EIJI TSUBURAYA, omul care l-a „creat” pe Godzilla, omagiat de Google

Publicat: 06 07. 2015, 23:55
Actualizat: 12 01. 2020, 15:42

This browser does not support the video element.

EIJI TSUBURAYA. Un geniu al efectelor speciale,  Eiji Tsuburaya este sărbătorit de cinefilii captivați de așa numitele kaiju eiga, filmele cu creaturi ciudate izvorâte din cultură japoneză și care au dat naștere unui adevărat gen cinematografic.

Cunoscut în Japonia drept maestrul okusatsu, adică al efectelor speciale, pentru munca sa inovatoare în filme și seriale ajunse reprezentative că „Godzilla” sau „Ultraman”, Eiji Tsuburaya a oferit entertainment nu doar pentru o națiune, ci pentru toți cinefilii pasionați de peliculele cu daikaiju – monștri giganți precum Godzilla, Mothra sau Rodan.

Deși s-a stins acum mai bine de patru decenii, Eiji Tsuburaya rămâne o legendă în cinematografie prin tehnicile sale de redare a monștrilor pe marile ecrane. În 1954, când a început fenomenul Gojira, descrisă că o încrucișare dintr-o gorilă și o balenă, o bestie cu aspect de dinozaur ce transformă orașul Tokyo în ruine, Eiji Tsuburaya avea 53 de ani și o experiență de două decenii de cameraman și asistent de regizor. Munca sa din tinerețe în echipa de cercetare a unei companii de jucării l-a ajutat în dezvoltarea unor tehnici de filmare inovatoare, așa că a ajuns repede cunoscut ca un specialist în efecte vizuale.

EIJI TSUBURAYA. Tehnica folosită în Godzilla

Godzilla este un personaj fictiv reprezentat ca un monstru gigant sau daikaiju, prima oară apărând într-o serie japoneză de filme tokusatsu.

Gojira este o combinație a două cuvinte japoneze: gorira („gorilă”) și kujira („balena”), unite împreună pentru că într-o prima faza Godzilla era descrisă ca o încrucișare dintr-o gorilă și o balenă.

Pentru originalul Godzilla, în regia lui Ishiro Honda, Eiji Tsuburaya a primit „Film Technique Award”. Spre deosebire de tehnica stop motion care făcea ca obiectele din jurul nostru să pară că se deplasează de unele singure, Eiji Tsuburaya a folosit un om într-un costum de cauciuc pentru a reda pe ecrane creatura de neoprit, rezultată în urmă testelor americane cu bombe nucleare. 
 
Această tehnică asociată filmelor japoneze SF cu și despre monștri poartă astăzi numele de suitmation. De-a lungul carierei sale de 50 de ani, Eiji Tsuburaya a muncit la peste 250 de filme, și-a creat propria casă de producție și a lansat Ultraman, un serial cu lupte între monștri ce a devenit un fenomen cultural în Japonia și care a fost preluat și internațional, scria stirileprotv .ro în 2014.

În Google Doodle-ul de marți, utilizatorii sunt invitați să creeze un film similare celor produse de  Eiji Tsuburaya.