Unul dintre cele mai importante lanțuri de magazine dispare din România
M&S începe marți consultările cu cei 101 angajați din România pe marginea propunerii de închidere a magazinelor. Grupul propune închiderea magazinelor aflate în proprietatea sa pe zece piețe, inclusiv zece magazine în China și șapte în Franța, precum și a magazinelor sale din Estonia, Ungaria, Lituania, Polonia, Slovacia, Olanda, Belgia și România.
„Având în vedere analiza cuprinzătoare a activității internaționale a grupului, am efectuat o evaluare aprofundată a activității noastre din România și a oportunităților de creștere pe termen lung pentru Marks & Spencer pe piață. Analiza noastră a arătat că în ultimii cinci ani am avut mari dificultăți în a atinge pragul de rentabilitate și nu mai putem continua activitatea din România”, a declarat Jonathan Glenister, director regional pentru Europa, China și India în cadrul Marks & Spencer.
„Activitatea internațională a Marks & Spencer poate fi grupată în două părți: un segment care include operațiunile realizate, ca model de afaceri, prin companii deținute de grup și care înregistrează pierderi pe mai multe piețe, și o activitate profitabilă, desfășurată în regim de franciză, care a înregistrat un profit de 87 de milioane de lire anul trecut”, informează comunicatul.
În 2015, operațiunile desfășurate de grup prin companii aflate în proprietatea sa pe zece piețe au înregistrat o pierdere de 45 de milioane de lire sterline și venituri de 171 de milioane de lire sterline, iar activitățile de pe unele piețe au înregistrat pierderi în ultimii cinci ani. Printre factorii care au cauzat această situație se numără portofoliul fragmentat de magazine deținute și dimensiunea redusă a afacerilor. „În plus, există oportunități limitate de creștere pe aceste piețe în viitor”, au adăugat reprezentanții companiei.
Dacă în urma consultărilor Marks & Spencer va adopta propunerile de închidere, va înregistra costuri nebugetate inițial de ordinul a 150 – 200 de milioane de lire sterline, în cea mai mare parte cu impact direct asupra fluxurilor de numerar, în special pentru acoperirea obligațiilor legate de contractele imobiliare și disponibilizări.
Marks & Spencer are 268 de magazine în regim de franciză pe 34 de piețe, precum și societăți mixte în India și Grecia. De asemenea, Marks & Spencer va continua să dezvolte sistemul de franciză din domeniul alimentar în Franța, unde există cerere pentru produsele sale.
Grupul va continua să opereze prin companii deținute direct în Republica Irlanda, Hong Kong și Republica Cehă, unde activitățile sale sunt mai profitabile.
Marks & Spencer efectuează, de asemenea, vânzări online pe 21 piețe. Grupul a anunțat că va avea în următorii cinci ani cu 60 de magazine de îmbrăcăminte și articole pentru casă mai puțin, dintre care 30 se vor închide. Restul magazinelor se vor transforma în magazine de mâncare, iar directorul executiv Steve Rowe își propune să deschidă 200 de magazine Simply Food ca parte a schimbării de plan, potrivit BBC.
M&S a raportat scăderi ale vânzărilor și ale profiturilor în perioada aprilie-septembrie. Vânzările de îmbrăcăminte în magazinele existente au scăzut cu 5,9%, în timp ce vânzările în lanțul de mâncare au scăzut cu 0,9%, adaugă site-ul citat.