Prima pagină » Media » Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 8% în 2021, peste nivelul de dinaintea pandemiei de COVID-19. Ce segmente au avut pierderi în 2020

Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 8% în 2021, peste nivelul de dinaintea pandemiei de COVID-19. Ce segmente au avut pierderi în 2020

Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 8% în 2021, peste nivelul de dinaintea pandemiei de COVID-19. Ce segmente au avut pierderi în 2020
Sursa foto: caracter ilustrativ

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 8,09% comparativ cu 2020, la o valoare de 2,62 miliarde euro, peste nivelul înregistrat înainte de pandemia de COVID-19, respectiv de 2,53 miliarde euro în 2019, conform celei de-a 22-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2021-2025 (GEMO). Mai mult, estimările companiei de consultanță arată că industria va continua să crească până în 2025, cu o rată medie anuală de 7,68%.

Raportul Global Entertainment & Media Outlook realizat de PwC analizează 14 segmente ale industriei de media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală.

Cu cât a scăzut industria în anul pandemic 2020

„Veniturile industriei de media și divertisment din România au scăzut cu 4,23% anul trecut, din cauza restricțiilor impuse de pandemie, cele mai afectate fiind încasările cinematografelor. Deși incertitudinea experimentată în ultimele 18 luni nu s-a încheiat, estimarea privind veniturile în anii următori este încurajatoare, mai ales datorită creșterii consistente a consumului pe platforme digitale”, spune Florin Deaconescu, Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.

Potrivit specialiștilor, raportat la nivel de regiune, România a înregistrat anul trecut cea mai mică scădere a industriei de media și divertisment dintre țările din Europa Centrală și de Est incluse în raport. Spre exemplu, Ungaria a înregistrat o scădere de 6,03%, Polonia de 5,92% și Cehia de 4,94%.

La nivel global, veniturile industriei de media și divertisment vor crește cu 6,5% în 2021, după o scădere de 3,8% în 2020, estimează PwC.

Previziuni pentru 2021

Cu cea mai mare partea a oamenilor acasă, piața de servicii „Over-the-top” OTT (ex. Netflix sau HBO Go) din România a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere pe piața media și de divertisment, de 27,16%, la 29 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată de 22,43%, până la 36 milioane euro, arată raportul PwC.

A doua cea mai mare creștere la nivelul pieței a fost înregistrată de segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice), de 17,08%, până la 154 milioane euro. Pentru acest an, se estimează un avans de 18,94%, până la 184 milioane euro.

În ceea ce privește publicitatea pe internet, valoarea acesteia a urcat cu 8,33%, la 106 milioane euro, în 2020. Specialiștii PwC esimează că acest segment va continua să crească și în acest an, cu 11,78%, la 118 milioane euro. România are cea mai mică piață de publicitate pe internet din Europa Centrală și de Est, dar cu cea mai rapidă creştere, se precizează în raport.

Restricțiile determinate de pandemia de COVID-19 au avut un efect pozitiv pentru vânzările de carte, care au crescut cu 3,63% în 2020, până la valoarea de 67 milioane euro. Pentru acest an este previzionată însă o stagnare.

Potrivit autorilor studiului, televiziunea și conținutul video consumat acasă s-au menținut anul trecut la o valoare de 515 milioane euro, o evoluție similară fiind estimată și pentru 2021. Acesta este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet, se arată în raport.

În același timp, veniturile din publicitatea TV au crescut anul trecut peste 2%, la 312 milioane euro, iar în 2021 sunt estimate să ajungă la 339 milioane euro.

În ceea ce privește segmentele lovite de pandemia COVID-19, cele mai afectate au fost cinematografia, accesul la internet, piața de publicitate outdoor, ziarele și revistele tipărite, radio, media B2B (Business to business) care cuprinde anuarele și cataloagele cu informații de afaceri și publicitatea din acestea, revistele nișate, cărțile profesionale, târgurile și expozițiile.

Cheltuielile pentru accesul la internet reprezintă cel mai mare segment al industriei, cu 41% din piață. În 2020, acesta a scăzut cu 3,95%, la 1 miliard euro, comparativ cu anul anterior, dar raportul indică o revenire în 2021, cu o creștere de 8,44%.

Cu cinematografele închise, industria cinematografică a înregistrat o scădere de 80% anul trecut, până la o valoare de 12 milioane euro. Totuși, anul acesta este estimată o revenire a acestui sector până la 24 milioane euro, dar mult sub nivelul din 2019, de 60 milioane euro, se arată în raport.

Un alt segment care a pierdut din cauza pandemiei este piața de publicitate out-of-home (-21,5%), care a ajuns la o valoare de 27 milioane euro în 2020. Perspectivele pentru acest an arată însă o revenire până la 32 milioane euro.

Sectorul media B2B a înregistrat o scădere de 20,53%, până la 133 milioane euro, dar are perspective de revenire în 2021, cu o rată de creștere de 7,17%.

Deja afectate de declin în ultimii ani, ziarele și revistele tipărite din România și-au adâncit scăderea cu 20,79% în 2020, până la 55 milioane euro, urmând să crească cu 11% în acest an.

După o creștere în 2019, segmentul radio, muzică și podcast a scăzut cu 21,41%, anul trecut, dar va reveni pe creștere în 2021 și va ajunge la 27 milioane euro.

Recomandarea video

Mediafax
Alertă epidemiologică în România: Primul deces din cauza virusului gripal din acest sezon la o femeie din Cluj
Digi24
Momentul în care s-a născut Iisus: chiar a fost o „noapte de vis”? Un reputat istoric descrie vremurile tulburi ale Mântuitorului
Cancan.ro
ALERTĂ medicală în România! Boala care face ravagii: o femeie din Cluj a murit din cauza complicațiilor
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Crăciun sărbătorit în secret, în Coreea de Nord. Familiile riscă pedepse aspre pentru împodobirea unui brad
Mediafax
Sudul țării, sub cod galben de ninsori în Ajunul Crăciunului. În ce zone se așteaptă un strat mai consistent de zăpadă
Click
Orașul care va avea primul tren suspendat din România
Digi24
Rusia respinge planul de pace în 20 de puncte al lui Zelenski și vine cu propriile propuneri. Ce vrea Moscova (Bloomberg)
Cancan.ro
Ce pensie are Cornel Dinu. Câți bani încasează de la statul român, de fapt
Ce se întâmplă doctore
Cum arată acum Catrinel Sandu, prima „bebelușă” de la Cronica Cârcotașilor. Era una dintre cele mai dorite femei din România
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Brandul chinezesc ce depășește pragul de 1.000 de unități vândute în România, la câteva luni de la lansare
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Test de cultură generală. De ce aduce ghinion să lași o pălărie pe pat?