – încă așteptăm prima vizită a unor nume mari cum ar Robbie Williams sau U2”, spune Sorina Burlacu.

Și Raluca Popescu, general manager Amphitrion, consideră că piața muzicală din România este în creștere, deoarece există o multitudine de evenimente din toate zonele și cântăreți din toate genurile muzicale care ajung în țara noastră, astfel că este acoperită o arie extrem de largă. „Cred că este o piață care este în continuare în dezvoltare și sperăm să fie din ce în ce mai mult și ca publicul să poată să țină pasul cu atât de multe eveniment”, spune Raluca Popescu.

La rândul său, Stoian Anghel, organizator de spectacole și președintele Asociației Culturale de Teatru, Muzică și Film „Dracula”, consideră că piața muzicală din România este foarte dinamică, deoarece „publicul este exigent, la curent cu tot ce se întâmplă în showbiz-ul autohton și internațional”, iar acest fapt „detemină o continuă dezvoltare și obligă artiștii și organizatorii de evenimente să se perfecționeze continuu”.

„Calitatea show-urilor artiștilor români a atins cote nemaiîntâlnite până de curând în showbiz-ul românesc. Producțiile marca Loredana sau Ștefan Bănică sunt producții de talie internațională, care aliniază cu onoare piața muzicală din România la piața internațională”, este de părere Stoian Anghel.

Pe de altă parte, Mohi Younes, general manager Phoenix Entertainment, este de părere că trendul diferă în funcție de genul muzical și se schimbă de la an la an. „De foarte multe ori se înregistrează un trend ascendent într-un gen de muzică și un trend descendent în altul, lucru care face ca evoluția acestuia să fie dificil de determinat”, spune Mohi Younes.

De asemenea, Christian Raetscher, general manager GQE, spune că, în momentul de față, piața muzicală se găsește într-un stadiu de staționare cu tendință descrescătoare.

„Este doar o senzație că se află pe un trend ascendent. Organizatorii sunt nevoiți să găsească tot felul de tertipuri pentru a reuși să facă față situației. Criza economică încă mai are repercusiuni asupra puterii de cumpărare, astfel oamenii nu își permit să vină la concerte. Totodată, organizatorii sunt nevoiți să pună prețuri piperate la bilete pentru a reuși să plătească artiștii, sala de spectacol și multe alte cheltuieli imprevizibile, care intră la categoria excentricități ale vedetelor. Avem multe de învățat despre ceea ce înseamnă producție, public relations, vizual etc. Probabil că încă nu suntem pregătiți, nu avem oameni suficient de bine specializați în acest domeniu. Este un segment extrem de greu de manevrat, mai ales că orice greșeală este scump plătită”, consideră Christian Raetscher.

Cerințele publicului, notorietatea brandului și prețul biletelor – câteva dintre criteriile de care se ține cont când se organizează un concert în România

Publicul pare să fie principala preocupare a organizatorilor de concerte în România. Ce își doresc românii să asculte, dacă pot sau nu pot să achiziționeze bilete la un concert al unui artist de talie internațională și care sunt preferințele muzicale ale acestora, într-un moment dat, sunt principalele criterii de care organizatorii țin cont atunci când hotărăsc să invite un artist sau o trupă în România.

„Sunt mai multe criterii care ne influențează decizia: în primul rând, ținem cont de cerințele publicului care ne-a susținut prin prezența la evenimentele noastre, apoi de ce artiști se află în turnee în apropiere de zona noastră, după care realizăm o analiză în cadrul firmei prin care stabilim cât de mult rezonează artistul respectiv cu preferințele publicului, dar și cu profilul concertelor noastre. Și nu în ultimul rând evaluăm condițiile financiare pe care le presupune evenimentul”, declară Mohi Younes, general manager Phoenix Entertainment.

Sorina Burlacu, director general Events, spune că există mai multe abordări pentru a stabili criteriile de care se ține cont când se invită un artist sau o trupă în România.

„Dacă artistul sau trupa n-au mai vizitat niciodată România, factorii de luat în calcul sunt notorietatea brandului, noutățile muzicale, cât de în vogă sunt la momentul respectiv, prețul concertului, aglomerarea pieței la momentul respectiv cu evenimente similare, precum și oportunitățile de sponsorizare. Dacă vorbim de show-uri care au mai vizitat țara noastră, indicatori foarte clari sunt capacitatea de vânzare anterioară (ce performanțe au înregistrat dățile trecute), ce-au mai făcut între timp (albume, hituri, colaborări noi) sau motivul – turnee «Best of» sau chiar spectacole de final de drum, când își iau la revedere de la fani. Regula generală este că atunci când revin în România cei mai mulți artiști nu atrag același public ca și prima dată. Același criteriu se aplică și sponsorizărilor. Există, desigur, și excepții – organizăm Cirque du Soleil și Sensation cu un succes constant, pentru că aceste licențe vin cu un spectacol diferit de fiecare dată”, declară Sorina Burlacu, director general Events.

