Prima pagină » Știri » Cum a vrut regele asfaltului, Nelu Iordache, să-și facă autostradă în cer din bani europeni

Cum a vrut regele asfaltului, Nelu Iordache, să-și facă autostradă în cer din bani europeni

Un raport al Departamentului pentru Lupta Antifraudă arată că Nelu Iordache și compania Romstrade a deturnat 6 milioane de euro din fondurile europene destinate construcției autostrăzii Nădlac-Arad. Raportul care stă la baza dosarului DNA în care este cercetat Iordache arată că regele asfaltului a utilizat 2 milioane de euro pentru achiziționarea unui avion Boeing 737.
Un raport al Departamentului pentru Lupta Antifraudă arată că Nelu Iordache și compania Romstrade au deturnat 6 milioane de euro din fondurile europene destinate construcției autostrăzii Nădlac-Arad. Raportul care stă la baza dosarului DNA în care este cercetat Iordache arată că regele asfaltului a utilizat 2 milioane de euro pentru achiziționarea unui avion Boeing 737. Tot din banii pentru autostradă un asociat al lui Iordache ar fi cumpărat terenuri în localitatea Adunați Copăceni unde dorea să realizeze un aeroport. DLAF susține că aceste cheltuieli nu puteau fi realizate legal deoarece nu aveau legătură cu construcția autostrăzii. Nelu Iordache nu a putut fi contactat de gândul pentru a-și prezenta punctul de vedere. Procurorii DNA efectueaza joi 29 noiembrie percheziții la companiile deținute de acesta.
 
„Turnat” de partenerii portughezi
 
Dosarul DNA în care Nelu Iordache este cercetat pentru deturnare de fonduri europene a pornit de la o sesizare a Oficiul European de Lupta Antifraudă – OLAF, care la rându-i a fost sesizat de către MONTEADRIANO – ENGENHARIA E CONSTRUCAO SA PORTUGALIA. Această companie este asociată cu Romstrade într-un contract de 115,8 milioane euro, finanțat din bani europeni, pentru construcția autostrăzii Nădlac-Arad.
 
Compania portugheză a sesizat OLAF că Romstrade, liderul asocierii în contractul cu Compania de Autostrăzi, nu i-a plătit lucrările efectuate. De altfel, presa a relatat că pe șantierul autostrăzii muncitorii au protestat deoarece Romstrade nu le plătea salariile.
 
OLAF a transmis sesizarea către Departamentului pentru Lupta Antifraudă – DLAF, care a investigat acuzațiile și a decoperit că Romstrade ar fi deturnat 6 milioane de euro din contractul pentru construcția Nădlac-Arad. La rândul său, DLAF a sesizat DNA pentru infracțiunea de deturnare de fonduri europene.
 
DLAF susține că Nelu Iordache ar fi deturnat fonduri europene în valoare de 25 milioane lei, adică aproape 6 milioane euro. „Nelu Iordache, administrator SC ROMSTRADE SRL care, în mod repetat și în baza aceleiași rezoluții infracționale, a schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinația unor sume de bani, aproximativ 25.000.000 RON, din bugetul general al Comunității Europene”, se arată în raportul DLAF.
 
 
2 milioane de euro pentru Boeing 737
 
În raportul DLAF se menționează că din banii primiți drept avans de la CNADNR, Romstrade s-a angajat să cumpere avioane de la compania Blue Air Transport Aerian SA, companie deținută tot de către Nelu Iordache. Practic, Iordache ar fi cumpărat avioanele tot de la o firmă deținută de el.
 
„Prin adresa nr. 2994 din 06.11.2012 SC ROMSTRADE SRL a transmis DLAF contractul pentru servicii charter nr. 54/15.04.2011, încheiat între SC BLUE AIR TRANSPORT AERIAN SA, în calitate de prestator și SC ROMSTRADE SRL, în calitate de beneficiar, conform căruia prestatorul se angajează să furnizeze două sau mai multe aeronave, perioada 13.10.2012 – 30.04.2013, în valoare totală de 4.231.673 EUR cu TVA.
 
Conform art. 15 din contractul menționat, SC ROMSTRADE SRL urma să plătească SC BLUE AIR – TRANSPORT AERIAN SA, „un depozit de 50% din valoarea zborurilor contractate, cu titlu de împrumut, sumă necesară pentru achiziționarea unei aeronave necesare operării programului solicitat”, în valoare de 2.115.837 EUR care urma să compenseze parțial valoarea primelor facturi fiscale emise. SC ROMSTRADE SRL a precizat (prin adresa nr. 3010 din 07.11.2012) că „din informațiile primite de la transportator, aeronava achiziționată în baza acestui contract este de tip Boeing 737 indicativ 400, ce poate transporta până la 162 persoane.”, se arată în concluziile raportului DLAF
 
2 milioane pentru terenuri în Adunați Copăceni
 
DLAF a mai constat că din banii de autostradă Iordache a plătit 2 milioane de euro unui partener de afaceri pentru achizitionarea unor terenuri în localitatea Adunați Copăceni. Presa a relatat că Iordache intenționa să construiască aici un aeroport pentru compania Blue Air. DLAF arată că cei 2 milioane de euro au fost retrași din bancă de către Gheorghe Cruceru, asociatul lui Nelu Iordache în compania Romstrade, și care era mandat să se ocupe de achiziția de terenuri. DLAF arată că nici acești bani nu puteau fi utilizați în alte scopuri decât construcția autostrăzii.
 
DLAF arată că această operațiune este suspicionată ca fiind o operațiune de spălare de bani, dar că acest aspect va trebuii stabilit de către procurori.
 
Creditele firmei plătite din banii de autostradă
 
Tot din banii meniți pentru lucrările la autostradă Nelu Iordache a plătit un credit de 2,4 milioane lei, dar și onorarii pentru un notar în valoare de peste 2 milioane lei. DLAF notează și alte câteva plăți care variază de la 15.000 lei la câteva sute de mii făcute de Romstrade unor companii, dar care nu au legătură cu construcția autostrăzii. „Rezultă că DLAF a identificat plăți în sumă totală de 1.711.523,74 RON efectuate de SC ROMSTRADE SRL pentru prestații (furnizări de materiale, lucrări, servicii) în legătură cu care există indicii că nu au legătură cu obiectul contractului de proiectare și lucrări încheiat cu CNADNR SA.”
 
 
Cine este Nelu Iordache
 
Nelu Iordache a figurat în ediția 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro, bani obținuți în mare parte dintr-un grup de firme din care fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade și operatorul aerian low cost Blue Air. Iordache a asfaltat drumuri naționale, pista Aeroportului Băneasa, a început construcția autostrăzii Nădlac-Arad, dar și-a făcut și o moșie la Adunații Copăceni, unde vrea să construiască și un aeroport internațional.
 
Contractul pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad, reziliat din cauza întârzierilor
 
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.
 
Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, că motivul principal al rezilierii contractului este reprezentat de întârzierile în execuție, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, față de 70%, cât ar fi fost indicat, potrivit Mediafax.
 
ACUM LIVE VIDEO pe www.prosport.ro: Gala ProSport! Am strâns tot ce are mai bun sportul românesc într-un singur loc
Autor

Citește și