Prima pagină » Magazin » Tomatina 2014. Cum arată străzile unui oraș din Spania după ce mii de oameni s-au bătut cu roșii

Tomatina 2014. Cum arată străzile unui oraș din Spania după ce mii de oameni s-au bătut cu roșii

Tomatina 2014. Cum arată străzile unui oraș din Spania după ce  mii de oameni s-au bătut cu roșii
Mii de turiști din lumea întreagă au participat miercuri în Spania, unii purtând ochelari pentru scufundări marine, alții cu piepturile goale acoperite cu pulpă de roșii, la cea mai mare bătaie cu tomate de pe planetă, cunoscută sub denumirea de "Tomatina", informează AFP.

„A fost o nebunie totală, să strivești roșii și apoi să le arunci. A plouat cu roșii”, spune Jessica Sims, o turistă americană în vârstă de 27 de ani, după ce a participat la evenimentul anual „Tomatina”, unde tricoul ei, înainte alb, s-a transformat într-o pânză șifonată în nuanțe de roșu. „A fost și puțin înfricoșător și periculos. Dacă te apleci pentru a ridica o roșie, riști să nu mai poți să te ridici”, a adăugat ea.

Locuitorii din Buñol s-au amestecat cu numeroșii turiști străini veniți din țări precum Marea Britanie, Japonia și Australia, pe străzile din centrul acestui oraș aflat la 40 de kilometri de Valencia, devenit celebru în lumea întreagă pentru această tradițională „orgie” cu pulpă de tomate, înființată în 1945 în urma unei bătăi generale izbucnite între mai mulți tineri într-o piață.

Cu pahare uriașe de sangria și de bere în mâini, petrecăreții au început să strige de plăcere odată cu sosirea în piața centrală a camioanelor din care alți tineri au aruncat asupra lor 125 de tone de roșii coapte, alimentând astfel „bătălia” timp de o oră.

„În Japonia, mulți oameni își doresc să participe la Tomatina, pentru că este o sărbătoare nebună”, a spus Ayano Saito, o japoneză de 25 de ani din Tokyo, care a venit la Buñol însoțită de opt prieteni.

Considerată una dintre sărbătorile spaniole cele mai renumite și atrăgând mii de turiști, Tomatina a fost tulburată însă în acest an de o controversă referitoare la privatizarea evenimentului.

De un an, participarea la această sărbătoare se face contra cost, cu excepția locuitorilor din Buñol care primesc 5.000 de bilete gratuite.

Majoritatea celor 17.000 de bilete vândute de compania Spaintastic, căreia primăria i-a încredințat dreptul de organizare, au fost cumpărate de turoperatori, care își aduc clienții cu autobuzul, furnizându-le sangria și paella.

Municipalitatea afirmă că această privatizare a permis întărirea securității evenimentului. Participarea a fost astfel limitată la 22.000 de persoane, în condițiile în care edițiile anterioare ale Tomatinei au atras uneori chiar și peste 40.000 de oameni, o mulțime considerată imposibil de controlat pentru acel mic oraș spaniol.

„În ultimii ani, spiritul Tomatina se pierduse. Nu exista suficient spațiu și era periculos”, a declarat primarul adjunct al orașului, Rafael Perez. „Acum totul e mult mai amuzant, iar populația locală, care evita să participe, a început să ia parte din nou la eveniment”, a adăugat Perez.

Vitrinele magazinelor și parterele imobilelor au fost acoperite miercuri dimineață cu folii mari din plastic de către locuitorii din Buñol care au încercat să protejeze astfel fațadele clădirilor de cantitățile uriașe de suc de roșii.

Venit în fața cafenelei sale preferate pentru a vedea dacă aceasta a fost închisă și protejată de sucul de tomate, Giordano Mahr, în vârstă de 75 de ani, spune că nu este deranjat de acest uriaș „gazpacho” uman.

„Suportăm foarte bine. Este o sărbătoare unică și ea aduce orașului nostru beneficii mari”, a spus el.

De când accesul se face cu plată, Tomatina a permis umplerea vistieriei orașului Buñol, care se confruntă cu datorii de milioane de euro, la fel ca multe orașe spaniole după declanșarea crizei economice mondiale.

Însă opoziția locală a făcut din privatizarea sărbătorii un fel de „casus belli” și cere o anchetă care să investigheze acuzațiile de corupție ce vizează modul în care a fost aleasă compania Spaintastic. Susținând principiul introducerii accesului cu plată, opoziția critică absența altor oferte.