Totodată, Raluca Popescu, general manager Amphitrion, spune că în momentul în care aduc un artist, organizatorii se concentrează și își doresc foarte mult ca artistul respectiv să fie cel mai bun în aria sa. „Ne concetrăm extrem de mult pe calitatea evenimentului oferit și pe respectul față de public”, mai spune Raluca Popescu.

De asemenea, Stoian Anghel, organizator de spectacole și președintele Asociației Culturale de Teatru, Muzică și Film „Dracula”, spune că indiferent că este vorba de un artist român sau internațional, criteriul principal este publicul. „Desigur, în cazul artiștilor internaționali se urmărește includerea țării noastre într-un turneu, din multiple rațiuni”, declară acesta.

La rândul său, Christian Raetscher spune că German Quality Entertainment ține cont întotdeauna de cererea publicului. „De curând am început să realizăm sondaje de opinie pentru a reuși să găsim numele acelui artist care se găsește pe buzele publicului la momentul respectiv. Gusturile se schimbă, românul este puțin mofturos, nu-i place să vadă același artist cu același show, lucru care nu se întâmplă peste graniță. Și oricum ceea ce se vinde bine afară nu este garantat și în România. De aceea este necesar să fii în pas cu tendințele muzicale ale românilor, să iei în considerare foarte multe aspecte, pentru că surprizele neplăcute te pot desființa. E adevărată și treaba cu… «nu riști, nu câștigi», însă parcă în România preferi să fii prudent”, este de părere Christian Raetscher, General Manager GQE.

2014: un an interesant, dar sărac în evenimente de anvergură

Caracterizarea anului 2014, având în vedere concertele care au avut loc în România, diferă de la organizator la organizator. Dacă unii consideră că a fost un an interesant, care a adus în România nume importante din industria muzicală, alții consideră că a fost un an sărac în evenimente.

Astfel, Mohi Younes, general manager Phoenix Entertainment, spune că a fost un an „extrem de interesant”, în care au concertat în premieră în România nume importante ale industriei muzicale, precum Peter Gabriel, Hugh Laurie, 30 Seconds to Mars, dar și artiști care au revenit în țara noastră, precum Billy Idol, Tori Amos, Dream Theater și Richard Clayderman. „Publicul s-a bucurat de un an bogat, din punct de vedere cultural, având ocazia să se delecteze și cu câteva concepte inedite de show ca Metal All Stars sau 2Cellos”, declară Mohi Younes.

La rândul său, Stoian Anghel, organizator de spectacole și președintele Asociației Culturale de Teatru, Muzică și Film „Dracula”, declară: „Bucureștiul rămâne în continuare locul din care se dă ora exactă în showbiz-ul românesc. Și asta mai ales pentru că are o populație numeroasă, diversă și mai multe facilități decât provincia. Anul 2014 a fost abundent în evenimente de toate genurile. Asociația Culturală de Teatru, Muzică și Film «Dracula», împreună cu Centrul Internațional Antidrog și pentru Drepturile Omului – CIADO România, al cărui președinte este domnul academician Constantin Bălăceanu Stolnici dezvoltă de șapte ani Proiectul Național Cultural ‘Arta contra Drog’, al cărui scop este de a oferi publicului o variantă sănătoasă de petrecere a timpului liber: evenimentele cultural artistice. Este un proiect cu un impact major asupra publicului, pe care îl dezvoltăm de la an la an”, mai spune Stoian Anghel.

În schimb, Sorina Burlacu, director general Events, consideră că a fost un an sărac în evenimente, „atât datorită lipsei de artiști pe piața internațională, cât și a unei abordări mai precaute a promoterilor”. Anul acesta nu s-au mai organizat festivaluri ca B’estfest, Rock the City și Ost Fest din motive financiare, menționează Sorina Burlacu.

Și Christian Raetscher, general manager GQE, consideră că anul 2014 a fost slab din punct de vedere al evenimentelor muzicale. „A fost mai degrabă un an al evenimentelor mai mici, mai underground. Vânzările au stat foarte prost și acum la final de an se văd roadele. Problema majoră actualmente este concurența neloială pentru care sperăm să existe leac”, este de părere acesta.

La rândul său, Raluca Popescu, general manager Amphitrion, spune că au fost mai puține evenimente mari în 2014, însă acest lucru depinde foarte mult nu numai de piața din România, ci și de programul artiștilor cu privire la turneul pe care îl organizează – dacă în anul respectiv includ și zona noastră sau nu. În plus, aceasta spune că există foarte mulți artiști, „extrem de cunoscuți, de îndrăgiți și de așteptați în alte părți ale lumii care la noi n-ar avea public suficient pentru a-i aduce în România”. „Din punctul acesta de vedere, piața nu a devenit suficient de dezvoltată”, consideră Raluca Popescu.

