„Dragi prieteni și eventuali rătăcitori prin aste coclauri internetice, iată-vă părtașii unei triste bucurii”, își începe scriitorul și criticul literar Dan C. Mihăilescu mesajul prin care anunță că emisiunea sa, „Omul care aduce cartea”, nu va mai fi difuzată la Pro TV, din ianuarie 2016.
El mai spune, pe site-ul său, că nu a fost deloc o surpriză decizia conducerii Pro TV de a scoate din grila televiziunii emisiunea „Omul care aduce cartea”.
„Vineri, 4 decembrie 2015, orele 11.20 AM, în biroul doamnei Gabriela Popescu, directorul Știrilor Pro TV, s-a petrecut – cu grație amicală, comprehensiune ludic-reciprocă și suavă resemnare de ambele părți – decesul emisiunii «Omul care aduce cartea» (ianuarie 2000 – ianuarie 2016). Mă grăbesc să spun că nu a fost deloc o surpriză, un șoc, o lovitură-n plex ori sub centură. Și nici vinovăția, greșeala sau răzbunarea cuiva. A fost un lucru presimțit și aprioric acceptat de mine încă de la primele filmări. În ciuda stupefiantei siguranțe profesionale cu care Stelian Țurlea afirma, cu incredibilă (pentru mine) superbie, încă din primăvara anului 2000, că «emisiunea asta e menită să dureze minimum zece ani», scepticul care sunt și-a șoptit periodic, cu șăgalnică seninătate, la una, trei sau șase luni, că totul va reintra cât mai iute în nimicnicia dintru care a ieșit. Ei bine, non-așteptările de acest gen m-au ocrotit, mi-au relativizat impulsurile absolutiste, m-au vindecat de utopii, m-au ferit de megalomanie și m-au deprins cu legile necruțătoare ale nesiguranței mediatice, cu precădere în sfera televiziunilor comerciale”, afirmă Dan C. Mihăilescu.
Acesta precizează că nimeni nu a reușit să-i explice convingător de ce Pro TV a decis să aibă în grilă o emisiune realizată de el.
„După cum am spus (cu uluire și recunoștință) în nenumărate interviuri de-a lungul acestor ani, nimeni nu a reușit vreodată să-mi explice convingător de ce o televiziune înfloritoare, mizând exclusiv pe înnoire, gândire pozitivă, cultul succesului, insurgență tinerească, libertate de gândire, nonconformism și, apoi, în așa măsură făcătoare de istorie, precum Pro TV – a simțit la un moment dat nevoia unei bizarerii handicapat-reacționare ca mine. Un ins conservator, hachițos, retractil, incontrolabil, fanfaron și ciclotimic, format la vizuină, literalmente netelegenic, nesigur pe sine, bâlbâit, obez, prost îmbrăcat, vorbind alandala, digresiv logoreic, eticist, imprevizibil și insubordonabil, plusând țicnit pe subiecte aiuritoare, șocând patetic, deviind riscant la tot pasul, amestecând elitismul cu populismul, misticismul, naționalismul, cosmopolitismul, sentimentalismul ș.a.m.d.”, mai spune Dan C. Mihăilescu.
Totodată, Dan C. Mihăilescu vorbește despre persoanele care l-au susținut în această perioadă și despre diferitele momente prin care a trecut de-a lungul timpului emisiunea sa.
