Lumea bună a cinematografiei mondiale pășește în această seară pe covorul roșu al Festivalului de la Cannes, într-o ediție în care cele mai așteptate filme vor fi proiectate în afara competiției oficiale. După ce ani de zile, ipocrizia și prejudecățile au acoperit abuzurile sexuale comise de Harvey Weinstein și alte staruri ale filmului, organizatorii ediției din acest an încearcă să-și spele păcatele. Jurii prepronderent feminine, flyere și avertismente pentru participanți privind eventuale comportamente nepotrivite, o linie telefonică și un site pentru denunțarea abuzurilor sexuale sunt doar câteva dintre măsuri.
Ultimul Star Wars și filmul la care Terry Gilliam lucrează de 17 ani
Cea mai așteptată superproducție este „Solo: A Star Wars Story” (regia: Ron Howard), film care va fi lansat oficial la sfârșitul lunii și încearcă să pună în valoare celebritatea dobândită de actrița britanică Emilia Clarke (Daenerys Targaryen din „Game of Thrones”), într-un nou episod din clasica franciză.
Regizorul Terry Gilliam își prezintă un proiect de suflet, la care lucrează din 2000: „The Man Who Killed Don Quixote”, o adaptare modernă a romanului lui Cervantes, cu Jonathan Pryce și Adam Driver în rolurile lui Don Quixote și Sancho Panza.
Danezul Lars von Trier, unul din cineaștii favoriți ai festivalului, revine la Cannes după 7 ani de interdicție din cauza unor controversate declarații pro-Adolf Hitler. Noul său film „The House That Jack Builts”, cu Matt Dillon și Uma Thurman, e povestea unui criminal în serie care își consideră actele drept adevărate capodopere.
Michael B.Jordan (remarcat recent în „Black Panther”) și Michael Shannon („The Shape of Water”) joacă rolurile principale în „Fahrenheit 451”, ecranizare a clasicului roman al lui Ray Bradbury, respectiv remake al filmului realizat de Francois Truffaut în 1966, cum le place francezilor să și-l amintească.
Două documentare sunt așteptate cu interes la Cannes. „Whitney” (regia: Kevin Macdonald) este un film despre viața cântăreței Whitney Houston și promite imagini în premieră din arhiva personală a artistei, puse la dispoziție de familia acesteia.
Celălalt este „Pope Francis: A Man of His Word” și a fost realizat de celebrul Wim Wenders, după ce a avut unica ocazie de a-l filma zi de zi, timp de doi ani, pe suveranul pontif.
România la Cannes 2018
Povestea Pamelei, o tânără mamă singură, de origine romă, care pleacă în Belgia în speranța că o căsnicie va aduce o viață mai bună pentru ea și fiica ei, a fost ecranizată de regizoarea de origine română Marta Bergman. Filmul „Seule a mon mariage”, cu Alina Șerban în rolul principal, o coproductie franco-belgiană cu mulți actori români și coloana sonoră compusă de Vlaicu Golcea, este selecționat în secțiunea ACID (Association pour le cinéma indépendant et sa diffusion).
Scurtmetrajul „Albastru și roșu, în proporții egale”, realizat de Georgiana Moldoveanu, a fost inclus în selecția Cinéfondation, iar actorul român Valeriu Andriuță joacă în filmul „Donbass”, de Serghei Loznița, care deschide secțiunea „Un certain Regard”.
Programul Romanian Short Waves care, din 2008 și până în prezent, prezintă la Cannes 120 minute de scurtmetraje românești este susținut de Institutul Cultural Român de la Paris. Pentru ediția din acest an, au fost selecționate 14 scurtmetraje, iar alte trei vor fi prezentate în selecția Short Film Corner.