Procesul cu Samsung scoate la lumină secrete bine păzite ale Apple

Publicat: 05 08. 2012, 15:10
Actualizat: 05 08. 2012, 15:10
Apple, una dintre cele mai secretoase companii, este nevoită să dezvăluie, în procesul cu Samsung care a început în această săptămână într-o instanță federală din SUA, secrete bine păzite despre crearea iPhone și iPad, despre strategie, bugete de advertising și procesul decizional intern.

Apple, una dintre cele mai secretoase companii, este nevoită să dezvăluie, în procesul cu Samsung care a început în această săptămână într-o instanță federală din SUA, secrete bine păzite despre crearea iPhone și iPad, despre strategie, bugete de advertising și procesul decizional intern.

Fiecare informație dezvăluită la proces s-a propagat rapid pe internet și a fost discutată și analizată de către presă, bloguri, analiști, fani și alte persoane interesate de litigiul privind drepturile de proprietate intelectuală dintre cei mai mari producători de smartphone-uri la nivel mondial, care domină o piață estimată la peste 200 miliarde de dolari pe an.

Apple a prezentat detalii despre cum a creat iPhone și iPad, a adus în instanță concepte timpurii de design ale celor două produse și a dezvăluit detalii intime despre echipacare a dezvoltat gadget-urile, potrivit WSJ.com.

Phil Schiller, vicepreședinte Apple responsabil pentru marketing, a discutat vineri, din boxa martorilor, documente care indicau că Apple a cheltuit, din 2007 până la încheierea anului fiscal 2011, 647 milioane de dolari pe advertising pentru iPhone în Statele Unite. Pentru iPad, lansat în 2010, compania a cheltuit 457,2 milioane de dolari pe reclame, potrivit lui Schiller.

Procesul se concentrează în principal pe procesul de creație și design al iPhone și iPad, Apple încercând să demonstreze că Samsung Electronics ar fi copiat produsele. În replică, grupul sud-coreean vrea să convingă jurații că produsele sale sunt diferite de cele ale Apple, și că gigantul american s-ar fi „inspirat” de la producătorul japonez de electronice Sony.

Un alt executiv de top de la Apple, Scott Forstall, responsabil de software-ul gadget-urilor mobile, a mărturisit că managementul companiei a discutat încă de la începutul anului trecut dezvoltarea unui model iPad cu diagonala de 7 inci, care ar putea atrage noi clienți, mai puțin interesați de modelele de 9,7 inci aflate pe piață.

Forstall a discutat și despre cum a fost formată, în anul 2004, echipa care a dezvoltat iPhone-ul, cu reguli „neobișnuite”, stricte, despre cine putea participa la proiect și cine nu.

Cofondatorul companiei, Steve Jobs, l-ar fi anunțat pe Forstall că are nevoie de ajutor pentru „un proiect secret”, instruindu-l să nu coopteze persoane din afara Apple, astfel că echipa a fost construită din „vedete” din interiorul companiei.

Un etaj întreg din sediul Apple a fost „încuiat”, cu acces numai pe bază de cartelă și supraveghere video riguroasă, pentru a evita scurgerile de informații. La intrare a apărut un banner pe care scria „Fight Club”, pentru a încuraja echipa să nu vorbească despre ceea ce lucrează.

Tot la proces, Apple a prezentat un document de 99 de pagini care arată diverse protitupuri din etapele incipiente ale dezvoltării iPhone. Alte hârtii arată diverse variante de design pentru iPad, inclusiv una care includ un „picior”, care să sprijine tableta într-o poziție dorită.

Documentele prezentate la proces dezvăluie și că încrederea în brandul Apple este unul dintre factorii determinanți în rândul clienților companiei, sau că majoritatea posesorilor de iPhone își cumpără carcase pentru telefon.

Referindu-se la iPhone, Schiller a afirmat că Apple a decis să nu cumpere publicitate pentru o scurtă perioadă de timp la lansarea telefonului, în ianuarie 2007, și la introducerea pe piață câteva luni mia târziu, deoarece atenția acordată de analiști și presă promova mult prea bine produsul, potrivit Bloomberg.

„Nu a fost nevoie să facem publicitate”, a spus Schiller, prezentând câteva recenzii extrem de favorabile pentru iPhone și iPad și explicând că astfel de informații apărute în presă sunt mai eficiente decât publicitatea.