Secretul scrierii unui bestseller
Romancierii care vor să scrie un bestseller trebuie să evite mențiunile despre părți anatomice, emoții și negativism și să includă în cărțile lor numeroase citate, potrivit unui algoritm creat de cercetătorii de la Universitatea Stony Brook din New York, informează dailymail.co.uk.
Până la acest studiu, depistarea elementelor care fac o carte să devină bestseller au rămas învăluite în mister, însă cercetătorii newyorkezi au creat un algoritm care face exact acest lucru.
Prin analizarea cuvintelor folosite în cărțile clasice, algoritmul a putut să identifice volumele care au fost bestselleruri cu o rată de succes de 84%.
În general, cercetătorii au descoperit că romanele cu mare succes comercial conțin un număr ridicat de substantive și de adjective, dar și numeroase citate.
Algoritmul folosește o metodă denumită „stilometrie statistică”, care analizează din punct de vedere matematic cuvintele și gramatica unui text.
Cercetătorii americani și-au început studiul descărcând de pe internet din arhiva „Project Gutenberg” cărți clasice precum „Poveste despre două orașe” de Charles Dickens, „Robinson Crusoe” de Daniel Defoe, dar și romane moderne, precum „Simbolul pierdut” de Dan Brown.
Ei au scanat, totodată, listele de bestselleruri de pe site-ul Amazon.
Fiecare roman a fost scanat folosind un algoritm special, care prevede rata de succes a cărții.
Predicțiile astfel obținute au fost comparate apoi cu succesul fiecărui titlu, bazat pe statisticile istorice, cifrele asociate vânzărilor și recenziile criticilor. Ele au coincis cu acestea în procent de 84%.
Romanele devenite bestseller tind să conțină mai multe substantive și adjective, dar și o folosire disproporționată a cuvintelor „și” și „dar” în comparație cu volumele cu un succes mai mic.
Cele mai populare cărți conțin, totodată, mai multe verbe asociate gândirii, precum „a recunoaște” și „a-și aminti”.
Verbe și timpuri verbale folosite în procese de citare și de relatare, precum „a spune” și „a spus”, apar la rândul lor în bestselleruri mult mai des.
Cărțile care au avut mai puțin succes includ cuvinte considerate „clișee”, precum „iubire”, dar și termeni negativi și extremi, precum „fără suflare” și „risc”.
Romanele cu vânzări dezamăgitoare favorizează, totodată, folosirea unor timpuri verbale descriptive explicite, asociate acțiunilor și emoțiilor, precum „dorit”, „luat”, „promis”, „plâns” și „aclamat”. Cărțile care includ referiri explicite la părți anatomice au avut la rândul lor vânzări slabe.
„Don Quijote” de Miguel de Cervantes a obținut un scor foarte bun, la fel ca romanul „Robinson Crusoe” de Daniel Defoe.
În schimb, volumul „Simbolul pierdut” de Dan Brown a primit un punctaj care l-a plasat în rândul cărților cu cel mai mic succes comercial. Un rezultat asemănător a fost înregistrat și de romanul „My Life As A Man” de Philip Roth.
Studiul cercetătorilor americani a fost publicat de Association of Computational Linguistics.