Conducerea Volkswagen America a anunțat că își menține decizia de a difuza în timpul galei Super Bowl un spot publicitar, deși acesta a fost considerat de anumite persoane că ar fi „rasist”, întrucât prezintă un angajat de birou, caucazian și jovial, vorbind cu accent jamaican, relatează AFP.
Având sloganul „Get In, Get Happy” („Urcă și fii fericit”), această reclamă cu o durată de 60 de secunde la noul model Beetle a fost văzută de peste 614.000 ori de când a fost publicată pe contul de pe YouTube al grupului Volkswagen și va fi difuzată duminică, în timpul galei Super Bowl – finala Ligii profesioniste de fotbal american (NFL).
Reclamele difuzate în timpul acestei partide de fotbal american sunt cele mai scumpe din lume.
„Nu-ți face griji, totul va fi bine”, spune în această reclamă personajul Dave, zâmbitor, cu un pronunțat accent jamaican, unuia dintre colegii săi de muncă. Acest angajat caucazian, despre care telespectatorii află că provine din Minnesota (un stat din nordul Statelor Unite, n.r.), este personajul care conduce noul model Beetle lansat de Volkswagen.
„M-a șocat, este un spot atât de rasist”, a declarat pentru postul NBC Barbara Lippert, critic profesionist pentru site-ul specializat în publicitate Mediapost.com. Charles Blow, editorialist la New York Times, este un bărbat de culoare și a criticat la rândul său, pe postul CNN, decizia grupului Volkswagen de a folosi pentru această reclamă „o voce neagră”.
Mark Gillies, directorul departamentului de produse și tehnologii ale comunicării din cadrul Volkswagen America, afirmă că reclama vizată, ce are ca fond sonor o piesă a starului muzicii reggae Jimmy Cliff, a fost testată înainte de lansare în fața „unui auditoriu variat”, alcătuit inclusiv din jamaicani.
„Aceasta este reclama pe care o veți vedea duminică”, a adăugat el. „Este prevăzut ca ea să fie difuzată în timpul Super Bowl, iar acest fapt nu s-a schimbat. Mesajul reclamei, care se pare că a scăpat unora, este acesta: dacă ești la volanul unui model Beetle, ești fericit pentru tot restul zilei”, a adăugat Mark Gillies.
Până marți după-amiază, peste 3.000 de persoane au dat „Like” pentru această reclamă pe site-ul YouTube. Prin comparație, numărul persoanelor care nu au apreciat reclama a fost de doar 200.
Jimmy Cliff, care apare într-o altă reclamă pentru Volkswagen ce va fi difuzată în paralel, a spus că este foarte fericit că a apărut în aceasta și le-a urat fanilor săi, printr-un mesaj postat pe site-ul lui oficial, „vibrații bune pentru anul 2013”.
Însă Volkswagen nu este singura companie al cărei spot publicitar pentru gala Super Bowl a stârnit controverse puternice în Statele Unite. Compania Taco Bell a anunțat, luni dimineață, că a retras o reclamă care încuraja oamenii să renunțe la legume și să opteze pentru ofertele lor de taco. Multe persoane au criticat pe Twitter faptul că reclama „atacă” și ironizează consumul de legume, în condițiile în care americanii oricum nu consumă aceste alimente sănătoase în cantitățile recomandate de specialiști.
În schimb, Taco Bell va difuza la gala Super Bowl o reclamă al cărei slogan este „Viva Young”, în care mai multe persoane de vârsta a treia fac tot felul de năzdrăvănii pentru a se amuza într-o seară.
La rândul său, constructorul de automobile Kia și-a lansat miercuri reclama oficială pe care o va prezenta duminică seară la gala Super Bowl. Aceasta poartă sloganul „Space Babies” și pretinde că descifrează, într-o manieră amuzantă, misterul unei întrebări care i-a interesat dintotdeauna pe oameni: „De unde vin bebelușii?”.