Vasul „Santis” a fost în serviciu timp de 40 de ani, înainte să se scufunde, în 1933.
Nava este atât de bine conservată încât se poate citi numele de pe ea. În urmă cu 90 de ani, vasul cu aburi Santis s-a scufundat în mijlocul Lacului Constance, cel mai mare lac al Alpilor, situat pe cursul râului Rin și aflat la granița dintre Germania, Elveția și Austria.
Vasul s-a scufundat întocmai ca Titanicul, iar acum, autoritățile vor să-l ridice la suprafață. Cercetătorii luptă contra timpului pentru a salva „Titanicul Alpilor”.
La momentul scufundării sale din 1933, Santis era în serviciu de 40 de ani. Vasul cu aburi transporta pasageri dus-întors pe Lacul Constance – uneori chiar și 400 de suflete.
În anii 1930, Santis s-a confruntat cu probleme financiare. Ambarcațiunea a trecut de la motorul pe cărbuni la unul pe petrol, ceea ce a dus la un dezastru economic. Swiss Lake Constance Shipping Company, care a deținut această navă, a decis însă că simpla casare a acesteia ar fi prea scumpă. În loc să o distrugă, patronii au decis să o scufunde în mijlocul Lacului Constance.
După ce a fost golită de materialele folositoare, nava a fost lăsată să se scufunde în tihnă. Santis a câștigat reputația de „Titanicul Alpilor”, datorită asemănării cu transatlanticul scufundat în 1912. Ca și RMS Titanic, Santis avea un motor cu aburi în trei cilndri.
Diferența este însă că, în timp ce Titanicul se află pe fundul Oceanului Atlantic, Santis poate fi adus la suprafață.
Santis a fost un vapor uitat, până în 2013, când Daily Mail a scris despre redescoperirea epavei, la o adâncime de doar 210 metri, în timpul unei expediții de scufundări.
Epava, care a fost cumpărată de SSA (Ship Salvage Association), este într-o stare excelentă, chiar dacă a stat aproape 100 de ani pe fundul lacului.
„Este într-o stare foarte bună”, a declarat Silvan Paganini, președintele SSA. „Aici avem un lac cu apă proaspătă, este foarte adânc la 210 metri, este foarte întuneric acolo, nu este mult oxigen și nava s-a conservat exemplar”.
„Încă mai poți vedea vopseaua de pe vapor și literele numelui său”, a adăugat cercetătorul.
Totuși, ridicarea navei va reprezenta o provocare. Paganini a declarat, pentru Daily Mail, că vor fi folosiți „saci de ridicare”, care sunt ca niște baloane subacvatice uriașe. În martie 2024, scafandrii vor atașa baloanele și le vor umfla, pentru a ridica nava de pe fundul lacului, aducând-o la o adâncime de 13 metri. Apoi, în aprilie, vor ridica nava Santis, în sfârșit, la suprafață.
Planul de salvare a epavei este cu atât mai urgent cu cât scafandrii au descoperit că anumite bacterii „mănâncă” deja din furnalul navei, scrie allthatsinteresting.com.
După ce va fi ridicată din adâncuri, nava Santis va fi dusă la șantierul naval din Romanshorn, pentru reparații. Paganini speră ca ambarcațiunea să fie amplasată într-un muzeu din Elveția.
„Vrem să o prezentăm publicului, drept monumentul primit moștenire de la predecesorii noștri”, a spus Paganini. „Acesta este principalul nostru scop”.
Sursa foto: Public Domain / Wikimedia Commons / Silvan Paganini / Ship Salvage Association