Prima pagină » Magazin » TIFF 2014: Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbușirea unui artist

TIFF 2014: Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbușirea unui artist

Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbușirea unui artist

Actrița americană Debra Winger va fi distinsă cu premiul pentru întreaga carieră/ Lifetime Achievement Award, la ediția din acest an a TIFF, același trofeu urmând să îi fie oferit și cineastului polonez Krzysztof Zanussi.

„Îmi place întreg festivalul (Festivalul Internațional de Film Transilvania, n.r.). (…) Este un festival al celor care merg la festival, al spectatorilor și în prima oră după sosirea mea aici am întâlnit foarte mulți oameni de la alte festivaluri, iar dacă alte persoane de la alte festivaluri vin la acest festival este un semn foarte bun, înseamnă că este foarte bine. Felicitări!”, a declarat actrița, în conferința de presă, susținută la Cluj-Napoca.

Întrebată dacă a văzut un film românesc și ce părere are despre Noul Val al cinematografiei române, Debra Winger a precizat că nu a avut timp din cauza scurtării vizitei sale la Cluj. „Mi s-a promis că o plec acasă cu niște DVD-uri și o să vă scriu o scrisoare după ce voi vedea aceste filme. Am văzut doar scurtmetrajul de aseară din Piața Unirii („Să mori de dragoste rănită”, de Iulia Rugină, n.r.) și am văzut un film maghiar”, a mai spus actrița.

În ceea ce privește Depozitul de Filme pe care l-a vizitat în Cluj, actrița a precizat că imaginile sunt șocante. „Am făcut câteva poze pentru fiul meu, iar pentru cei care își amintesc încă de peliculă, locul acela este o metaforă. Îmi amintește de o poveste când filmam în «Cerul ocrotitor» în 1990, când Bertolucci (Bernardo, n.r.) s-a apucat de montaj la Londra, în acel moment se întâmpla o revoluție în tehnologie și era primul moment în care nu mai aveai nevoie de banda de celuloid în camera de montaj și toată lumea era destul de nervoasă pentru că lui îi era greu să accepte această modalitate de lucru. În colțul camerei era doar un mic coș pentru peliculă cu câteva capete de film. De asemenea, mi-a amintit de faptul că toată lumea poate face filme pentru că au evoluat atât de mult aparatele de filmat, dar trebuie să ne amintim și de ceea ce s-a pierdut”, a mai spus Winger.

Totodată, aceasta și-a amintit că unul dintre regizorii cu care a lucrat i-a spus că „unele dintre cele mai bune tăieturi de montaj se fac din întâmplare, atunci când derulezi filmul înapoi”. „Acestea sunt gândurile care mi-au venit în minte la Depozitul de Filme și cred că este un proiect extraordinar și sper să mă întorc și să-l văd finalizat”, a completat aceasta.

Pe de altă parte, Debra Winger a declarat că a acceptat foarte greu ideea de vedetă. „Niciodată nu m-am simțit vedetă, nu am urmărit să devin un star și nu am trăit niciodată această experiență. Cred că ideea de celebritate este decăderea, prăbușirea unui artist. (…) Când lumea mă întreabă «dumneavoastră chiar sunteți Debra Winger, acea Debra Winger», mă uit în permisul de conducere și nu scrie acea Debra Winger, ci pur și simplu Debra Winger”, a mai spus actrița.

„Normal că trebuie să spui «nu» unor oferte pentru că spui «da» altora. Uitați-vă la anii în care am făcut filmele pe care le-am făcut, toate lucrurile acelea care se spun despre mine în perioadele acelea nu pot fi adevărate pentru că nu se pot face două lucruri deodată. Iar sentimentul meu atunci când cineva îmi pune această întrebare înseamnă că nu le place ceea ce am făcut, acele proiecte la care am spus «da»”, a răspuns acesta, întrebată fiind de ce a refuzat foarte multe roluri.

Pe de altă parte, Debra Winger a spus că este un sâmbure de adevăr în această poveste, afirmând că a refuzat proiectele care i se păreau că vorbesc despre lucruri despre care vorbise deja. „Dorința mea era să mă îndrept spre ceva nou, nu înspre ceva deja trăit”, a completat aceasta.

„Viața mea și munca mea sunt același lucru. Nu ai prea mult timp. Am foarte multe de făcut, am și o familie de îngrijit, am proiecte de artă, cursuri pe care le predau și atunci când accept un rol vreau să fiu acolo total”, a mai spus actrița.

Întrebată de ce este fascinată lumea de film, Debra Winger a afirmat că „este forma de artă cea mai aproape de visare”. „Și pentru că asta este ceva ce ni se întâmplă în fiecare noapte, fie că ne amintim, fie că nu, este ceea ce exprimă cel mai mult experiențele noastre ca ființe umane”, a mai spus aceasta.

În privința premiului pentru întreaga carieră pe care îl va primi la Festivalul Internațional de Film Transilvania, aceasta a afirmat că „este un fel de superstiție să nu primească premii”. „Cred că este primul pe care îl accept și probabil că mă voi preface după aceea că nu l-am primit”, a spus actrița.

Debra Winger a fost una dintre cele mai senzuale, talentate și temperamentale actrițe americane lansate la sfârșitul anilor ’70. Crescută într-o comunitate de evrei ortodocși, Debra Winger și-a schimbat cursul vieții după un accident cerebral suferit la 17 ani, revenindu-și spectaculos din paralizie și orbire, după un an. Recunoașterea a venit la scurt timp după mutarea la Los Angeles, debutând în filmul de sexploitation „Slumber Party ’57” (1976), iar în 1980 a primit două nominalizări la Globul de Aur și una la BAFTA, cu rolul din „Urban Cowboy”, partener de ecran fiindu-i John Travolta.

Ea a devenit celebră cu „Ofițer și gentleman/ An Officer and a Gentleman”, o poveste de dragoste cu Richard Gere, pentru care a obținut prima nominalizare la Oscar și a treia la Globul de Aur.

Filmul a avut parte de o proiecție de gală în onoarea ei, la TIFF, alături de „Cerul ocrotitor/ The Sheltering Sky” (1990), drama despre un cuplu care pleacă în Africa în speranța că-și va reaprinde dragostea, regizată de Bernardo Bertolucci, cu John Malkovich în rolul central masculin.

Celebru rămâne și rolul din „Vorbe de alint / Terms of Endearment” (1983), în care Debra Winger îi dă replica lui Shirley MacLane, într-o dramedie despre relația mamă-fiică. Prestația i-a fost răsplătită cu o nominalizare la Oscar și una la Globul de Aur. Remarcabilă este și performanța ei în „Shadowlands” (1993, Richard Attenborough), alături de Anthony Hopkins, și „A Dangerous Woman” (1993), o dramă intensă cu Gabriel Byrne, care i-a adus o nouă nominalizare la Globul de Aur.

În 1995, Debra Winger a decis să ia o pauză în actorie și a revenit abia în 2001, anul în care a fost lansat documentarul „Searching for Debra Winger”. În această perioadă, a jucat în teatru și a predat la Harvard, printre altele. Din 2001 încoace, a devenit producător, a publicat o carte de memorii, intitulată „Undiscovered”, și a jucat în serialele „Dawn Anna” (pentru care a fost nominalizată la Emmy) și „In Treatment”, precum și în comedia „Rachel Getting Married”, care i-a adus noi premii de interpretare.

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca se desfășoară în perioada 30 mai – 8 iunie și este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Film și Cultură Urbană. TIFF București va avea loc între 10 și 19 iunie, iar TIFF Sibiu, între 25 și 29 iunie.