Prima pagină » Magazin » Reușesc să controlez CREATIV filmele pe care le fac. Regizorul Radu Muntean simte AMENINȚAREA cenzurii ideologice

Reușesc să controlez CREATIV filmele pe care le fac. Regizorul Radu Muntean simte AMENINȚAREA cenzurii ideologice

Reușesc să controlez CREATIV filmele pe care le fac. Regizorul Radu Muntean simte AMENINȚAREA cenzurii ideologice
Regizorul Radu Muntean își asumă în totalitate filmele de după 2005, pe care reușește să le controleze creativ. Citește un interviu despre amenințarea controlului ideologic prin CNC și rolul central al personajelor feminine din ultimele sale filme

După premiera internațională a celei mai recente pelicule pe care o semnează, „Alice T.„, în competiția Festivalului de la Locarno, Elveția, Radu Muntean a vorbit pentru Mediafax despre amenințarea controlului ideologic în cinematografia românească și despre nevoia de vizibilitate a filmelor din ultimii ani. Acesta va continua să refuze să participe la premiile Gopo, așa cum a făcut-o în urmă cu câțiva ani, fiind de părere că gala s-a transformat într-un eveniment monden, care emulează evenimentele de profil ale unor cinematografii puternice, cu toate că, în România, industria cinematografică este dominată de filme din mall-uri.

Prezentăm mai jos interviul acordat de Radu Muntean agenției Mediafax:

Reporter: Ce s-a schimbat pentru dumneavoastră în modul în care lucrați pentru un film în cei 15 ani care au trecut de la debutul cu „Furia” până la „Alice T.”?

Radu Muntean: Pentru mine, marea schimbare s-a petrecut între „Furia” și al doilea film al meu, „Hârtia va fi albastră”. De atunci și până acum, am reușit să controlez creativ filmele pe care le-am făcut și, în felul ăsta, să mi le asum în totalitate. Parte și pentru că lucrez din 2005 cu aproape aceeași echipă principală și sper s-o fac în continuare. Asta în cazul în care voi reuși să mai fac film în viitor, pentru că, din punct de vedere instituțional, cu câteva subtile modificări ale regulamentului CNC (Centrul Național al Cinematografiei, n.r.) de anul trecut, urmate de o OUG foarte recentă, prin care se încearcă într-un fel mai puțin subtil un anumit tip de control ideologic al selecției proiectelor cinematografice, ne-am întors în 2004.

Reporter: De la scurtmetrajul „Ea”, din 1994, este prima dată când o producție pe care o semnați sugerează că personajul în jurul căruia se concentrează filmul este de gen feminin. Cum se resimte acest lucru ca regizor, după ce personajele principale ale filmelor dumneavoastră au fost mai ales bărbați surprinși în diferite momente ale vieții?

Radu Muntean: Vă garantez că alegerea asta nu face parte nici dintr-un masterplan personal și nici nu e o consecință a campaniei internaționale de promovare a imaginii femeii. Pur și simplu, în ultima vreme, mi se par mai interesante și mai nuanțate, personajele feminine. Probabil pentru încă că le cunosc ceva mai puțin decât pe bărbați.

Reporter: În 2015, când ați lansat „Un etaj mai jos”, ați refuzat ca filmul să intre între nominalizările premiilor Gopo și ați argumentat opțiunea dumneavoastră. Cum vor sta lucrurile pentru „Alice T.”?

Radu Muntean: Nu mi se pare că s-a schimbat nimic între timp, așa că argumentele rămân aceleași.

Reporter: Filmele dumneavoastră au fost selecționate pentru festivaluri importante și „Alice T.” nu face excepție, având premiera la Locarno. Ce v-a adus fiecare dintre aceste participări și în ce fel au marcat evoluția ca realizator?

Radu Muntean: Comercial vorbind, nișa filmului de autor e foarte mică, iar festivalurile reprezintă principalele vehicule de promovare pe care producătorii și distribuitorii filmului le au la dispoziție. Altfel spus, filmele devin vizibile, se vorbește despre ele și au o mai mare șansă să fie vândute în mai multe teritorii. Ceea ce, sigur, nu va îmbogăți regizorul sau producătorul (vorbim de niște sume foarte mici, care sunt împărțite între agentul de vânzări, distribuitor, coproducători și, într-un final, fondurile care susțin filmul), dar va face ca filmele să fie văzute de un public ceva mai larg. În plus, e o recunoaștere a muncii mele și a echipei, iar asta nu strică niciodată.

Reporter: Ați fost unul dintre cineaștii cei mai importanți în lansarea Noului Val Românesc. În ce fel se simte acum acest lucru pentru Radu Muntean, la șase filme de la debut?

Radu Muntean: Pe măsură ce filmele celor asociați sau atașați la acest concept de presă sunt tot mai diferite, se vorbește tot mai puțin de Noul Val. Eu unul mă raportez foarte puțin la acest tip de categorisire. E treaba criticilor să compare și să sorteze în sertărașe.

Născut în 1971, la București, Radu Muntean a absolvit Academia RomaÌ‚nă de Teatru și Film iÌ‚n 1994. A debutat în lungmetraj cu „Furia” (2002), distins cu premiul Uniunii Cineaștilor din România pentru cel mai bun film de debut. În 2006, „Hârtia va fi albastră” a avut premiera mondială în competiția internațională de la Locarno, fiind proiectat ulterior iÌ‚n peste 60 de festivaluri internaționale și distins cu numeroase premii la evenimente de profil ca Sarajevo, EURASIA, Namur și Cottbus. Au urmat „Boogie” (2008), care a avut premiera la Festivalul de la Cannes, în cadrul secțiunii Quinzaine des Realisateurs, „Marți, după Crăciun” (2010) și „Un etaj mai jos” (2015), ambele prezentate în secțiunea Un Certain Regard la Cannes. Interpreta rolului principal din „Alice T.„, Andra Guți, a primit premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul de la Locarno 2018.

Foto: Locarno Festival/Samuel Golay

 

Autor