Problema necunoscută a producătorilor de mașini electrice din întreaga lume
În prezent, Tesla și producătorii auto din Japonia și Germania folosesc diverse prize și protocoale de comunicație pentru a face legătura între baterii și încărcătoare, dar companiile au nevoie de o soluție universală, dacă vor ca trendul mașinilor electrice să accelereze, scrie Business Insider.
Producătorii auto din spatele tehnologiei câștigătoare vor beneficia de pe urma lanțului furnizor de energie electrică și șoferii mașinilor electrice nu se vor mai teme de drumurile lungi, care necesită reîncărcarea acumulatorilor.
Banca elvețiană UBS a estimat că un buget de 360 miliarde dolari va merge în dezvoltarea infrastructurii globale de încărcare a mașinilor electrice, în următorii opt ani.
Pentru a înființa ceea ce se numește CCS (Combined Charging System), BMW, Daimler, Ford și Volkswagen, au anunțat în noiembrie 2017 că vor construi 400 de stații de încărcare pentru mașini electrice, în 18 țări europene, până în anul 2020.
„În general, vorbim despre securizarea investițiilor pentru cei care injectează bani în mobilitatea electrică”, a declarat Claas Bracklo, șeful diviziei de electromobilitate de la BMW și președintele inițiativei CharIN (Charging Interface Initiative), care susține proiectul major CCS. „Am fondat CharIN pentru a beneficia de o poziție favorabilă”.
„Războiul standardelor de încărcare”
Dincolo de CCS, mai există alte trei standarde de încărcare rapidă a bateriilor: sistemul super-rapid de la Tesla, CHAdeMO, dezvoltat de japonezii de la Nissan și Mitsubishi și GB/T, al chinezilor – cea mai mare piață auto electro din lume.
„Cred că, în decursul timpului, CHAdeMO și CCS vor deveni unul și același, migrând spre CCS, deci rămâne de văzut ce se va întâmpla cu Tesla”, a declarat Pasquale Romano, CEO-ul companiei ChargePoint din Silicon Valley, care gestionează una din cele mai vaste rețele de stații pentru vehicule electrice din lume.
Până acum, s-au înființat 7.000 de stații CCS în lume, potrivit CharIN, iar jumătate din acestea sunt în Europa. UE susține CCS ca standard pentru fast-charging, dar nu interzice și alte formate de alimentare/încărcare.
În comparație, în Japonia și Europa există 16.639 stații compatibile CHAdeMO, în SUA sunt 8.496 stații Tesla și China se laudă cu 127.434 stații GB/T.
Fiecare standard de încărcare a mașinilor electrice are plusuri și minusuri. Sistemul Tesla este destinat exclusiv clienților companiei, iar CCS dispune de o dublă priză, care oferă curent DC și AC, devenind un standard pentru șoferi.
CHAdeMO le permite mașinilor „să vândă” electricitate înapoi în sistem, lucru care contribuie la stabilizarea rețelelor și le oferă șoferilor șansa de a câștiga ceva bani.
Cele mai multe prize folosite pentru încărcarea mașinilor electrice utilizează curentul alternativ și sunt lente, față de sursele DC (curent continuu).
Cele mai rapide stații de încărcare, capabile să furnizeze până la 400 kW, pot reîncărca bateriile în 10 minute, față de 10-12 ore, timpul necesar în unele stații AC.
În altă ordine de idei, Tomoko Blech, reprezentantul CHAdeMO în Europa, a declarat că disputa pe marginea standardului de încărcare a mașinilor electrice nu are rost, deoarece industria se află într-o fază prea incipientă.
Alții consideră că vor exista mereu standarde diferite de încărcare. „Dacă ai o mașină pe benzină, o poți alimenta oriunde în lume. Este cel mai bun lucru de care poți beneficia”, a declarat Nicolas Meilhan, analist șef în cadrul firmei de consultanță Frost & Sullivan. „Mașinile electrice nu o să-ți ofere așa ceva”.
60 de stații în România, până în 2020
La finele lui 2017, dezvoltatorul de proiecte de energie verde Renovatio, deținut de acționarii români Alexandru Teodorescu și Aurel Arion alături de o firmă înregistrată în Cipru, a anunțat că a primit o finanțare din fonduri europene prin care va instala 60 de stații de încărcare pentru mașini electrice până în 2020, informa, la acea vreme, Ziarul Financiar.