Posesorii de conturi Facebook pot descărca o copie a fișierului lor „de urmărire”, care conține detalii despre activități, în timp ce sunt conectați la rețeaua socială, scrie Daily Mail.
Intimitatea utilizatorilor în relația cu terții este mai puțin transparentă și nimeni nu poate cunoaște exact volumul de informații pe care Facebook îl deține despre fiecare persoană în parte.
Facebook folosește datele de la 1,4 miliarde de utilizatori activi la nivel global ca bază pentru algoritmii care fac legătura între advertising și profilul online al unui utilizator.
Compania poate colecta date despre fiecare element al identității digitale, în cadrul site-ului, de la căutările fiecăruia și istoricul discuțiilor pe Messenger, până la fotografiile și fișierele încărcate/transmise.
Facebook se folosește și de plug-in-urile social media, respectiv cookie-uri (un cookie HTTP sau un modul cookie este un text special, deseori codificat, trimis de un server unui navigator web și apoi trimis înapoi (nemodificat) de către navigator, de fiecare dată când accesează acel server), care urmăresc activitatea unui internaut – pentru a colecta date via site-urile terțe.
De fiecare dată când apreciezi sau distribui conținut pe Facebook sau vizitezi site-uri cu reclame Facebook, vei fi monitorizat, chiar dacă nu ești logat în cont, susține sursa citată.
Chiar dacă nu ai intrat niciodată pe Facebook, compania te poate urmări, chiar și fără să știi. Peste 10.000 de site-uri conțin tracker-uri invizibile, denumite Pixels, care înregistrează informații despre vizitatori.
Informațiile variază de la sistemul de operare folosit, până la adresa fizică și activitățile din browser, într-un anumit moment.
Nick Whigham, un reporter al New Zealand Herald, a decis să testeze ceea ce cunoaște Facebook despre el și a fost surprins de rezultate.
În 2010, Facebook a fost prima rețea socială care le-a oferit utilizatorilor ocazia să descarce fișierele din istoricul personal de pe site. Printre informațiile adunate de Facebook s-a aflat și o filmare de pe telefonul mobil al lui Wingham, în care acesta apare cu mama sa, în prima zi la grădiniță (o preluare de pe o casetă video veche).
Jurnalistul a descoperit inclusiv copii scanate ale unor contracte de închiriere, facturile pentru serviciile de cablu și screen shot-uri cu transferuri bancare, precum și arhive cu discuții banale din chat și alte elemente din istoricul site-ului.
Pentru a accesa „dosarul personal” de pe Facebook, se accesează meniul din dreapta sus, apoi secțiunea setări și opțiunea „descarcă o copie a fișierului tău de date”.
În contextul unor controverse legate de intimitatea userilor, Facebook a spus că va încerca să ofere o transparență mai mare, cu privire la „ceea ce cunoaște”.
În februarie, un tribunal belgian a obligat Facebook să înceteze practicile de urmărire a utilizatorilor de internet din Belgia care nu au cont pe rețeaua socială. În caz contrar, compania riscă o amendă de 305.000 dolari pe zi.
Johannes Kleis, purtătorul de cuvânt al Organizației Europene a Consumatorului (BEUC), a declarat: „Este un mare câștig pentru utilizatorii de internet, care nu vor ca firmele tehnologice să le monitorizeze fiecare pas, atunci când sunt online”.
„Ceea ce face Facebook este în contradicție cu legile europene de protecție a datelor și ar trebui oprită, la nivel european”.
Facebook a precizat că cookie-urile și pixelii reprezintă „tehnologii industriale standard”, care permit dezvoltarea a zeci de mii de companii.
„Suntem dezamăgiți de verdictul de astăzi și vom face recurs”, a declarat Facebook.
„În anii recenți, am lucrat din greu pentru a-i ajuta pe oameni să înțeleagă cum sunt folosite cookie-urile, pentru a menține securitatea Facebook și a le prezenta conținutul relevant. Avem echipe de oameni specializate în protecția intimității, de la tehnicieni la designeri și instrumente care le oferă oamenilor puterea de a alege”, a precizat compania americană.
În aceeași lună, un judecător federal nu a dat curs solicitării Facebook de a clasa un caz intentat de utilizatorii din Illinois, care au susținut că gigantul tehnologic le-a încălcat dreptul la intimitate, prin colectarea de date biometrice, fără acordul lor.
De asemenea, guvernul din Australia dorește să reglementeze funcționarea Facebook și a altor rețele sociale.
Ce știe Facebook despre tine?
Facebook folosește datele personale colectate de la utilizatori folosindu-se de activitatea de de pe site, setările de localizare și conexiunea de internet, pentru a contextualiza reclamele.
Compania folosește 98 de puncte de interes pentru a genera un profil complet al utilizatorului. Facebook poate „vizualiza” orice site pe care l-ai vizitat sau istoricul conectărilor la Facebook.
