Povestea atelierului de globuri din Cluj care împodobește brazii de Crăciun ai americanilor. „M-a ambiționat să demonstrez că putem face și noi ceva bun”
La fabrica de globuri din Cluj se lucrează „la foc continuu”. Doar câteva ceasuri și ultima comandă din an este onorată. „Mâine, gata, depunem armele”, glumește Mihaela Turcu. Este Sales Manager al ProdGlob, companie înființată alături de soțul ei, Gheorghe, în anul 1994. La început însă, a făcut de toate pentru a pune lucrurile la punct. După mai multe încercări de afaceri eșuate, cei doi clujeni au găsit „portița” pentru un business de succes. Așa se face că, luna aceasta, compania lor împlinește 20 ani de existență.
„Totul a început ca o joacă. A fost o idee, o încercare, la început, să vedem ce înseamnă asta. Nu am avut nicio pregătire specială pentru această meserie și nici nu am avut înainte activitate în domeniu, dar am spus totuși ‘hai să vedem ce iese'”, a povestit Mihaela Turcu într-un interviu acordat gândul.
„Din ”90 și până în ”94, au fost mai multe încercări de afaceri, dar nu au funcționat. Asta însă a fost ocazia… așa a fost să fie. A fost o oportunitate de moment și, atunci când am început-o, nici noi nu am crezut că vom ajunge la 20 de ani sau că vom rămâne la aceeași activitate o perioadă atât de îndelungată de timp. Am început cu un om, o pictoriță… Eu cu soțul meu și încă un prieten ne-am apucat să pictăm, să colorăm… ce puteam face fiecare, iar pictorița ni s-a alăturat pentru că trebuia totuși un om specializat la așa ceva. Am zis să facem câteva sute de globulețe, pe care să le vindem în țară. Dar ne-am dat seama că era foarte târziu în noiembrie, decembrie. Ca să ieși pe piață trebuie mai întâi să participi la contractările de la marile târguri de profil…”, a mai spus ea.
FOTO: Facebook//ProdGlob
Prima lecție învățată, așadar. A urmat vizita la Frankfurt, unde, după un prim impuls de a renunța, o remarcă a germanilor i-a împins, de fapt, pe soții Turcu să meargă mai departe.
„Am mers la Frankfurt, la un târg, unde într-o zi de vizită am învățat mai mult decât în 10 ani de școală”, își amintește femeia. „A fost un șoc pentru noi, pentru că am văzut ce industrie există în acest domeniu, ce calitate se oferă… Atunci ne-am gândit că poate ar trebui totuși să renunțăm, că nu are rost, că e concurența… că suntem cu 100 de ani în urmă și nu avem ce căuta acolo. Totuși, o remarcă făcută de nemți, aceea că ‘românii sunt neserioși, că nu știu să se țină de ceea ce fac și ceea ce promit’, m-a ambiționat să demonstrez că putem face și noi ceva bun și că suntem serioși. Germanii nu au încredere așa ușor în oricine. Desigur, dacă ulterior le demonstrezi că au de ce să te respecte și le-ai intrat în grații, colaborezi foarte bine și ușor cu ei. Sunt foarte corecți și te ajută. Dar atunci exista o părere destul de proastă despre români în general, nu neapărat despre noi”, a adăugat Mihaela.
Și au demonstrat. Germanii le sunt acum clienți. Și nu doar ei: la fel și americanii, francezii, polonezii, belgienii, italienii sau austriecii. După două decenii de activitate, micul atelier s-a transformat într-o adevărată fabrică: cei 34 de angajați pe care firma îi are acum produc în fiecare an nu mai puțin de 800.000 de globulețe. Dintre acestea, aproape 85% merg către export, la prețuri de fabrică cuprinse între 0,85 și 15 euro.
Totul se realizează pe baza unor comenzi prealabile, pe care clienții din străinătate le fac, de obicei, chiar și cu 12 luni înainte: „În luna mai deja am primit comenzi pentru anul 2015 de la piața externă. Piața românească nu e chiar așa… abia își adună globurile pentru acum. Piața românească este foarte bună, dar nu este organizată”, a afirmat Mihaela Turcu.
Globulețe pentru români vs globulețe pentru americani
Fabrica din Cluj are acum în portofoliul său 3.000 de modele de globuri. Nu sunt reproduse însă toate anual, mai ales că există o „modă” și în acest domeniu. În plus, gusturile românilor în materie de decorațiuni de Crăciun diferă de cel al altor europeni și cu atât mai mult de cel al americanilor.
