Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat în ședința de marți, 14 iunie, o adresă primită din partea RCS&RDS care solicita clarificări privind extrasele din meciurile de fotbal. Membrii au hotărât să trimită același răspuns trimis și la TVR, în cazul unei solicitări asemănătoare. Răspunsul va face referire la respectarea legislației audiovizuale (extrasul poate fi difuzat o dată pe zi, cu o durată totală de 90 de secunde, indiferent de numărul meciurilor carea au avut loc în acea zi; se difuzează în cadrul știrilor, la cel mult 24 de ore de la transmisia originară).
În acest context Consiliul a discutat și despre difuzarea în exclusivitate a meciurilor din cadrul Cmpionatului European de Fotbal de către Dolce și Pro TV.
Potrivit afirmațiilor făcute în cadrul ședinței, Pro TV a achiziționat drepturile de difuzare de la UEFA pentru 23 de meciuri ale Campionatul European de Fotbal, incluzând toate meciurile echipei naționale a României, în timp ce Dolce Sport a achiziționat dreptul de a difuza întreaga ediție din 2016 a Campionatului, adică toate cele 51 de meciuri.
Astfel, 28 de meciuri sunt difuzate în exclusivitate în România doar de Dolce Sport.
Lorand Turos a fost de părere că televiziunea care a achiziționat drepturile ar trebui să transmită către 70% din populație – „O bună parte din români nu pot urmări, asta e concluzia”.
Potrivit articolului 21 Din Legea Audiovizualului, „Evenimentele de importanță majoră pot fi difuzate în exclusivitate numai dacă difuzarea nu privează o parte importantă a publicului din România de posibilitatea de a le urmări în direct sau în transmisie decalată în cadrul unui serviciu de programe cu acces liber”.
„Dacă Dolce se declară televiziune liberă la retransmisie, a doua zi cabliștii il vor prelua și se va rezolva situația”, a adăugat Turos.
Acesta a propus somarea televiziunii în baza articolului 21 din Legea Audiovizualului, dar, potrivit Serviciului Juridic, în baza acestui articol nu se pot aplica sancțiuni. Astfel Lorand Turos și-a modificat propunerea din somație în scrisoare de atenționare
Totuși propunerea de atenționare a întrunit cinci voturi (numarul minim de voturi, ca o propunere să fie aprobată, este șase) – Valentin Jucan, Lorand Turos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Răsvan Popescu.
Ceilalți patru membri prezenți la această discuție au votat împotrivă (Vasile Buda, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu).
Răsvan Popescu a propus constatarea situației (faptul că Dolce nu îndeplinește condițiile prevăzute în articolul 21) și trimiterea acestei spețe către Consiliul Concurenței.
Propunerea a primit votul a șase dintre cei nouă membri prezenți – Valentin Jucan, Lorand Turos, Monica Gubernat, Radu Herjeu, Dorina Rusu și Răsvan Popescu.
Vasile Buda, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu au votat împotriva sesizării Consiliul Concurenței.
Textul integral al articolului 21 din Legea Audiovizualului:
– (1) Evenimentele de importanță majoră pot fi difuzate în exclusivitate numai dacă difuzarea nu privează o parte importantă a publicului din România de posibilitatea de a le urmări în direct sau în transmisie decalată în cadrul unui serviciu de programe cu acces liber.
– (2) Lista evenimentelor considerate de importanță majoră se stabilește prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Consiliului, și va fi comunicată Comisiei Europene; modificările ulterioare urmează aceeași procedură. În perioada de preaderare la Uniunea Europeană lista își va produce efectele după publicarea hotărârii Guvernului în Monitorul Oficial al României, Partea I.
– (3) Prin hotărârea Guvernului menționată la alin. (2) se precizează procentul din populație care reprezintă o parte importantă a publicului; prin aceeași hotărâre se stabilește pentru fiecare eveniment de importanță majoră dacă difuzarea în direct a acestuia se va face în tot sau în parte, ori dacă, acolo unde interesul public o cere, difuzarea decalată a acestuia se va face în tot sau în parte.
– (4) Exercitarea de către radiodifuzorii aflați în jurisdicția României a drepturilor exclusive de difuzare a unor evenimente declarate de un stat membru al Uniunii Europene ca fiind de importanță majoră și care sunt cuprinse în lista publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu poate priva o parte importantă a publicului din respectivul stat de posibilitatea de a urmări acele evenimente, în direct sau decalat, conform prevederilor stabilite de acel stat membru.