„E de la sine înțeles că, în 15 ani de seismografie mediatică, «Omul care aduce cartea» avea să treacă printr-o mulțime de ispite, alintări, opreliști, rigori, umilințe, măriri și fragilizări, așa cum șade bine oricărui capriciu bezmetic, tichie de mărgăritar pe creștetul unei realități anapoda. După premiul CNA din 2003, au urmat dilemele privind sponsorizarea editorială («editurile își fac reclamă și vând prin noi, iar noi nu câștigăm nimic»), propunerile lucrative («de acord să prezentăm cărți deștepte pe ecran, însă ele ar trebui neapărat dublate de titluri frivol-motivaționale pe burtieră, astfel încât să slujim toate categoriile de cititori»), impulsurile de bun simț economic, dar iritante și, oricum, inadecvate din unghiul, strict subiectiv, al prezentatorului (emisiunea să fie finanțată de Asociația Editorilor din România, de Uniunea Scriitorilor, Ministerul Culturii, Ministerul Învățământului sau APLER ori să fie cumpărată și redifuzată de Diverta, de lanțurile Humanitas, Cărturești etc.). Am resimțit dintotdeauna orice idee de sponsorizare ca o imixtiune, ori ca o presiune, directă sau indirectă, asupra opțiunilor realizatorului. Or, în acești 15 ani, cu aproximativ 3.500 titluri prezentate, nimeni nu mi-a impus vreodată lectura și etalarea pe ecran a vreunei cărți!”, explică Dan C. Mihăilescu.
El mai spune că, în cei zece ani în care a realizat emisiunea, a trecut voios prin zeci de încercări. „Am filmat în Crângași, la Teatrul Giulești, ca anexă a masivelor forfotiri de la «Chestiunea zilei» a lui Florin Călinescu, la început făcând săptămânal un Top de cinci cărți în finalul emisiunii lui Nicolae Manolescu «Profesiunea mea, cultura», printre munți de recuzite mucegăite sau pempante, machiat fiind de legendarul Nicolae Vodă, apoi în Pache Protopopescu, în cotloane improvizate sau în platouri simandicoase, dar și la studiourile din Buftea ori în Parcul Tineretului, ca și la Bookfest ori Gaudeamus”, afirmă Dan C. Mihăilescu.
De asemenea, acesta vorbește despre publicul atras de emisiunea „Omul care aduce cartea”.
„Emisiunea a fost programată inițial la 8 dimineatza (prinzând lumea corporatistă, inventivitatea IMM-urilor, micile mari frenezii capitaliste, gândirea pozitivă și fibrilația occidentalizantă, cu pofta ei de cărți motivaționale, povești de succes, savoir vivre, lifestyle etc.), apoi la ora 9 – înainte de «Tânăr și neliniștit» – ceea ce mi-a adus ca bonus sute de mii de privitori neașteptați, de la mămăițe resemnate, văduve bovarice, liceeni aburiți, șomeri de toate vârstele și pensionari naționalist-xenofobi până la țigani multiplu targhetați și hipsterism la patru ace. După care, odată cu programarea de la 10 și ceva, am prins aleatoric cele mai surprinzătoare categorii de public, empatizând deopotrivă cu brancardieri de la Spitalul de Urgență Floreasca, pescari din Sf. Gheorghe Deltă, călugări de la Nicula, Rohia, Vatopedi, Prodromu, Suceava, Putna și Frăsinei, vaporeni români care-mi telefonau din Singapore ori conduceau gondole-n Veneția, liceeni rockeri de la «Spiru Haret», pușcăriași de la Pitești sau de pe Șos. Alexandria, vânzătoare de roșii din Berceni și Târgoviște, viticultori din Odobești, turiști din Balcic, Florența, Praga și Lisabona, actori superbi ca Irina Petrescu, Valeria Seciu, Marin Moraru, Marcel Iureș, Gheorghe Dinică și Mircea Albulescu, regizori dragi precum Sanda Manu, Mihai Măniuțiu, Sandu Dabija, Ducu Darie, Gabor Tompa, Andrei Șerban, Dragoș Galgoțiu, VIP-uri din religie, finanțe, armată, legislație, industrie, avocatură, arte, științe, plus o mini-armată de freelancer-i, ONG-iști, PR-iști și IT-iști, academicieni, stilisticieni, oenologi, scenografi, teologi, financiari, muzeografi, coregrafi, patisieri și tot ce mai vreți dumneavoastră ca… rețea personală, cum am aflat (prea) târziu că (i) se zice”, spune Dan C. Mihăilescu.
Totodată, scriitorul precizează că nu crede că mai este cazul să re-spună în ce măsură i-a schimbat viața emisiunea de la Pro TV și ce imens rezervor de energie i-a fost asigurat de admirația atâtor segmente de public.
