Perle la Evaluare Națională 2015 română. Spre exemplu, pus să explice rolul utilizării cratimei, un elev a scris: ”Cratima dă sens versurilor și întărește caracterul oral al acestei poezii de Petre Ispirescu”.
Altul este de părere că banala linie este ”un semn de punctuație dă muzicalitate versurilor”, în timp ce altul consideră cratima un semn care ”întărește foarte mult aceste rânduri ale marelui poet”.
Un alt elev a inventat un cuvânt și, în aceeași frază, a jignit și comisia care urma să îi corecteze lucrarea: ”Completirea indirectă este: care prost îmi va corecta lucrarea?”.
Un alt elev nu a citit basmul care a picat la Evaluarea Națională: ”Nu am basmul predat, o să încerc să transform această idilă în baladă că așa și așa seamănă”.
Alți elevi au debordat de sinceritate – ”La fraza asta chiar nu mai știu” -, în timp ce unii au încercat să aburească profesorii corectori: ””Știu că această frază este de cauză așa o fi”. De asemenea, alt elev a transmis un mesaj codat: ”Vă zic ceva dar vrg nu mai știu”.
Tot la proba de luni, un elev a scris pe foaia de examen că ”româneasca este adverb de mod”, iar altul, că ”în” este ”verb predicativ”.