Un portret considerat „pierdut”, atribuit lui Leonardo da Vinci, a fost autentificat
Un portret considerat „pierdut sau chiar inexistent”, atribuit lui Leonardo da Vinci, a fost autentificat, au anunțat experții italieni, care consideră că această operă de artă a fost realizată într-adevăr de celebrul geniu al Renașterii italiene, relatează AFP.
Profesorul Carlo Pedretti, cel mai important expert în opera lui Leonardo da Vinci, a ajuns după trei ani și jumătate de cercetări asidue la concluzia că portretul Isabellei d’Este a fost pictat într-adevăr de acesta.
„Nu încape îndoială că portretul este opera lui Leonardo, dar după trei ani și jumătate, mai avem nevoie de câteva luni pentru a stabili care sunt părțile adăugate, astfel încât să putem determina elementele care trebuie să le înlăturăm”, a declarat profesorul Pedretti pentru săptămânalul italian Sette.
Acest portret al Isabellei d’Este, pictat în urmă cu 500 de ani și „considerat pierdut sau chiar inexistent” a fost găsit în seiful unei bănci italiene și autentificat, după ce a trecut mai multe teste riguroase. Mostrele prelevate din tablou au demonstrat că pigmenții sunt din acea epocă, textura pânzei corespunde rețetei folosite de Leonardo și prezentată în „Tratatul despre pictură”, iar tehnologia de fluorescență cu raze X a scos la iveală o carte, simbol al Isabellei, protectoare a Literelor și Artelor, prezent pe desenul de la Luvru.
Tabloul, ulei pe pânză cu dimensiunile 61 centimetri x 46,5 centimetri, o prezintă pe marchiza de Mantova, cu o coroană pe cap și cu pumnul strâns, de parcă ar ține în mână un sceptru. Pictura este „transpunerea fidelă a unui celebru desen pregătitor expus la Muzeul Luvru”, care până acum era singura dovadă a existenței tabloului, afirmă publicația italiană.
Săptămânalul Sette publică scrisoarea pe care Carlo Pedretti a adresat-o reprezentanților proprietarilor, în care prezintă circumstanțele istorice din jurul executării tabloului.
„În octombrie 1514, Isabella d’Este este găzduită la Vatican, la invitația Papei Leon al X-lea și a fratelui acestuia, Giuliano de Medici. Este cu neputință ca ea să nu fi vrut să îl revadă atunci pe Leonardo, pe care l-a găzduit când a fugit din Milano, după invadarea orașului de către francezi în 1499, și care i-a promis în schimb să îi picteze portretul. Aceasta este originea unui tablou excepțional în care recunosc fără îndoială mâna lui Leonardo, mai ales cu privire la realizarea chipului”, precizează expertul italian.
Proprietarii tabloului sunt de origine italiană și posedă o colecție de aproximativ 400 de tablouri, achiziționate de-a lungul vremii, potrivit revistei Sette. Oficial, doar în jur de cincisprezece tablouri îi sunt atribuite lui Leonardo da Vinci (1452-1519), printre care enigmatica Gioconda.