„An de an se mai schimbă modelele, culorile, formele. Se mai repetă, sigur, și unele dintre cele din anul precedent, întotdeauna cele de top, dar aducem mereu și ceva nou”, a explicat Mihaela Turcu. „Sunt diferențe și între țări, și între culturi. De la America la Europa diferă foarte mult modelele alese, dar chiar și între țările de pe continentul nostru există diferență. De exemplu, românii preferă globurile pictate cu scene de iarnă – cu Moș Crăciun, cu piesaje, cu copii la săniuș etc. Pe de altă parte, în SUA se caută globurile cu forme geometrice, fulgi sau forme abstracte”, a subliniat ea.
FOTO: Facebook//ProdGlob
Au exista chiar și cereri mai „speciale”: „Am făcut globulețe și cu pietre Swarovski pentru extern, am făcut și cu dantelă pictată, cu dantelă aplicată, avem și modele cu flori aplicate – flori tot de noi confecționate, din sticlă, de exemplu -, avem globuri cu doi pereți, pictate pe două fețe…”, a spus clujeanca.
FOTO: prodglob.ro
Pentru ca decorațiunile să ajungă însă în forma lor finală, e nevoie de multă muncă, de respectarea unor etape în care calitatea primează: „Mai întâi, începem prin a porționa sticla la flacără, apoi se suflă globul, tot la flacără, se argintează la interior cu o soluție care îi oferă o luminozitate aparte, se colorează, i se dă o culoare de fond și abia apoi ajunge către pictură”, a povestit antreprenoarea. „Acestea sunt fazele de început, foarte importante, pentru că dacă nu iese bine stratul de argint, produsul respectiv se dă la o parte; dacă nu iese bine culoarea de fond, de asemenea, se dă la o parte, pentru că ținem la o anumită calitate. După aceea se finisează, se pune căpăcelul, se ambalează în cutii, în baxuri și abia apoi sunt livrate. E un drum destul de lung”, a adăugat ea.
„Puțini oameni foarte buni fac mai mult decât mai mulți oameni medii”
Tot pentru a nu face rabat de la calitate, soții Turcu spun că au ales să lucreze cu mai puțini oameni. Poate părea paradoxal pentru unii, însă totul a fost „testat”.
„Acum, 34 de persoane lucrează la fabrică. Am avut și 55 de angajați în urmă cu câțiva ani, însă am revenit la 34, pentru că ne-am axat pe calitate și pe obiecte de înaltă clasă, iar acolo trebuie mână specializată și foarte atentă, cu multă răbdare”, a spus Mihaela. „E mai productiv să lucrezi cu mai puține persoane. Puțini oameni foarte buni fac mai mult decât mai mulți oameni medii”, a continuat ea.
În plus, nici dacă ar vrea să se extindă nu ar putea. Asta pentru că nu există mână de lucru calificată pentru așa ceva, dar nici tineri care să vrea să învețe să lucreze în acest domeniu.
FOTO: Mediafax (Vasile Magradean)
„Comenzile sunt mai multe decât pot să fac. Întotdeauna am comenzi peste puteri, dar nu am cu cine să le fac. Am dat anunțuri peste anunțuri, dar nu am personal calificat. Este o meserie prea migăloasă pentru tineri, necesită doi ani de pregătire, iar tinerii nu mai au răbdare să aștepte să-și câștige banii după doi ani, ei vor pe loc”, a explicat Mihaela Turcu. „Acum, angajații pe care îi avem la fabrică sunt persoane care au talent, care au școala de meserii, dar sunt și care au învățat totul la locul de muncă, în tinerețe. Sunt destul de multe persoane mai în vârstă, media este către 50 de ani. Avem 18 pictorițe foarte bine pregătite și cu mult talent”, a completat ea.
FOTO: Facebook//ProdGlob
În afacere li s-a alăturat totuși un tânăr: fiul soților Turcu, Mihai. Cât priveșțe concurența pe piață, ea nu există, spune Mihaela. Nu pentru că nu ar exista și alți producători de ornamente de Crăciun, ci pentru că nu îi consideră „adversari”: „Mai sunt și alții care fac ce facem noi, dar nu sunt concureți. Sunt prieteni, sunt colaboratori, nu sunt concurenții noștri. E loc pentru fiecare, numai să vrei să colaborezi”, susține ea.
Pare să fie un motto bun, cel după care se ghidează soții Turcu. În cele din urmă, vechimea și succesul fabricii de globulețe de la Cluj nu pot fi contestate.
Acum, când decorațiunile produse aici sunt deja în casele românilor sau „peste mări și țări”, Mihaela și Gheorghe Turcu și cei peste 30 de angajați din mâinile cărora ies ornamentele strălucitoare își trag răsuflarea: „Noi lucrăm din ianuarie până în decembrie, tot anul. Acum ne luăm vacanță… Cum toată lumea e în concediu vara, noi suntem iarna”.