Vintage sau new age: Polaroid și fotografia „adevărată” revin în actualitate

Publicat: 14 02. 2013, 17:10
Actualizat: 04 02. 2019, 14:32
Industria fotografică manifestă o rezistență față de tehnicile digitale sau poate o simplă reîntoarcere la origini traversând un val vintage și cunoscând o veritabilă "înflorire" a vechilor aparate analogice, precum legendarele Polaroid - un brand ce sărbătorește 75 de ani de existență în 2013.

Industria fotografică manifestă o rezistență față de tehnicile digitale sau poate o simplă reîntoarcere la origini traversând un val vintage și cunoscând o veritabilă „înflorire” a vechilor aparate analogice, precum legendarele Polaroid – un brand ce sărbătorește 75 de ani de existență în 2013.

Polaroid a lansat cu această ocazie o versiune digitală a celui mai cunoscut model de aparat de fotografiat din istoria sa, informează AFP.

„Lo-fi” pentru „low fidelity”, în opoziție cu „hi-fi”: astfel este definit acest tip de fotografie cu clișee brute sau experimentale, destul de departe de imaginile perfecte provenind din aparatele digitale sofisticate sau de vintage-ul artificial al aplicației Instagram, ale cărei filtre adaugă o „patină” de invidiat fotografiilor postate pe această platformă online.

„Acest entuziasm pentru vintage își are originea în mișcarea Lomographie, ale cărei aparate emblematice oferă o abordare mai instinctivă a fotografiei”, a declarat Jacques Hémon, directorul Observatorului pentru profesiile imaginii.

„Lomo” – produs de marca sovietică Leningradskoie Optiko Mekhanitcheskoie Obiedinenie (Uniunea specialiștilor în Optică și Mecanică din St. Petersburg) – este un aparat analog compact și rudimentar, produs în anii 1980. Revenirea sa triumfală se află la originea mișcării „lomografice”, considerată o artă fotografică în sine și care crește neîncetat de aproximativ zece ani.

Culori saturate, imagine neclară, granulație hazardată, reglaj manual: semnătura lor experimentală face ca aceste Lomo să se vândă la prețuri incredibile pe internet sau la târgurile de vechituri, la fel ca alte modele devenite „culte”, precum Diana și Holga, inițial comercializate în Hong Kong și incluse de puriștii artei fotografice în categoria „lo-fi”.

„Lomografia a reciclat dorința de repere din jurul unei fotografii care a fost uitată de generațiile «digital natives» (născute în mediul digital), care au putut dintotdeauna să fotografieze cu frenezie grație tehnologiei digitale: privați de o cultură tehnică, aceste generații sunt interesate din nou, astăzi, de valorile fondatoare ale fotografiei”, consideră Jacques Hémon.

De același succes se bucură și Polaroid, legendarul aparat care scoate fotografii imprimate pe hârtie, un simbol al anilor 1970, care „revine în prim-plan grație imaginii sale imperfecte, imprimată la secundă, și care materializează inspirația de moment”, a explicat Jacques Hémon.

„Ne-am obișnuit atât de mult cu fotografiile tipărite, dar să vezi cum se materializează o imagine rămâne ceva fascinant. Fără să mai ținem cont de șarmul și de atracția pentru o imagine care nu se mai află pe ecranul unui computer sau al unui aparat digital”, a adăugat el.

În timpul celor 75 de ani de existență, Polaroid Corporation a cunoscut situații de tot felul: fondatorul său, americanul Edwin H. Land, a comercializat încă din 1948 un aparat cu un procedeu unic de developare instantanee, care s-a vândut în mai multe zeci de milioane de unități în lumea întreagă.

Însă compania s-a îndatorat, a negociat prost trecerea spre tehnologia digitală și a intrat în faliment în 2007. O mână de angajați de la uzina Enschede din Olanda refuză însă „să arunce prosopul” și a răscumpărat utilajele pentru a relansa producția de filme Polaroid.

Astfel s-a născut „The Impossible Project” („Proiectul Imposibil”): sub acest nume, în 2010, colectivul uzinei din Olanda a comercializat primele sale filme, fabricate pe baza unei formule chimice revizuite, pentru aparatele Polaroid.

Succesul a fost imediat: 500.000 de pachete (conținând opt filme fiecare, la un preț mediu de 20 de euro) au fost vândute în 2010, și aproape 1 milion în 2012. Ca o cireașă de pe tort, filmele Impossible Project ca și vechile aparate Polaroid sunt comercializate în prezent pe site-ul Polaroid. Marca a fost preluată în 2009 de un fond de investiții.

Și, pentru a-i pune de acord pe fotografii new age cu cei vintage, Polaroid a lansat în urmă cu câteva luni un aparat compact digital care integrează în tehnologia sa imprimarea instantanee de imagini pe hârtie. Aparatul, aflat la mare căutare, a cauzat o ruptură de stoc pe site-ul oficial al companiei.