Prima pagină » Magazin » Spectacolul „Femei”, de Gheorghe Iancu, revine pe scena Operei Naționale din București

Spectacolul „Femei”, de Gheorghe Iancu, revine pe scena Operei Naționale din București

Spectacolul
Spectacolul "Femei", de Gheorghe Iancu, revine cu primele reprezentații pe scena Operei Naționale București (ONB), pe 25 și 31 ianuarie, de la ora 19.00, și o va avea ca invitată pentru rolul principal pe prim-balerina de origine italiană Letizia Giuliani, informează un comunicat remis Mediafax.

Spectacolul „Femei”, de Gheorghe Iancu, revine cu primele reprezentații pe scena Operei Naționale București (ONB), pe 25 și 31 ianuarie, de la ora 19.00, și o va avea ca invitată pentru rolul principal pe prim-balerina de origine italiană Letizia Giuliani, informează un comunicat remis Mediafax.

Află mai multe știri despre evenimentele viitoare pe pagina de Facebook „Unde mergem”.

Gheorghe Iancu, artistul care în 2013 a readus baletul „Lacul lebedelor” la Opera Națională București, oferă de această dată publicului spectacolul de dans contemporan „Femei”, inspirat din creația lui Anton Pavlovici Cehov. Coloana sonoră este alcătuită din lucrări ale compozitorilor Serghei Rahmaninov, Dimitri Șostakovici, Igor Stravinski, Paul Hindemith, precum și din cântece ortodoxe rusești.

Astfel, după aproape cinci ani de absență din repertoriul Operei bucureștene, baletul „Femei” revine pe scena instituției în data de 25 și 31 ianuarie, de la ora 19.00, cu primele două reprezentații, care o vor avea ca invitată pentru rolul principal Mașa pe prim-balerina de origine italiană Letizia Giuliani, o artistă care i-a marcat viața marelui Gheorghe Iancu și care a avut un puternic impact chiar asupra procesului de creație al baletului „Femei”. Rolul Amantul va fi interpretat în primele două reprezentații de către balerinul de origine cubaneză Amilcar Moret.

Proiectul „Femei” s-a născut pentru Gheorghe Iancu încă din perioada în care dansa în Italia alături de celebra prim-balerină Carla Fracci. În 2002, însă, când Maggio Musicale Fiorentino (Italia) i-a comandat maestrului lucrarea, celebra balerină, deși nu se retrăsese încă din carieră, nu a putut onora invitația. Drept urmare, Gheorghe Iancu căuta o nouă stea, căuta prospețime, pentru că rolul principal, Mașa, impunea acest lucru. Iar minunea s-a produs.

Gheorghe Iancu povestește: „Într-o zi, trecând prin fața unei uși deschise, unde se repeta, am întors capul și am văzut o «creatură» în aer care desena niște linii într-un mod pe care nu-l mai văzusem niciodată. Am făcut trei pași înapoi pe acel coridor, m-am așezat în ușă și pentru cinci minute am rămas nemișcat. Era Letizia Giuliani, care avea în jur de 18 ani. Așa a avut loc prima noastră întâlnire, iar când am început lucrul s-a întâmplat acel miracol pe care îl iubesc cel mai mult în meseria mea. Nu este spectacolul în scenă sau succesul publicului sau execuția în sine a spectacolului, ci momentul de creație când se naște această înțelegere nespusă între coregraf, între autorul baletului și interpret”.

Scenografa spectacolului Luisa Spinatelli a creat decoruri și costume pentru numeroase spectacole de balet, atât din repertoriul clasic, cât și din cel contemporan, colaborând de-a lungul timpului cu mari coregrafi ca Pierre Lacotte, Roland Petit, Natalia Makarova, Patrice Bart, Dominic Walsh și Derek Deane.

După premiera absolută a spectacolului „Femei/ Donne”, realizat de coregraful Gheorghe Iancu pentru Festivalul Maggio Musicale Fiorentino, în anul 2002, și premiat în același an cu distincția Danza & Danza, criticul de dans Gabriella Gori scria pentru website-ul www.drammaturgia.it: „Cu «Donne (Femei)» Gheorghe Iancu se întoarce la Cehov pentru a pune în scenă, cu o profundă forță psihologică și dramatică, viața Mașei, un personaj ce poate fi comparat cu Tatiana lui Pușkin (din «Evgheni Oneghin») și cu Anna lui Tolstoi (din «Anna Karenina»). Mașa, spre deosebire de aceste personaje, își va ucide soțul în numele unui vis de dragoste destrămat, refuzând pervertirea socială și brutalitatea masculină. (…)”.

După ce a emigrat în Italia, Gheorghe Iancu a devenit rapid star internațional, alături de partenera sa de scenă, celebra prim-balerină Carla Fracci. Împreună au dansat pe cele mai importante scene din lume, la Teatro alla Scala din Milano, Royal Opera House din Londra, Teatru Balșoi din Moscova, Opera din Berlin și Opera di Roma. Ca dansator, a colaborat cu cele mai mari balerine: Eva Evdokimova, Marcia Hydée, Monique Loudières, Birgitte Keil, Lynn Charles și balerini ca Rudolf Nureev, Patrick Dupont, Paolo Bortoluzzi și Vladimir Vassiliev. În activitatea sa coregrafică Gheorghe Iancu a colaborat cu mari regizorii de teatru și de operă ai lumii, precum Georgio Strehler, Beppe Menegatti. Gheorghe Iancu a colaborat intens, de-a lungul anilor, cu regizorul și scenograful Pier Luigi Pizzi, la spectacole de la Teatro alla Scala din Milano precum „Văduva veselă”, de Franz Lehár. De asemenea, sunt lucrări de valoare coregrafiile sale pentru „Macbeth” (2007), „Carmen” (2008), „Cleopatra” (2008) pentru Arena di Verona și Festivalul de Operă Sferisterio de la Macerata.