Românii urmăresc, în medie, 6,5 milioane de minute de reclame pe an. Câte spoturi rețin după o zi
6,5 milioane de minute de reclame – atât urmăresc românii, în total, pe toate canalele de televiziune pe parcursul unui an. În medie, 17.000 de spoturi publicitare sunt difuzate zilnic, a precizat Alexandra Iavorschi, Associate Managind Director Starcom, în cadrul conferinței „The Future of TV Advertising”, organizată de agenția de presă Mediafax, Gandul.info și Discovery Networks.
„În anul 2013, dacă adunăm toate minutele de publicitate, de pe toate canalele monitorizate, numărul lor ajunge la 6,5 milioane. Deci, 6,5 milioane de minute de publicitate într-un an și o medie de 17.000 de spoturi difutazate în fiecare zi”, a explicat aceasta.
În plus, Iavorschi a subliniat că România se află pe primele locuri în lume în ceea ce privește numărul de ore petrecute în fața micului ecran: „În medie, un român se uită la televizor 5 ore și 58 de minute pe zi. În prezent, România este una dintre cele mai dezvoltate piețe de televiziune din Europa”, a completat ea.
Cu toate acestea, consumatorii își amintesc cel mult cinci reclame din totalul celor difuzate pe parcursul unei zile, demonstrează cel mai recent studiu pan-regional Discovery Networks despre impactul și viitorul publicității TV.
5 reclame reținute zilnic, din totalul de 17.000 difuzate
În acest context, „publicitatea TV nu își face treaba”, a atras atenția Șerban Alexandrescu, Managing Partner Headvertising, în cadrul aceluiași eveniment.
„Problema principală pe care o văd eu este că, într-un fel sau altul, oricât de rău ar fi TV-ul, el cumva își face treaba. Și oricât de bună ar fi publicitatea, cred că ea mai degrabă nu-și face treaba în momentul de față sau cel puțin nu la standardele pe care le aștept eu”, a comentat el. „Cifra care m-a îngrozit pe mine e cea de cinci reclame pe care le țin minte într-o singură zi (consumatorii, n.r.), deși aparent sunt 17.000 de posibile mesaje (comerciale, în medie, pe zi, n.r.). Nu că ar fi posibil să ții minte 17.000, dar cred că totuși cifra de cinci este extraordinar de scăzută”, a afirmat Alexandrescu.
O opinie similară a exprimat și Dorota Zurkowska-Bytner, VP Advertising Sales Development, Discovery Networks CEEMEA, care a precizat că cel mai important lucru trebuie să fie „conținutul de cea mai bună calitate”: „Va fi și mai important ca oamenii din spatele ecranelor să fie conectați la conținutul pe care aleg să îl urmărească„, a spus ea.
FOTO: Mediafax (Andreea Alexandru)
Totuși, chiar dacă televiziunea încă domină mediile de comunicare, treptat, alte mijloace sunt folosite din ce în ce mai des de consumatori. Acest „fenomen”, denumit „multiscreening” nu trebuie însă confundat cu cel de „multitasking”, au semnalat invitații conferinței „The Future of TV Advertising”.
„Trebuie să facem distincția între ce înseamnă a intra online atunci când ne uităm la televizor – adică intri pe Facebook, trimiți un SMS etc și atunci e vorba de multitasking – și ce înseamnă a accesa Internetul pentru a căuta informații suplimentare față de ceea ce vedem deja pe TV – iar atunci e vorba de multiscreening”, a explicat Alexandra Iavorschi.
În ce privește însă conceptul de „multiscreen”, Dorota Zurkowska-Bytner s-a declarat surprinsă de rezultatele studiului Discovery: „A fost foarte interesant pentru mine să văd că mai mult de 50% dintre cei pe care i-am intervievat au admis că obișnuiesc să caute pe internet informații despre reclamele pe care le văd la TV„, a afirmat ea.
Viitorul publicității în televiziune: „individualizare” și „conținut personalizat”
În opinia lui Liviu Boitan, președinte al Comitetului Tehnic al Asociației Române pentru Măsurarea Audiențelor și Strategic Planning Director la MediaCom, în viitor este necesară o adecvare conținutului la noile tehnologii.
„Tot ce o să facem în TV în viitor o să fie legat de asta. Este vorba de personalizare. Experiența românilor este din ce în ce mai personalizată și publicitatea va trebui să încerce să urmărească acest lucru„, a spus el.
La rândul său, Bogdan Bucurei, Director Product Management & Video Content, UPC Broadband, membru al board-ului de directori al ARMA, a spus că viitorul publicității TV sunt „individualizarea” și „conținutul personalizat”: „Conținutul de calitate este important pentru branduri și mai ales pentru clienți„, consideră Bucurei.
FOTO: Mediafax (Andreea Alexandru)
De asemenea, Șerban Alexandrescu a apreciat că în viitor ar trebui ca reclamele din calupul publicitar difuzat la TV să fie chiar mai bune decât conținutul emisiunii TV în timpul căreia care sunt transmise.
„Cred că ar trebui să fie mult mai ușor să faci un program de 30 de secunde (de publicitate, n.r.) decât un program de o oră de emisiune (…) Dar aici se cască o prăpastie îngrozitoare între calitatea conținutului din ora de program și calitatea conținutului de publicitate”, a afirmat el. „E nevoie de o schimbare fundamentală, ca să avem reținute mai mult de 5 reclame pe zi din cele 17.000 difuzate într-o zi (…) Cred că e foarte foarte mult loc de crescut aici”, a spus Șerban Alexandrescu, adăugând că „oamenii vor să vadă povești”.
„De mici ne plac poveștile – totuși, cu ce e relevantă pentru mine povestea Hansel și Gretel? Cu nimic! Dar oamenii au nevoie de fantezie, de ceva interesant. Nu stai să te gândești oare se potrivește lifestyle-ului meu?. Cu ce e relevant pentru mine Jurasic Parc? Cu nimic, că doar nu urmează să merg mâine pe stradă alături de dinozauri. Dar mă uit! Pentru că povestea bate relevanța!„, a afirmat el în cele din urmă.
În concluzie, „viitorul publicității TV este optimist”, a spus Dorota Zurkowska-Bytner. Aceasta a precizat totodată că Discovery investește anual o sumă de 2 miliarde de dolari în conținut, pentru a le aduce telespectatorilor săi „noi idei attractive”.