„Schimbarea a fost violentă, totală, răvășitoare, copleșitoare. Doar că – Dumnezeu și prietenii îmi sunt martori – în toți acești ani, eu nu am crezut nicio clipă că visul poate să dureze și că amăgirea soclului poate căpăta dimensiuni de statuie”, precizează Dan C. Mihăilescu.
Dan C. Mihăilescu mai afirmă că nu se plânge sindicalicește în urma deciziei conducerii Pro TV de a scoate din grila televiziunii emisiunea „Omul care aduce cartea”.
„În plus, prea sunt un susținător al liberalismului, al concurenței, meritocrației, autorității, ierarhiilor, rânduielii și supremației patronale, ca să mă plâng sindicalicește în urma deciziilor Stâpânirii, pe care le consider din start ca absolut justificate. Așa stând lucrurile, mă declar liniștit de acord cu decizia conducerii Pro TV. Asta, mai ales că Gabriela Popescu a lăsat deschisă orice cale de revenire, cu condiția găsirii unei surse credibile și «cu blazon» de sponsorizare, de talia BNR, BOR, British Council și altele asemenea. Ceea ce, pe unul nedotat socialmente și financiar ca mine, îl depășește în chip flagrant”, spune Dan C. Mihăilescu.
Totuși, Dan C. Mihăilescu face referire la semnele de șubrezire irecuperabilă a statutului emisiunii sale, pe care le-a sesizat pe tot cuprinsului anului. El precizează însă că nu are niciun motiv de ranchiună.
„În plus, am beneficiat, slavă Domnului, pe tot cuprinsul anului 2015 de o sumedenie de semne de șubrezire irecuperabilă a statutului emisiunii mele în peisaj. Ele observ că m-au antrenat îndeajuns pentru a nu recepta cu garda jos finalul meciului: schimbări frecvente ale zilei sau orei de filmare, defecțiuni tehnice, săptămâni sărite, emisiuni dispărute, amânate, dublu difuzate, ștergerea întregii arhive din rețeaua online ș.a. Acum, știind, din păcate, prea bine cât de temperamentale și, deci, nedrepte, pot fi reacțiile lumii literar-artistice față de (fireștile, altminteri) hotărâri ale factorilor administrativi care ne păstoresc destinul, am considerat util ca, în fața prietenilor și cititorilor rătăciți pe saitul acesta, să spun răspicat, încă din primele zile de după închiderea prăvăliei, că nu există din parte-mi niciun motiv de ranchiună. Și că mi se pare justificată decizia conducerii Pro TV de a curma existența unei emisiuni care nu aduce niciun beneficiu financiar postului, indiferent de prestigiul simbolic aferent. Este o lege aspră, infinit discutabilă, dar, prin aceasta, nu mai puțin acceptabilă”, precizează Dan C. Mihăilescu.
El mai spune că nu va discredita niciodată, sub nicio formă, conducerea Pro TV pentru desființarea emisiunii „Omul care aduce cartea”. „Pro TV a inițiat-o, Pro TV m-a extras din hibernarea scriitoricească, astfel încât Pro TV avea tot dreptul să pună capăt acestui lux cultural excesiv în peisajul mediatic al «vicleimului valah», ca să folosesc o formulă dragă «conului Costică Argetoianu». Ce va fi pe mai departe e, pur și simplu, voia lui Dumnezeu și, deci, destin personal”, spune Dan C. Mihăilescu.
Acesta precizează că a filmat inclusiv edițiile din 30 și 31 decembrie ale emisiunii „Omul care aduce cartea”. „(…) și mă amuz cu tandrețe la gândul că ultima înregistrare are ca subiect o enciclopedie universală a vinului, ca semn de împărtășire întru bucurie și nădejde. Cu tot sufletul al domniilor voastre, Dan C.”, își încheie Dan C. Mihăilescu mesajul adresat admiratorilor emisiunii „Omul care aduce cartea”.