Cine sunt oamenii din spatele spoturilor virale pentru ORA DE RELIGIE

Publicat: 03 03. 2015, 10:23

 „Acum mai bine de 25 ani, românii au luptat pentru libertate și au învins”, spune o voce gravă într-un spot difuzat intens zilele acestea pe Internet, în timp ce în imagini tabloul lui Ceaușescu este dat jos de pe perete și în locul lui este așezată o icoană cu Fecioara Maria și pruncul Iisus Hristos. „Copiii acelorași români sunt acum amenințați de o democrație prost înțeleasă care ar dori să șteargă orice urmă de spiritualitate din educația lor”, continuă vocea, în timp ce pe imagini se vede cum icoana este dată jos, cuiul în care era agățată este scos, iar gaura este astupată și peretele văruit. Pe perete rămâne, însă, vizibilă, urma de la icoană. La final, mesajul este foarte clar: „Oferă copilului posibilitatea de a-și cunoaște credința și libertatea de a alege în cunoștință de cauză. Înscrie-ți copilul la ora de religie!”.

Clipul este unul dintre mesajele care circulă zilele acestea pe Internet. A fost creat de Asociația „Părinți pentru Ora de Religie” (APOR), un ONG al cărui sediu se află lângă Biserica Sfânta Ecaterina, din București, în centrul social „Iustin Patriarhul” al Arhiepiscopiei Bucureștilor. Ideea spotului aparține, însă, televiziunii Trinitas, postul Patriarhiei Române.

Asociația „Părinți pentru Ora de Religie” (APOR) este foarte activă în această perioadă în contextul înscrierilor pe care părinții trebuie să le facă în aceste zile la școli dacă vor ca propriii lor copii să urmeze ora de religie. Curtea Constituțională a decis, în 12 noiembrie 2014, că obligația de a face cerere pentru ca un elev să nu participe la ora de religie, prevăzută în Legea educației, este neconstituțională, oficiali ai Curții precizând că, urmare a hotărârii, o astfel de solicitare va trebui făcută doar de cei care vor să studieze disciplina. CC arăta, în motivarea deciziei, că oferta educațională pentru această disciplină este de natură să afecteze libertatea de conștiință.

Asociația „Părinți pentru Ora de Religie” s-a creat la puțin timp după ce a fost dată decizia CC. APOR are în componență 15 membri fondatori, printre care realizatoarea TV și radio Liana Stanciu, dar și Romeo Moșoiu, consilier în Ministerul Educației.

„După decizia Curții Constituționale ne-am adunat, la Mânăstirea Antim, niște părinți, care ne-am întrebat părinții duhovnici ce se poate face. Am schimbat niște numere de telefon și ne-am adunat, ba vinerea, ba joia. Am făcut și un comitet de oameni de inițiativă, care sunt membri fondatori. Sunt unii care au super inițiativă. Am început să facem filiale în țară”, a declarat Liana Stanciu, președinta APOR, pentru gândul.

În prezent, Asociația „Părinți pentru Ora de Religie” are peste 4.000 de membri. Pe Facebook a ajuns la peste 17.000 de LIKE-uri la mai puțin de două luni de la crearea paginii, la finalul lunii ianuarie, pe care sunt promourile de susținere a orei de religie în școli, precum și diverse materiale pe acest subiect. Tot pe această pagină sunt înscrise zilnic și anunțurile de înființare a noi filiale în țară ale Asociației.

Liana Stanciu, președinta APOR, afirmă că nu finanțează nimeni spoturile realizate pentru susținerea orei de religie în școli. „Cele mai multe spoturi noi le-am făcut. Nu le finanțează nimeni. Le-am făcut pe energia noastră. Eu am avut grijă să vorbesc cu artiștii, am venit cu ideile. Ne-au ajutat și oameni de prin agenții. Toate sunt energie curată, nu a fost nici-o chestie de plată. Toată lumea a avut o chestie de susținere. Nu le-am impus ce să spună, au spus ce au simțit”, afirmă Liana Stanciu.

Idei și echipă tehnică de la televiziunea Patriarhiei Române

În promourile dedicate orei de religie apar o serie de personalități printre care Ana Blandiana, Connect-R, Sofia Vicoveanca, Manuela Hărăbor, Dan Puric, Daniel Buzdugan, Elisabeta Lipă, Dorel Vișan sau Vlad Miriță. „Recunosc că știam despre niște oameni care au valoarea profund umană de creștini, am mers cu telefoanele aici”, explică Liana Stanciu alegerea personajelor care apar în spoturile de susținere a orei de religie în școli.

O parte din aceste spoturi au fost filmate cu echipă de la postul de televiziune Trinitas. „Două dintre spoturi sunt făcute împreună cu echipe tehnice de la Trinitas TV pentru care mulțumesc din suflet. Celelalte filmulețe, confesiunile de susținere a orei de religie, printre care cele cu maestrul Dorel Vișan, Vlad Miriță, doamna Ana Blandiana, au fost făcute tot cu infrastructură și camere a celor de la Trinitas. Eu m-am ocupat doar de convins oamenii, de adus. La unele am filmat și eu, cum ar fi cel cu Daniel Buzdugan. Cel de al doilea spot, cel cu tabloul lui Ceaușescu este după o idee care a  fost generată din zona Trinitas TV”, precizează Liana Stanciu.

Aceasta recunoaște că ideea de a aduce „vedete” în aceste clipuri i-a aparținut, motivul fiind că „românii încă mai caută idoli, pe care să îi găsească drept modele”. „Românul nu mai are modele. Cele promovate de televiziunile generaliste nu sunt modele în care se regăsesc mulți oameni. Astfel m-am gândit să caut oameni pe care îi cunosc, creștini, practicanți, oameni care știu ce spun”, mai spune președinta APOR.

CITEȘTE CONTINUAREA AICI