Cele 98 de puncte de interes sunt:
1. Localizarea
2. Vârsta
3. Generația
4. Sexul
5. Limba
6. Nivelul de educație
7. Specificul studiilor
8. Școala
9. Afinitatea etnică
10. Veniturile
11. Tipul de proprietate
12. Valoarea casei
13. Dimensiunea proprietății
14. Câți metri pătrați are casa
15. Anul construcției casei
16. Compartimentarea casei
17. Utilizatorii care au o aniversare în următoarele 30 de zile
18. Utilizatorii care sunt departe de familia lor
19. Utilizatorii care sunt prieteni cu o persoană ce urmează să aibă o aniversare, este proaspăt căsătorită, logodită, s-a mutat recent
20. Utilizatorii cu relații la distanță
21. Utilizatorii în relații noi
22. Utilizatorii care au un job nou
23. Utilizatorii proaspăt logodiți
24. Utilizatorii proaspăt căsătoriți
25. Utilizatorii care s-au mutat recent
26. Utilizatorii a căror zi de naștere este în curând
27. Părinții
28. Părinții care așteaptă un copil
29. Mamele, în funcție de „tip” (casnice, active etc)
30. Utilizatorii care sunt implicați în politică
31. Conservatorii și liberalii
32. Statutul relației
33. Angajatorul
34. Industria
35. Funcția
36. Tipul de muncă la birou
37. Hobby-uri
38. Utilizatorii care dețin motociclete
39. Utilizatorii care doresc să-și cumpere o mașină
40. Utilizatorii care au cumpărat recent piese auto
41. Utilizatorii care urmează să cumpere piese auto
42. Marca de mașină pe care o deții
43. Anul în care a fost cumpărată mașina
44. Vechimea mașinii
45. Câți bani urmează să cheltuiască o persoană pe o mașină
46. De unde își vor cumpăra mașina
47. Câți angajați are compania ta
48. Utilizatorii care dețin mici afaceri
49. Utilizatorii care lucrează în funcții de conducere
50. Utilizatorii care donează în scopuri caritabile
51. Sistemul de operare
52. Utilizatorii pasionați de jocuri
53. Utilizatorii care dețin console de joc
54. Utilizatorii care au generat un eveniment Facebook
55. Utilizatorii care folosesc sistemul de plăți al Facebook
56. Utilizatorii care petrec mai mult timp pe Facebook Payments
57. Utilizatorii care administrează o pagina Facebook
58. Utilizatorii care au încărcat recent poze pe Facebook
59. Browserul de internet
60. Serviciul de email
61. Cei care adoptă o tehnologie mai devreme sau mai târziu
62. Expații
63. Utilizatorii care sunt afiliați unei bănci
64. Utilizatorii investitori
65. Numărul de credite
66. Utilizatorii care folosesc credit carduri active
67. Tipul cardului de credit
68. Utilizatorii care au un card de debit
69. Utilizatorii care au bani pe cardurile de credit
70. Utilizatorii care ascultă radio
71. Preferințele în materie de programe tv
72. Utilizatorii care folosesc dispozitive mobile (în funcție de brandul folosit)
73. Tipul conexiunii de internet
74. Utilizatorii care și-au cumpărat recent un smartphone sau o tabletă
75. Utilizatorii care accesează internetul prin intermediul unui smartphone/tabletă
76. Utilizatorii care folosesc cupoane
77. Tipuri de haine
78. Momentul din an în care oamenii fac cele mai multe cumpărături
79. Utilizatorii care sunt mari amatori de bere, vin, alcool
80. Utilizatorii care cumpără alimente (detalii despre produsele cumpărate)
81. Utilizatorii care cumpără produse de înfrumusețare
82. Utilizatorii care iau medicamente de alergie, de răceală, de durere etc
83. Utilizatorii care dau bani pe produse pentru casă
84. Utilizatorii care dau bani pe produse pentru animalele de casă
85. Utilizatorii care fac mai multe cumpărături decât ceilalți, în medie
86. Utilizatorii care tind să facă shopping online (sau offline)
87. Tipuri de restaurante în care mănâncă utilizatorii
88. Tipuri de magazine în care cumpără utilizatorii
89. Utilizatorii care sunt receptivi la ofertele companiilor din domeniul auto, al asigurărilor etc
90. Perioada petrecută de un utilizator într-o anumită locuință
91. Utilizatorii care se vor muta în curând
92. Utilizatorii interesați de olimpiade, fotbal, cricket, Ramadan
93. Utilizatorii care călătoresc frecvent, pentru muncă sau plăcere
94. Utilizatorii care fac naveta până la muncă
95. Tipuri de vacanțe preferate de utilizatori
96. Utilizatorii care s-au întors recent dintr-o călătorie
97. Utilizatorii care au folosit recent o aplicație de călătorie
98. Utilizatorii care dețin o proprietate în comun și frecvența cu care o folosește fiecare dintre ei