Prima pagină » Mini » Mircea Badea, mâniat pe studenții care cer gratuitate pe tren: „Îmi e scârbă de milogii ăștia”

Mircea Badea, mâniat pe studenții care cer gratuitate pe tren: „Îmi e scârbă de milogii ăștia”

Mircea Badea și-a ieșit „din pepeni" după ce studenții au criticat guvernul pentru demersurile privind limitarea drepturilor studenților la transportul gratuit cu trenul și acordarea burselor.

„Imi e scarba de milogii astia: „Cred că toți studenții din România sunt dependenți de aceste facilități.”, a scris Badea pe Facebook.

În luna mai, Badea s-a certat cu Liviu Dragnea, pe atunci liderul PSD, acum aflat la închisoare, pe marginea gratuităților pentru studenți. Prezentatorul tv i-a reproșat lui Dragnea că încurajează „milogeala”.

Mai mult, Badea a găsit soluția: „Vrei bani? Înveți și primești bursă”.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită actualei coaliții de guvernare oprirea tuturor demersurilor prin care se limitează drepturile studenților privind transportul gratuit cu trenul și acordarea burselor.

„Gratuitatea la transportul feroviar intern acordată de statul român studenților înmatriculați la o formă de învățământ cu frecvență la instituțiile de învățământ superior acreditate reprezintă una dintre facilitățile cu cel mai mare impact asupra calității vieții studenților. În contextul dimensiunii sociale a educației, această măsură constituie unul dintre mecanismele de implementare a unor politici publice ce vizează echitatea în învățământul superior, care contribuie la creșterea numărului de studenți din medii socio-economice defavorizate. În plus, prin această facilitate, se încurajează mobilitatea studenților, atât pentru schimburi de experiență între centrele universitare, cât și pentru a lua parte la diferite manifestări artistice, culturale, sportive sau științifice, desfășurate în diverse orașe ale țării”, arată Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX.

Studenții dau exemplul altor țări europene, precum Luxemburg sau Slovacia, care au adoptat deja aceste măsuri de gratuitate ale transportului feroviar pentru studenți.

„Chiar și în condițiile creșterilor din ultimii ani, niciun tip de bursă nu acoperă în totalitate cheltuielile lunare ale studenților cu articolele de îmbrăcăminte, încălțăminte și alte aspecte cotidiene de acest tip, respectiv cu materialele de studiu necesare și eventualele participări la manifestări științifice. În aceeași notă, indiferent de tipul de bursă de care beneficiază studenții, acest sprijin este acordat pe întreaga durată a anului universitar (12 luni), întrucât cheltuielile curente ale acestora există și în perioada în care nu se desfășoară activități didactice propriu-zise. Spre exemplu, în cazul studenților care beneficiază de bursă socială, acordată în baza criteriilor de venit redus sau pentru cazuri medicale, este de la sine înțeles faptul că situația materială a acestora nu se va modifica în decursul săptămânilor în care nu au loc efectiv cursuri. Astfel, studenții se confruntă cu aceleași probleme legate de subzistență și în perioada dintre semestrele academice, motiv pentru reducerea perioadei de acordare a bursei este total nejustificată”, potrivit sursei citate.

ANOSR se arată îngrijorată de posibilitatea adoptării unor măsuri prin care să se reducă bursele studenților, deoarece s-ar produce un regres al tuturor demersurilor care au fost făcute în ultimii ani pentru dezvoltarea învățământului superior.

Astfel, spun studenții, se distrage atenția de la soluționarea problemelor reale, care persistă în continuare, spre exemplu, rata ridicată a abandonului universitar, condițiile din cămine și problemele de infrastructură cu care se confruntă majoritatea universităților într-un sistem educațional subfinanțat.

„În momentul de față, intenția de a restricționa drepturile câștigate de studenți în timpul aceleiași guvernări demonstrează o inconsecvență decizională din partea decidenților. Totodată, adoptarea unei astfel de măsuri de restricționare ar duce la încălcarea unui principiu fundamental al Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care prevede că un drept odată dobândit, poate fi doar extins, în niciun caz restrâns. ANOSR a solicitat CFR Călători, în luna ianuarie 2019, informații în baza Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public (publicată în Monitorul Oficial nr. 663/23 octombrie 2001) referitoare la statusul din ultimul an în ceea ce privește numărul de studenți unici care au beneficiat cel puțin o dată de gratuitate la transportul feroviar, numărul de călătorii gratuite de care au beneficiat aceștia, conform Hotărârii de Guvern nr. 42/2017, contravaloarea și distanța medie a călătoriilor. În răspunsul formulat de compania de transport feroviar nu ne-au fost puse la dispoziție date comerciale „deoarece ne desfășurăm activitatea pe o piață concurențială”, comunicându-ne, totuși, că doar 20% din numărul total de bilete vândute îl reprezintă biletele emise pentru studenți”, arată Alianța.

