Prima pagină » Magazin » Portretul robot al celor 2 miliarde de tineri din Generația Z

Portretul robot al celor 2 miliarde de tineri din Generația Z

Portretul robot al celor 2 miliarde de tineri din Generația Z
Peste două miliarde de tineri - grăbiți, pragmatici, independenți și încăpățânați - trăiesc într-o simbioză perfectă cu universul digital și alcătuiesc "Generația Z", se afirmă într-un studiu realizat recent de sociologii americani și europeni.

Viteză?- Da! Răbdare – Nu! Rețele de socializare? – Da! Cărți – Nu! Ambiție? – Da! Obediență – Nu! Jocuri video? – Da! Sport? – Nu! Acestea sunt caracteristicile principale ale „Generației Z”, grăbită, pragmatică, independentă și încăpățânată. Aproximativ două miliarde de tineri născuți după anul 1995 au crescut odată cu internetul și sunt deciși să își construiască o viață în corelație cu acesta, departe de codurile și aspirațiile predecesorilor lor. Sunt niște „mutanți”, spun unii dintre oamenii de știință, fascinați de fuziunea aproape completă a acestor tineri cu universul digital.

Navighează pe mai multe ecrane, uneori simultan, și sunt obișnuiți cu „tot, imediat, peste tot”. Li se pare normal să plătească foarte scump pentru a cumpăra cel mai recent model de telefon inteligent, dar li se pare la fel de natural să obțină gratuit, cu un simplu clic, un film sau un cântec. Consideră depășite codurile adulților, mai ales cele referitoare la gen, apreciază mărcile „rebele” și se informează înainte de toate de pe rețelele de socializare, afirmă autorii unor studii realizate în Europa și Statele Unite de mai multe companii majore, precum BNP și Ford Motor, care încearcă să identifice mai bine profilul viitorilor clienți.

Potrivit studiilor lor, acești tineri, cu vârste cuprinse între 13 și 20 de ani, se consideră „lipsiți de prejudecăți” și „inventivi”, dar recunosc în același timp că sunt „nerăbdători” și „încăpățânați”.

Ei adoptă tendințe care se propagă prin intermediul internetului pe întreaga planetă, de la superproducții americane precum „Hunger Games” și „Divergent” până la stilul muzical K-pop coreean, trecând prin „twerk” – un dans lasciv care face furori pe internet. Vocabularul lor este plin de acronime și cuvinte împrumutate din limba engleză, precum „swag”, noul termen pentru „cool”.

Potrivit fr.news.yahoo.com, idolii lor sunt vedete de pe internet, precum comentatorul suedez de jocuri video PewDiePie, considerat cel mai mare star în acest domeniu de pe YouTube.

Prietenii lor de pe rețelele de socializare contează la fel de mult ca prietenii din viața reală și sfârșesc adeseori prin a se întâlni între ei. Încă de la vârsta de 16 ani – uneori chiar mai devreme -, acești tineri frecventează site-urile de întâlniri. Mai mult de jumătate dintre „tinerii Z” consideră că adevărata viață socială se petrece pe rețelele online, unde 84% dintre ei sunt înscriși, potrivit unui studiu efectuat de agenția americană de publicitate JWT. Pentru ei, chat-ul online este mai ușor decât conversațiile din realitate.

Obișnuiți cu ghidurile video („tutoriale”) pe YouTube, autodidacți în tot ceea ce privește domeniul high-tech deoarece părinții lor sunt complet depășiți, tinerii din generația Z au integrat „autoînvățarea permanentă”, cu atât mai mult cu cât au asistat deja la dispariția mai multor tehnologii. Începând cu vechile casetofoane și magnetofoane, abandonate în debaraua cu vechituri a familiei, la fel ca aparatele de radio, CD-uri și DVD-uri, deoarece în lumea lor totul se face online. Pe internet, ei au văzut deja absolut tot, de la violență și până la pornografie.

Acești tineri petrec mai mult de trei ore pe zi în fața ecranelor lor, potrivit cabinetului american Sparks and Honey, care consiliază firmele în legătură cu evoluțiile societății. „Tinerii Z” suferă de „FOMO” („Fear of Missing Out”/ „Frica de a nu pierde ceva”) și detestă ideea de a nu fi conectați la internet.

Ei nu se mulțumesc doar cu vizualizarea de seriale și filme online, ci vor și să participe, să își creeze propriul canal pe YouTube sau propriul vlog (blog video), după modelul unor adolescenți deveniți celebri, precum tânărul umorist american „Fred” (Lucas Cruikshank), care a devenit cunoscut în spațiul online încă de la vârsta de 13 ani.

Sunt înscriși pe mai multe rețele de socializare, începând cu Facebook, în ciuda unei tendințe de părăsire a acestei rețele în Statele Unite, și continuând cu Instagram, pentru fotografii, Snapchat, pentru mesaje efemere, dar și Twitter și Tumblr.

O majoritate zdrobitoare navighează online privind în același timp la televizor și consideră că tehnologia face ca totul să fie posibil. Însă durata lor de atenție este scurtă, ei „scanează” în loc să citească, fapt ce determină uneori în timpul orelor de școală răspunsuri superficiale la întrebările profesorilor.

Specialiștii au determinat o „ruptură” pe piața muncii: între 50% și 72% dintre „tinerii Z” vor să își creeze propriul start-up, potrivit mai multor sondaje. Cuvântul „companie” evocă noțiuni puternic negative: „complicat”, „lipsit de milă”, „junglă”. Pentru a reuși în viață, ei cred mai întâi în „internet”, înainte de diplome, și vor să lucreze mai degrabă într-o organizație orizontală decât într-o ierarhie. În această generație, care vrea să se realizeze și să reușească, 76% dintre tineri spun că le-ar plăcea să facă din această pasiune pentru sectorul digital viitoarea lor profesie.

Copii ai crizei economice, „tinerii Z” au criterii bine definite în ceea ce privește alegerile profesionale. În Franța, la un salariu egal, 25% ar alege compania care oferă cel mai mare grad de distracție, 22%, compania care este cel mai inovatoare și 21%, compania cu cel mai ridicat nivel de etică. Dorind să aibă un impact în lume, „tinerilor Z” le place ideea voluntariatului, practicat deja de un sfert dintre cei cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani din Statele Unite, potrivit unei analize realizate de cabinetul Sparks and Honey.

Majoritatea dintre ei spun că se simt „stresați” din cauza viitorului, pe care îl văd mai sumbru, mai ales în ceea ce privește mediul înconjurător și economia.