Prezentat joi chiar la Ankgor Wat, acest proiect al grupului Google permite internauților să viziteze rămânând la ei acasă celebrul complex construit în secolul al XII-lea, o comoară a arhitecturii khmere, aflat în nordul Cambodgiei.
Peste 1 milion de fotografii au fost adunate, pentru a crea 90.000 de imagini la 360 de grade cu acest complex ce include peste 100 de temple.
Acest nou proiect se înscrie într-o inițiativă mai vastă a grupului Google de a deveni un uriaș în domeniul promovării patrimoniului mondial, iar mai multe sute de instituții sunt de acum partenere ale platformei sale online Google Art Project.
„Recent, am digitalizat Taj Mahal, Marele Canion și Muntele Fuji” din Japonia, a declarat Manik Gupta, director de proiect la Google Maps.
„Însă amploarea proiectului de la Angkor Wat este fără precedent”, a adăugat el, referindu-se la „senzația incredibilă” pe care utilizatorul o are atunci când constată că poate să exploreze fiecare colțișor din Angkor, grației fineței fără precedent a fotografiilor realizate de Google.
Pentru acest proiect, Google a utilizat o inovație recentă, denumită „trekker” („excursie”): 15 camere foto au fost atașate de un rucsac și conțin hard-disk-uri și o baterie. Fiecare cameră face fotografii de înaltă rezoluție la fiecare două secunde și jumătate.
Mergând printre ruinele din Angkor, „excursioniștii” Google au permis fotografierea unor zone inaccesibile pentru tradiționalele „mașini Google” care cartografiază, cu ajutorul camerelor foto și video, străzile din lumea întreagă.
Pentru acest nou proiect, cinci cambodgieni au fost angajați pentru a se plimba prin temple și printre ele, până la opt ore pe zi, pentru a înregistra fiecare detaliu.
„Google Street View a fost lansat în 2007. De atunci, am acumulat o experiență uriașă. Am folosit chiar și snowmobile și trenuri. «Excursionistul» este cel mai recent instrument al nostru”, a explicat Manik Gupta.
De atunci, această experiență a fost folosită de Google pentru digitalizarea domeniului artei și culturii.
„Dacă exista o țară în care acest fapt era necesar, atunci aceasta este Cambodgia”, a spus Amit Sood, directorul Institutului cultural Google, evocând numeroasele distrugeri ale operelor de artă în timpul regimului khmerilor roșii din anii 1970.
În total, 4,2 milioane de turiști au vizitat Cambodgia în 2013 – o creștere cu 17% față de 2012, iar cei mai mulți dintre acești turiști au mers la Angkor Wat.
Amit Sood a ținut să îndepărteze, totodată, temerile unora care cred că digitalizarea riscă să modifice în profunzime maniera de a descoperi lumea: rămânând confortabil în sufragerie sau în birou.
„Toate muzeele pe care le-am digitalizat cunosc o creștere a numărului de turiști fără precedent”, a spus Manik Gupta.