Studenții spun că reacția reprezentanților guvernului este doar un alt motiv de a nu respecta dreptul studenților de a călători gratuit cu trenul și atrag atenția asupra problemelor financiare ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători”.

„S.A. CFR Călători menționa în răspunsul la adresa formulată de ANOSR în ianuarie 2019 că „luând în calcul creșterea de trafic din ultima perioadă, acoperirea necesarului de material rulant s-ar putea realiza prin creșterea parcului activ cu 400 de unități de material rulant”. Cu toate acestea, întrebând reprezentanții CFR Călători care sunt măsurile luate în vederea creșterii gradului de confort în garniturile de tren gestionate de companie referindu-ne aici la tipul de investiții realizate, costuri și număr de vagoane reabilitate/renovate/achiziționate în anul 2018, aceștia anunțau un buget alocat unor astfel de acțiuni de investiții de peste 1,6 milioane de lei și „modernizarea din fonduri proprii a unui număr de 24 vagoane de călători, contribuind la creșterea capacității de transport cu peste 2000 de locuri”. Acest context ne face să ridicăm din nou un semnal de alarmă în ceea ce privește grava subfinanțare a CFR Călători și suntem ferm convinși de necesitatea unor investiții care să permită în viitorul apropiat îmbunătățirea condițiilor de transport a călătorilor. Aceste investiții nu ar trebui să fie concentrate doar pe mentenanța sau dezvoltarea infrastructurii, ci și pe sisteme mai sigure de control al trenurilor și o finanțare sustenabilă pentru infrastructura feroviară”, transmite ANOSR.

Reprezentanții studenților arată că discursul abordat de coaliția de guvernare, conform căruia se creează o falsă imagine asupra bugetului necesar pentru acordarea gratuității studenților pentru transportul feroviar, este absurd și nu face decât să denigreze imaginea studenților în opinia publică, să încurajeze discursul instigator la ură și să nege un drept câștigat de studenți. Prin acest lucru se distrage, de fapt, atenția de la gestionarea ineficientă a bugetului CFR Călători, avertizează ANOSR.

„Susținem ferm că această opinie lansată în spațiul public, de a introduce o posibilă limitare a numărului de călătorii pe care studenții le pot face gratuit cu trenul, ca fiind nefondată, atât din punctul de vedere al impactului bugetar pe care l-ar avea, cât și prin incoerența discursului public al reprezentanților Guvernului. În ceea ce privește acordarea burselor, sunt indubitabile beneficiile pe care acestea le-au adus în viața studenților, reprezentând un pas necesar în vederea atingerii unei stări de normalitate a sistemului educațional românesc”, potrivit sursei citate.

Reacția studenților vine după ce ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a anunțat că Guvernul va adopta un act normativ prin care va limita numărul de călătorii gratuite cu trenul pentru studenți. De asemenea, limita de vârstă a studenților pentru a beneficia de gratuitate va fi de 26 de ani. „Propunerea este legată de ceea ce am aplicat și anul trecut, în zonă studenților, că și gratuitate pe calea ferată. O propunere, inspirându-ne și din alte zone ale Europei, va fi și o discuție înainte de a lua o decizie în acest sens cu toate structurile reprezentative din partea studenților. Putem discută limitarea numărului de călătorii în fiecare an și alte categorii de români pentru care să se aplice aceste gratuități. Un număr limitat de călătorii. De asemenea vârstă până la care să se aloce această gratuitate pe calea ferată, aceea de 26 de ani. De asemenea, putem să îl corelăm și de situația la învățătură în universități sau facultăți, să nu avem studenți repetenți sau restanțe”, a declarat Eugen Teodorovici.

Ministrul de Finanțe a precizat că până la rectificarea bugetară vor exista discuții cu reprezentanții studenților în privința noilor măsuri propuse.

Autor