Piața muzicală în următorii ani, pe un trend ascendent, dar s-ar extinde și mai mult cu o sală de spectacole adecvată

În ceea ce privește evoluția pieței muzicale în următorii ani, organizatorii speră să continue trendul ascendent și speră ca România să poată să ofere, la un moment dat, condițiile necesare pentru ca un concert de anvergură să fie organizat la noi în țară. În acest sens, una dintre principalele probleme cu care se confruntă România este lipsa unei săli adecvate pentru susținerea concertelor.

„Deja s-au anunțat concerte de mare anvergură pentru anul 2015: André Rieu (pe partea clasică), Robbie Williams (pop), Toto și Godsmack (rock). În general evoluția acestui business depinde de prosperitatea unei națiuni. Dacă România își menține trendul ascendent, numărul și calitatea evenimentelor se vor afla într-o continuă creștere. Deja cu prețurile biletelor ne apropiem de celelalte țări europene, mai rămâne doar să aducem puterea de cumpărare a publicului la același nivel”, este de părere Mohi Younes, general manager Phoenix Entertainment.

„Anul 2015 sperăm să fie absolut mai bun, este necesar să fie un an de succes! Pas cu pas cei care se legau cu dinții de playback apar pe scenă în formulă cu band și cântând live, ceea ce ne face să ne gândim că lucrurile din acest punct de vedere sunt într-o direcție bună”, declară Christian Raetscher, General Manager GQE.

De asemenea, Stoian Anghel, organizator de spectacole și președintele Asociației Culturale de Teatru, Muzică și Film „Dracula”, declară: „Ne-a bucurat interesul foarte mare pentru folclor autentic românesc manifestat cu ocazia spectacolelor aniversare dedicate lui Ion Dolănescu, Constantin Enceanu și Steliana Sima, dar și succesul concertului Grigore Leșe, care a avut loc în premieră la Sala Palatului în aceasta toamnă. Am remarcat o creștere semnificativă a interesului pentru muzica clasică, care este pe cel mai ascendent trend de până acum și credem că va continua această urcare în anii urmatori. În acest sens sunt mărturii Sălile Palatului pline la concertul Sarah Brightman și la concertele Vienna Classic Christmas susținute de Strauss Festival Orchestra Vienna. Nu în ultimul rând, se remarcă o nevoie foarte mare de purificare prin râs, o terapie pe care stand-up-ul a realizat-o cu cei peste 4.000 de spectatori la Sala Palatului”.

Pe de altă parte, Raluca Popescu, general manager Amphitrion, speră ca trendul să fie unul ascendent, însă consideră că pentru ca acest lucru să fie posibil este nevoie de o sală de spectacole adecvată.

„Sper să fie într-un trend ascendent, sper cumva să fie susținută și de media din România, să fie difuzate cât mai multe piese din afară, dar cred, totuși, că și cu ajutorul internetului și prin alte metode vom ajunge ușor, ușor acolo (la standarde internaționale, n.r.). Nouă, în primul rând, ne lipsește infrastructura necesară. Avem nevoie de o sală, care să fie la standarde, avem nevoie, de asemenea, de un patinoar care să fie la standarde. Ne descurcăm în permanență, mai ales pe timp de iarnă, cu Sala Palatului și Sala Polivalentă, în condițiile în care niciuna dintre ele nu este ceea ce trebuie. În momentul în care și infrastructura ar fi diferită și am avea niște săli în care să aducem artiști care să aducă un public de aproximativ 12.000 – 16.000 de oameni, probabil că piața s-ar extinde și mai mult”, a declarat Raluca Popesu.

La rândul său, Sorina Burlacu, director general Events, spune că la nivel global trupele au mai puțină putere decât predecesorii lor și sunt puține care reușesc să umple stadioane peste tot în lume, întrucât preferințele publicului sunt dintre cele mai diverse.

„Trăim într-o epocă în care gusturile publicului sunt din ce în ce mai difuze – diversitatea preferințelor lor e într-o continuă creștere. La nivel global, trupele au mai puțină putere decât oricând înainte – doar un număr relativ mic de artiști și trupe sunt capabili să umple stadioanele peste tot în lume. Iar generația de artiști care vine din spate încă se luptă pentru a atinge acest gen de succes. Mai avem mult de așteptat pentru următorul Rod Stewart, care să umple plaja Copacabana cu 3.500.000 de spectatori”, consideră Sorina Burlacu.

Autor