Prima pagină » Magazin » Rolexul purtat de unul dintre prizonierii care au participat la „Marea Evadare” din al Doilea Război Mondial va fi scos la licitație

Rolexul purtat de unul dintre prizonierii care au participat la „Marea Evadare” din al Doilea Război Mondial va fi scos la licitație

Ceasul, un Rolex Oyster Chronograph, i-a aparținut locotenentului Gerald Imeson.

Ceasul, un Rolex Oyster Chronograph, i-a aparținut locotenentului Gerald Imeson (cel din stânga imaginii), transmite PopularMechanics.com.

Povestea ceasului este fascinantă, la fel ca și cea a „Marii Evadări”. Imeson a purtat ceasul în timp ce săpa la tunelurile folosite în timpul evadării. Locotenentul era pe poziția 172 în lista celor care urmau să evadeze, dar nu a mai apucat, deoarece planul a fost descoperit de gărzile germane.

Rolexul l-a însoțit în 1945 pe Imeson atunci când acesta a mers dintr-o bază de detenție în alta.

Prizonierii aliați au săpat mai multe tuneluri pe cvare le-au folosit pentru a evada din celebrul lagăr nazist Stalag Luft III. Povestea prizonerilor aliați care au evadat din lagărul nazist a fost ecranizată la Hollywood, în celebrul film „Marea Evadare”, cu Steve Mc Queen.

Construit în Polonia, Stalag Luft III se afla la doar 160 de km de Berlin și adăpostea zece mii de prizonieri. Barăcile erau construite în așa fel încât să facă imposibilă evadarea: pe ridicături de pământ, iar terenul era unul nisipos.

Cu toate acestea, prizonierii au conceput un plan ingenios prin care să își câștige libertatea: să sape mai multe tuneluri care să îi scape din lagăr. Pentru aceasta au folosit scândurile de la paturi, cutiile din aluminiu, cuțite, furculițe, prosoape, bănci, saltele. Prizonierii au reușit să realizeze și un sistem de ventilație, care să îi ajute la săpatul tunelurilor.

Primele trei tuneluri au fost denumite „Tom”, „Dick” și „Harry” și au fost construite la nouă metri sub pământ cu unelte de mână. Tom a fost descoperit de naziști și a fost distrus, iar Dick a fost folosit pe post de magazie.

Prin cel de-al treilea tunel, „Harry”, s-a realizat Marea Evadare din noaptea de 22 martie 1944, când zeci de prizonieri aliați s-au târât pentru a fugi din lagăr. Doar trei au scăpat: norvegienii Per Bergslan și Jens Muller și pilotul olandez Bram van der Stock. Alți 73 au fost prinși, dintre care 50 au fost executați.

Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de ... vezi toate articolele