Studiul, realizat pe câteva mii de pasionați ai jocului pe computer StarCraft 2, a evidențiat o scădere universală a capacităților cognitive care se instalează mult mai devreme decât credeau specialiștii în trecut.
Potrivit savanților canadieni, participanții la studiu ating maximul funcțiilor cognitive înainte de a împlini vârsta de 25 de ani.
Studiul a fost realizat pe un număr de 3.305 persoane pasionate de jocul video StarCraft 2 cu vârstele cuprinse între 16 și 44 de ani.
StarCraft 2 este un joc pe computer creat sub forma unei competiții războinice, intergalactică și nemiloasă.
Înregistrările cu jocurile lor, care pot fi vizionate rapid, constituie date foarte importante, întrucât ele reprezintă multe mii de ore valoroase cu decizii cognitiv-strategice luate în timp real, la diverse niveluri de îndemânare ale jucătorilor.
Folosind modele statistice complexe, cercetătorii canadieni au analizat felul în care jucătorii reacționau în fața acțiunilor oponenților lor și timpul de care aveau nevoie pentru a reacționa.
„După vârsta de 24 de ani, jucătorii au arătat o scădere a vitezei cognitive, despre care se știe că este importantă pentru a face performanță”, a spus Joe Thompson, coordonatorul studiului.
„Acest declin al performanței cognitive este prezent chiar la mai multe niveluri de îndemânare”, a adăugat el.
Totuși, există și o veste bună pentru jucătorii mai în vârstă.
„Jucătorii mai în vârstă, deși mai lenți, par să compenseze prin folosirea unor strategii mai simple și prin folosirea interfeței jocului într-o manieră mai eficientă decât jucătorii tineri, reușind astfel să își păstreze îndemânarea, în ciuda scăderii vitezei lor cognitive”, a adăugat Joe Thompson.
Studiul, spune Joe Thompson, sugerează faptul că „performanțele cognitive nu sunt stabile la vârsta adultă, ci se află într-o mișcare continuă, și că performanțele din viața de zi cu zi reprezintă un rezultat al interacțiunii constante dintre schimbare și adaptare”.
Studiul cercetătorilor canadieni a fost publicat în revista PLOS One.