Rezolvare Subiecte Bacalaureat 2014 Română. Profesorul Gheorghe Lăzărescu de la Colegiul Național Sf.Sava spune că subiectele de la limba română, atât cele de la profilul real, cât și de la profilul uman, sunt similare ca grad de dificultate cu cele date în sesiunea din vară. „Cele de la profilul uman pun mai multe probleme decât cele de la profilul real, așa cum e și normal, ținând cont de numărul de ore”, a spus profesorul.
La profilul real/tehnologic, la primul subiect, la care elevii au primit un fragment la prima vedere din Rusoaica de Gib Mihăescu, cerințele au fost de tipul celor cu care elevii sunt obișnuiți. „Mai dificil poate fi punctul al cincilea, cu motivele literare. Acestea ar putea fi armata, dublul, adică o persoană dedublată. La trăsăturile genului epic puteau aminti de prezența personajului, a naratorului, de narațiune”, a spus profesorul.
Profesorul Lăzărescu consideră că textul la prima vedere trebuie foarte bine ales pentru ca elevii să înțeleagă despre ce este vorba. „Textul la prima vedere scos dintr-o operă mai largă este greu de înțeles. Dacă n-au citit tot textul din „Rusoaica” e mai greu pentru ei să facă conexiuni. Poate ar trebui ca cei care aleg textul să aleagă mai bine astfel încât să înțelegi de la prima citire”, a mai spus profesorul.
În privința sinonimelor pe care trebuiau să le găsească pentru cuvintele din text acestea erau: harnic pentru vrednic și grămezi pentru teancuri.
Rezolvare Subiecte Bacalaureat 2014 Română.Subiectele de la uman, mai dificile decât cele de la real
La profilul uman, primul subiect este ceva mai dificil decât cel de la real, în privința cerințelor textului. Sinonimele neologice din textul dat erau „instantaneu” pentru „deodată” și „a se dirija” sau „a se orienta spre” pentru „a se îndrepta”.
Sensul conotativ al substantivului lumina putea fi „tu ești lumina mea” sau „lumina cărții”. Tipul de persepectivă narativă este perspectiva subiectivă.
Rolul verbelor la timpul perfect simplu din text este acela de a conferi dinamism narațiunii.
La cel de-al doilea subiect, despre rolul presei literare, elevii puteau scrie despre „Dacia Literară”, despre care au învățat la ora de română. „Dacia Literară face parte din programa școlară, e ceva ce ar fi trebuit să învețe”, afirmă profesorul.
Subiectul al treilea, unde elevii au avut de scris un eseu despre tema și viziunea despre lume reflectate într-un text poetic studiat aparținând perioadei postbelice, este ceva mai dificil, consideră profesorul Lăzărescu. „Faptul că nu le-a dat nicio sugestie îi poate pune în încurcătură pe unii. Puteau să scrie despre Nichita Stănescu, despre Marin Sorescu, care sunt scriitori canonici, despre Mircea Cărtărescu, subiectul e generos din punctul de vedere al alegerii”, spune Gheorghe Lăzărescu.
După proba scrisă la limba română, elevii vor susține marți proba scrisă la limba maternă, iar miercuri proba obligatorie a profilului, la matematică sau istorie.
Bacalaureat 2014 – sesiunea august-septembrie 2014
18 – 19 august Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
18 – 19 august Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
19 – 20 august Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
21 – 22 august Evaluarea competențelor digitale – proba D
25 august Limba și literatura română – proba E)a) – proba scrisă
26 august Limba și literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
27 august Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
29 august Proba la alegere a profilului și specializării – proba E)d) – probă scrisă
1 septembrie Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
2 – 3 septembrie Rezolvarea contestațiilor
4 septembrie Afișarea rezultatelor finale
Rezolvare Subiecte Bacalaureat 2014 Română.Gândul va publica în timp realsubiecte și barem românăBacalaureat 2014 toamna,precum și toate informațiile despre cea de-a doua sesiune de bacalaureat din acest an.