Prima pagină » Mini » CALENDAR CREȘTIN ORTODOX 2014. Când pică PAȘTELE 2014

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX 2014. Când pică PAȘTELE 2014

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX 2014. Când pică PAȘTELE 2014
PAȘTELE 2014, sărbătorit în aceeași zi de ortodocși și catolici. Doi ani la rând, în 2010 și 2011, Paștele a fost sărbătorit în aceeași zi de...

CALENDAR CREȘTIN ORTODOX. PAȘTELE 2014 este prăznuit pe 20 aprilie. Paștele este sărbătoarea Învierii Domnului. Modul de calculare a datei Sfintelor Paști s-a stabilit la primul sinod ecumenic, ținut în anul 325 la Niceea. Sărbătoarea Paștelui este momentul în care prăznuim „omorârea morții, sfărâmarea iadului și începătura altei vieți veșnice și săltând îl lăudăm pe Mântuitorul, pe cel unul binecuvântat și preamărit, Dumnezeul părinților noștri”. Că acest lucru să se întâmple cu adevărat și în noi este nevoie că să zicem „fraților și celor ce ne urăsc pe noi și să iertăm toate pentru Înviere și așa să strigăm: Hristos a înviat din morți cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le”.

Paștele se prăznuiește în fiecare duminică

Paștele se prăznuiește în fiecare duminecă, cu câteva excepții : în dumineca Rusaliilor, pentru că atunci se sărbătorește pogorârea Duhului Sfânt; în Duminecă Floriilor, pentru că atunci se prăznuiește intrarea în Ierusalim, deci altceva decât Învierea; și apoi dacă într-una din dumineci cade o sărbătoare împărătească, cum este Schimbarea la față, Ziua Crucii, Nașterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Botezul Domnului Hristos, atunci se anulează însemnătatea de praznic al Învierii pe care o are duminecă și se prăznuiește numai praznicul respectiv, sărbătoarea care coincide într-o zi de duminică.

Paștele în Sfânta EvanghelieÎn fiecare Evanghelie avem istorisiri despre Sfintele Paști. Sfântul Evanghelist Matei în capitolul 28 al Evangheliei sale are aprecieri în legătură cu Învierea, respectiv prezentarea celor ce au fost în legătură cu Învierea. La fel Sfântul Evanghelist Marcu, avem în capitolul 16 astfel de relatări, în Sfânta Evanghelie de la Luca în capitolul 24, tot capitolul, și în Sfânta Evanghelie de la Ioan, două capitole, 20 și 21.

Dată Paștelui pe perioada anilor 2014-2030

2014 – 20 aprilie
2015 – 12 aprilie
2016 – 1 mai
2017 – 16 aprilie
2018 – 8 aprilie
2019 – 28 aprilie
2020 – 19 aprilie
2021 – 2 mai
2022 – 24 aprilie
2023 – 16 aprilie
2024 – 5 mai
2025 – 20 aprilie
2026 – 12 aprilie
2027 – 2 mai
2028 – 16 aprilie
2029 – 8 aprilie
2030 – 28 aprilie

PAȘTELE 2014, sărbătorit în aceeași zi de ortodocși și catolici. Doi ani la rând, în 2010 și 2011, Paștele a fost sărbătorit în aceeași zi de toți creștinii – ortodocși, româno-catolici, greco-catolici, de evanghelici și reformați, de cultele neoprotestante. Următorul an în care Paștele va fi din nou sărbătorit în aceeași zi va fi 2014, când Sfânta Sărbătoare a Paștelui va fi în 20 aprilie, scrie emaramures.ro.

În 2010 și 2011, printr-o fericită coincidență, Biserica Româno-Catolică și Biserica Ortodoxă au serbat Sfintele Paști în aceeași zi. O astfel de coincidență se va mai petrece în 2014, la 20 aprilie, în 2017, la 16 aprilie și în 2025, la 20 aprilie. Altfel însă, diferența dintre Paștele catolic și cel ortodox poate varia de la o săptămâna, la cinci săptămâni, cum s-a întâmplat în 2008.

Care este explicația? în primul rând, faptul că cele două Biserici lucrează cu calendare diferite. Biserica Româno-Catolică folosește, din secolul al XVI-lea, calendarul gregorian , iar Biserica Ortodoxă pe cel iulian. Dacă statele ortodoxe au adoptat în viață civilă calendarul gregorian, în prima jumătate a secolului XX (Rusia și Bulgaria în 1918, România și Serbia în 1919, Grecia în 1923), majoritatea Bisericilor Ortodoxe merg în continuare pe varianta iuliana, dar îndreptată la Congresul de la Constantinopol din 1923. Numai câteva biserici (numite „stiliste”) mai folosesc și astăzi calendarul iulian pur, neindreptat (Biserica Rusă, Biserica Sârbă, Bisericile din Patriarhia Ierusalimului și Sfântul Munte).

Dată prăznuirii Paștelui este, spre deosebire de dată Nașterii Domnului (25 decembrie) variabilă, în funcție de prima luna plină de după echinocțiul de primăvară. în calcul mai intră un element important, și anume dată Pesah-ului. (Această sărbătoare ebraică , amintind trecerea prin Marea Roșie și eliberarea de robia egipteană, se prăznuiește pe 15-22 Nisan. Între sărbătoarea creștină a Paștelui și Pesah nu este, prin urmare, decât o asemănare de nume).

În fine, catolicii stabilesc prima luna plină de după echinocțiu folosind o serie de calcule și tabele ecleziastice, pe când ortodocșii iau că reper luna plină astronomică.

Au existat, în decursul istoriei bisericești universale, mai multe tentative de a sincroniza dată Sfintelor Paști. Ultima – în 1997, în Siria, la Alep, unde a avut loc o mare adunare creștină, organizată de Consiliul Mondial al Bisericilor.

Autor