Prima pagină » Magazin » Un nou concept TV, denumit „realitate structurată”, face furori în Marea Britanie

Un nou concept TV, denumit „realitate structurată”, face furori în Marea Britanie

Un nou concept TV, denumit
Două seriale aparținând unui nou concept TV, "realitate structurată", un hibrid între reality-show și documentar, fac furori în Marea Britanie, unde au obținut cote de audiență uluitoare și multe premii, fiind însă și criticate, sub motivul că încalcă granița dintre realitate și ficțiune.

Două seriale aparținând unui nou concept TV, „realitate structurată”, un hibrid între reality-show și documentar, fac furori în Marea Britanie, unde au obținut cote de audiență uluitoare și multe premii, fiind însă și criticate, sub motivul că încalcă granița dintre realitate și ficțiune.

„Realitatea structurată”, cel mai recent concept TV în vogă, ce combină reality-show, ficțiune și realitate scenarizată, include elemente de „Big Brother”, de telenovele braziliene și tipare deja vehiculate în serialul „Friends”, informează AFP.

Lansat inițial în Statele Unite, acest nou produs TV a început să se răspândească grație în special postului MTV care a difuzat producții precum „The Hills” și „Jersey Shore”. În Marea Britanie, prima producție de acest gen, „The Only Way Is Essex”, a apărut în 2010 și a fost urmată după un an de producția rivală „Made In Chelsea”.

Cele două seriale, difuzate pe posturile ITV2, respectiv E4, înregistrează audiențe uriașe și au câștigat deja mai multe premii prestigioase, prezentând câteva grupuri de prieteni, aflați în jurul vârstei de 20 de ani, cu un viitor mai mult sau mai puțin strălucit.

Nu este vorba de „realitate scenarizată”, reconstituire a unor evenimente reale jucate de actori. Nu este nici vorba de reality-show, un format ce reunește oameni care nu se cunosc absolut deloc, într-un loc bine definit.

„Realitatea structurată” propune telespectatorului să urmărească diverse persoane, care se cunosc între ele, se detestă sau se iubesc, în mediul lor natural, și care își văd de treburile lor, care constau adeseori în organizarea unor petreceri.

Singura derogare de la realitate: peregrinările lor în lumea modernă sunt savant orchestrate de o echipă de regizori care, pentru a alunga plictiseala ce pândește adeseori în astfel de ocazii, nu ezită să pigmenteze scenele filmate.

Perfect conștienți de caracterul și defectele fiecărui actor, producătorii anticipează astfel reacțiile lor, provocând diverse situații și încurajând o serie de confruntări pentru a crea un foileton, fără să aibă nevoie de un scenariu.

În aceste seriale există de toate pentru toate gusturile, întrucât cele două telenovele britanice propun universuri diametral opuse pe scara socială.

„Made in Chelsea” îi aduce în scenă pe bogații din vestul Londrei, bărbați frumoși cu iubite senzaționale, cu toții preocupați de mici flirturi și scandaluri, pendulând între zone luxoase, precum cartierul londonez Kensington, Marrakech, Cannes și stațiunea elvețiană Verbier.

„The Only Way Is Essex”, prescurtat „TOWIE”, propune telespectatorului să urmărească un grup de prieteni din Essex, un cartier din estul Londrei, adeseori ironizat pentru excesul de alcool, codurile vestimentare de o vulgaritate incomensurabilă și pasiunea necondiționată pentru cabinele de bronzat.

Totul le desparte, dar cele două seriale sunt unite de același concept, „o combinație între realitate și teatru”, afirmă Ruth Wrigley, creatoare a serialului „TOWIE”, după ce lucrat o perioadă la emisiunea „Big Brother”.

În ultimul episod al celui de-al 10-lea sezon, difuzat în noiembrie, playboy-ul Mario Falcone, care are deja aproape 900.000 de fallowers pe Twitter, o scoate în club pe noua lui iubită. Este ocazia perfectă pentru fosta lui iubită, Lucy Mecklenburgh, să o persifleze pe aceasta alături de prietenele ei. Scena este jucată într-un stil mai mult sau mai puțin fericit. Însă Falcone și Mecklenburgh au fost într-adevăr amanți în viața reală.

Criticii serialului „TOWIE” spun că această producție este „o înșelăciune” și „un vid sideral”. Ei mai spun că emisiunea încalcă granițele dintre ficțiune și realitate și îi face pe tinerii telespectatori să devină confuzi.

„Nu le mai pasă. Această generație nu se întreabă tot timpul ce este adevărat și ce nu este adevărat”, spune Ruth Wrigley, mamă a cinci copii.

Ea preferă să insiste pe noțiuni precum „proximitate”, „imediat” și „interactiv”, care caracterizează acest nou concept TV, perfect compatibil cu rețelele de socializare, pe care „actorii” relaționează cu fanii lor în timp real.

Doar trei zile separă filmarea de difuzarea episoadelor, pe care „actorii le descoperă în același timp cu telespectatorii”, declară, cu mult entuziasm, Ruth Wrigley, referindu-se la noul ei proiect TV, de care se arată de acum interesată și televiziunea spaniolă.

„Totul din «TOWIE» este bazat pe realitate. Dacă, de exemplu, unul dintre personaje vrea să dea examenul pentru permisul de conducere sau să devină manechin, vom integra aceste momente în show. Astăzi, fiecare crede că viața lui merită să fie arătată pe ecran. Și știți ceva? Cu o bună producție, acest lucru devine perfect adevărat”, a adăugat Ruth Wrigley.