Scandalul „Dieselgate” revine într-o formă mai sumbră. Trei producători auto germani sunt acuzați că au realizat experimente controversate pe oameni și maimuțe
Dezvăluirile de luni relevă că studiul celor de la EUGT (European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector) nu a fost publicat niciodată și cei implicați au „dizolvat” institutul responsabil cu experimentele. Toți cei trei producători auto – Daimler, BMW și Volkswagen – s-au distanțat de studiul respectiv, scrie The Washington Post.
„Suntem șocați de amplitudinea acestor studii… Condamnăm experimentele în cei mai duri termeni”, a anunțat producătorul auto Daimler. Gigantul auto a făcut această declarație în momentul în care se cunoștea că experimentele au fost făcute doar pe maimuțe, nu și pe oameni. Daimler și BMW îi acuză pe cercetători de încălcarea regulilor de etică și a valorilor companiilor, susținând că nu au știut de de experimentele controversate.
Totodată, Volkswagen, compania care a coordonat studiul, a dat vina pe „greșelile și judecata eronată a unor oameni”. Luni, guvernul german a condamnat public testele și s-au întrebat dacă oficialii cunoșteau sau nu situația respectivă. „Aceste experimente… nu sunt justificate din punct de vedere etic și ridică serioase semne de întrebare cu privire la cei care le-au susținut”, a declarat purtătorul de cuvânt al cancelarului Angela Merkel. La rândul său, ministrul mediului din Germania a condamnat experimentele, numindu-le „dezgustătoare”.
Într-unul din experimente, maimuțele au fost obligate să inhaleze gazele nocive din țeava de eșapament a unui Volkswagen Beetle și dintr-o camionetă mai veche, timp de câteva ore, pentru a demonstra că automobilul mai nou respectă standardele de emisii poluante. Experimentele cu maimuțe au fost dezvăluite săptămâna trecută de New York Times și sunt prezentate într-o reconstruire, în cadrul noii serii „Dirty Money”, difuzată de rețeaua Netflix.
Inițial, experimentele privind expunerea oamenilor la gazele de eșapament au fost abandonate. Subiecții umani au luat însă parte la un studiu separat, susținut de aceeași trei producători auto germani. Publicațiile Süddeutsche Zeitung și Stuttgarter Zeitung au scris uni despre subiecții sănătoși care au fost „rugați” să inhaleze dioxid de azot, un gaz emis preponderent în traficul rutier. Chiar și expunerea pe termen foarte scurt la acesta poate avea consecințe grave asupra sănătății, informează Agenția de Protecție a Mediului (EPA).
„Inspirarea aerului cu dioxid de azot poate irita căile respiratorii ale oamenilor. Expunerea pe termen scurt poate agrava bolile respiratorii, precum astmul”, precizează EPA.
Cobaii, expuși la gazele nocive ale unui Volkswagen Beetle
Experimentele pe oameni ar fi fost realizate în intervalul 2012-2015 și nu s-ar fi soldat cu victime. Un cercetător implicat în experimente a confirmat existanța lor, dar a susținut că nivelul dioxidului de azot a fost similar celui întâlnit „în spațiile normale de muncă”. El a adăugat că producătorii auto incriminați au știut de experimentele pe oameni, dar nu au avut un cuvânt de spus în privința lor. Mai mult, aceștia s-ar fi dezis de testele privind emisiile poluante.
Dar institutul din spatele experimentelor controversate a fost înființat de Daimler, BMW, Volkswagen și Bosch, fapt ce ridică semne de întrebare față de dimensiunea acestora, mai ales în contextul exploatării oamenilor.
Dioxidul de azot a fost gazul din centrul scandalul privind mușamalizarea emisiilor poluante la Volkswagen, care a determinat Departamentul american de Justiție să condamne compania pentru complicitate la înșelătorie și ignorarea legilor privind protejarea mediului înconjurător. Potrivit DOJ, Volkswagen a instalat dispozitive în automobilele sale diesel, care „obturau” emisiile reale de dioxid de azot.
Dispozitivele și programul de software au permis producătorilor auto germani să înșele ani de-a rândul autoritățile americane. În ansamblu, mușamalizarea a vizat 11 milioane de vehicule din întreaga lume, din care 500.000 doar în SUA. Anul trecut, procurorii federali americani au pus sub acuzare șase directori de la Volkswagen, în scandalul emisiilor poluante. Un singur director a fost condamnat în SUA, ceilalți evitând arestarea.