STUDIU. 28% dintre români sunt mai convinși de o reclamă dacă o urmăresc pe un post TV „de încredere”
Televiziunea este încă „regina” mediilor de comunicare, drept urmare calitatea și conținutul spoturilor publicitare sunt esențiale pentru a fi eficiente. Asta cu atât mai mult cu cât consumatorii optează din ce în ce mai mult pentru „multiscreen”. Așadar, viitorul advertisingului trebuie să fie „personalizat”, mai ales că fiecare persoană aflată în fața micului ecran își „ghidează” convingerile legate de un produs în funcție chiar și de conținutul canalului TV pe care îl urmăresc.
Acestea sunt câteva dintre concluziile noului studiu regional realizat de Discovery Networks, în parteneriat cu The Future Foundation, dezbătut, joi, în cadrul conferinței „The Future of TV Advertising”, organizată de Mediafax, Gandul.info și Discovery.
Cercetarea are la bază o componentă cantitativă, constând într-un eșantion de 3000 de repondenți din zece țări din regiunea Europa Centrală și de Est, Orientul Mijlociu și Africa (CEEMEA) – România, Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Polonia, Rusia, Africa de Sud, Turcia, Ucraina și Emiratele Arabe Unite – și o componentă calitativă, prin intermediul unor interviuri în profunzime cu experți din industrie din această regiune.
Bulgarii, turcii și ruși sunt consumatorii cei mai mari de televiziune, arată studiul citat. Nici românii nu sunt mai prejos, cu o medie 5 ore și 58 de minute petrecute zilnic în fața micului ecran, a precizat Alexandra Iavorschi, Associate Managing Director Starcom.
FOTO: discoveryinsights.com
Pe de altă parte, 80% dintre telespectatorii din România consideră că absența reclamelor ar duce la scăderea calității programelor TV, iar 3 telespectatori din 10 la nivelul regiunii sunt de acord că plasarea de produse în timpul unui program îi convinge mai ușor să achiziționeze acel produs.
Totuși, din totalul spoturilor publicitare urmărite pe parcursul unei zile, consumatorii își amintesc, în medie, doar cinci.
FOTO: discoveryinsights.com
În opinia lui Șerban Alexandrescu, Managing Partner, Headvertising, cifra deloc încurajatoare dovedește că publicitatea TV „nu își face treaba”, în viitor fiind necesară creșterea calității reclamelor difuzate la TV.
„De obicei, prin TV injectezi cumva într-un fel sau altul o campanie, un brand, în popor. Or pentru asta vedem că rolul lui e fantastic de mic”, a afirmat el în timpul conferinței „The Future of TV Advertising”. „Eu cred că el (TV-ul, n.r.) subperformează îngrozitor, din punctul meu de vedere. Cred că ar putea să fie mult mai bine. Cred că momentan industria publicității are așa un fel de comportament de naș: «eu am venit la nuntă, eu dau banul, acuma tre’ să mai fiu și mișto și inteligent și deștept și să spun bancuri?» Și din cauza asta cred că nu ne luăm în serios rolul de calitate (…) E o industrie pornită extensiv, deci nu intensiv. Ea și-a făcut banii și și-i face în continuare vânzând media, intermediind vânzare de media, nu neapărat vânzând creație sau creație bună sau creație foarte foarte bună”, a adăugat el.
În plus, studiu citat a demonstrat că 37% dintre respondenți admit că reclamele au un impact mai mare asupra lor dacă le urmăresc pe un post TV în care au încredere. Acest lucru este valabil și în cazul a 28% dintre români.
FOTO: discoveryinsights.com
70% dintre români consideră că difuzarea spoturilor publicitare pe mai multe canale în același timp are un impact mai mare. Aproximativ același procent a fost înregistrat în Africa de Sud, Turcia, Emiratele Arabe Unite și Bulgaria, telespectatorii fiind de acord asupra impactului sporit al campaniilor integrate.
FOTO: discoveryinsights.com
Cercetarea mai arată că 50% dintre telespectatorii chestionați au intrat online să caute un anumit produs sau serviciu imediat după ce văzuseră reclama respectivă la televizor. Cifra crește la 70% dintre telespectatori în Bulgaria.
Studiul citat a mai relevat faptul că 60% dintre români sunt interesați să urmărească reclame adaptate profilului lor personal, tendință confirmată însă la nivelul întregii regiuni.
FOTO: discoveryinsights.com
În același timp, peste 50% dintre consumatorii din Polonia, Emiratele Arabe Unite și Africa de Sud consideră că reclamele cele mai memorabile sunt cele care li se adresează direct, demonstrând beneficiile conținutului personalizat – atât pentru telespectatori, cât și pentru branduri.
Studiul integral poate fi citi aici.