WSJ: Lideri de opinie din mediile online, vizați de autorități de reglementare din SUA și Marea Britanie pentru reclamă mascată
Lideri de opinie, inclusiv staruri ale mediilor de socializare online ce au contacte cu branduri din industria produselor de lux, au primit notificări din partea autorităților de reglementare din SUA, Marea Britanie și Franța că riscă să intre sub incidența legilor privind publicitatea, scrie WSJ.
„Liderii de opinie, inclusiv vedetele de pe rețelele de socializare online vizate de acțiuni de lobby ale brandurilor din domeniul modei și industriei produselor de lux pentru numărul mare de persoane care îi urmăresc pe Internet, au atras un nou public – autoritățile de reglementare. Aceste staruri le oferă fanilor de pe Instagram, Facebook și de pe alte platforme online ceea ce ar părea a fi secvențe din viețile lor zilnice, în care sunt inserate mărci ale unor produse, dar uneori fără a dezvălui că au fost plătite de companii în lichidități, bunuri ori servicii”, comentează publicația The Wall Street Journal într-un material cu titlul „Starurile din mediile de socializare online întorc privirile … autorităților de reglementare, care afirmă că recompensele financiare acordate liderilor de opinie – chiar și cele făcute fără solicitări explicite – riscă să fie considerate activități asociate publicității neautorizate”.
Autoritățile din Statele Unite, Marea Britanie, Franța și alte țări au început să verifice mediile de socializare online pentru a depista persoane care încalcă reglementările în domeniul publicității.
Comisia Federală pentru Comerț din SUA a trimis în septembrie 21 de scrisori de notificare adresate unor lideri de opinie din domeniul online, cerându-le să dezvăluie orice aranjament financiar cu branduri menționate în postările de pe platforma Instagram. Supermodelul Naomi Campbell, actrițele Shay Mitchell și Lucy Hale, bloggeri și personalități ale emisiunilor televizate de tip „reality” se numără printre persoanele contactate de autoritățile americane.
„Există extrem de multe aranjamente de promovare. Unele persoane dezvăluie înțelegerile în mod adecvat, altele nu”, afirmă Michael Ostheimer, un reprezentant al Comisiei Federale pentru Comerț din SUA.
În contextul în care consumatorii sunt din ce în ce mai interesați de rețelele de socializare online, numeroase branduri intensifică eforturile de lobby în relațiile cu lideri de opinie de pe aceste platforme. Pentru bani și alte servicii, vedetele din domeniul online influențează persoanele care le urmăresc postările, un public care uneori este de ordinul a zeci de milioane de oameni.
Contactate de WSJ, vedete din mediile online care au primit notificări au declarat că nu știau că postările lor riscă să încalce legile privind publicitatea.
Actrița Shay Mitchell le-a răspuns autorităților printr-un avocat că avea „impresia că un «mulțumesc» articulat clar ar satisface solicitările Comisiei Federale pentru Comerț” de a dezvălui contactele cu Epic Road, o companie de turism de lux menționată în postările sale recente. Shay Mitchell a admis că a beneficiat de servicii turistice din partea Epic Road în schimbul transmiterii unor mesaje online în care menționa numele companiei. Comisia Federală pentru Comerț a explicat că mulțumirile adresate printr-o postare nu arată clar că un lider de opinie a beneficiat de serviciile unei companii.
Oficiali din cadrul Comisiei Federale pentru Comerț au explicat că simpla difuzare a numelui unei mărci ori companii, precum și orice asociere cu aceasta în postările online reprezintă forme de promovare care intră sub incidența legilor privind publicitatea. Iar liderul de opinie care a beneficiat de servicii din partea unei companii trebuie să dezvăluie contractul. Recomandarea autorităților este ca persoanele care promovează branduri să plaseze etichetele „#ad” („reclamă”) sau „#sponsored” („sponsorizat”) la fiecare postare de acest gen.
Comisia Federală pentru Comerț din SUA nu vizează doar reclamele în domeniul modei și produselor de lux. În septembrie, autoritățile au ajuns la un acord juridic cu doi lideri de opinie care au promovat un serviciu de pariuri online pe site-uri de socializare fără a dezvălui că ei erau proprietarii firmei.