STUDIU. Cercetătorii contrazic ipoteza „Efectului Mozart” asupra dezvoltării copiilor
Cercetătorii de la Universitatea Harvard au realizat recent o cercetare ale cărei rezultate contrazic celebra teorie a „Efectului Mozart”, potrivit căreia muzica celebrului compozitor austriac ar avea efecte benefice asupra dezvoltării creierului și inteligenței copiilor în primii ani de viață, scrie Daily Mail.
Deși 80% dintre adulți cred în influența pe care muzica clasică o are în stimularea gândirii celor mici, specialiștii susțin acum că totul este doar un mit. Astfel, copiii care cresc ascultând muzică clasică sau învață să cânte la un instrument nu vor fi neapărat mai inteligenți decât ceilalți.
„Chiar și în comunitatea oamenilor de știință există această credință generală, că muzica este importantă în ceea ce privește motivația extrinsecă”, a explicat psihologul Samuel Mehr. „Dar sunt prea puține dovezi pentru a susține ideea că muzica clasică ajută la dezvoltarea cognitivă”, a continuat el.
Pentru a ajunge la aceste concluzii, grupul condus de dr. Mehr a organizat o serie de experimente în cadrul cărora au analizat comportamentul și dezvoltarea mai multor grupuri de copii, dar și de adulți. În vreme ce unii dintre participanții la studiu au primit lecții de muzică, alții au primit lecții de artă, iar alți au fost testați pur și simplu.
„Au fost observate mici diferențe între performanțele unor grupuri, însă niciuna dintre acestea nu a fost suficient de puternică pentru a fi luată în considerare”, a arătat dr. Mehr. „Chiar și atunci când am folosit cele mai bune instrumente de analiză pe care le avem, efectele nu au putut fi observate”, a adăugat acesta.
Totuși, psihologul a subliniat că rezultatele acestei cercetări nu trebuie interpretate ca pe un îndemn pentru ca părinții să-și retragă copiii de la cursurile sau școlile de muzică.
„Fiecare cultură din lume are propria muzică, inclusiv muzică pentru copii. Muzica vorbește despre ce înseamnă să fii om, ar fi o nebunie să nu îi învățăm pe copiii noștri să cânte”, a cochis Samuel Mehr.