Prima pagină » Știri » Fosta conducere ANRMAP, acuzată că A ACOPERIT NEREGULI la mai multe primării, Metrorex și CJ Galați. Corpul de Control al premierului sesisează organele de urmărire penală

Fosta conducere ANRMAP, acuzată că A ACOPERIT NEREGULI la mai multe primării, Metrorex și CJ Galați. Corpul de Control al premierului sesisează organele de urmărire penală

Fosta conducere ANRMAP, acuzată că A ACOPERIT NEREGULI la mai multe primării, Metrorex și CJ Galați. Corpul de Control al premierului sesisează organele de urmărire penală
Corpul de control al premierului va sesiza organele de urmărire penală asupra activității fostei conduceri a Autorității de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, pe care o acuză de faptul că a acoperit nereguli la Primăria sectorului 3, Metrorex, Primăria Târgu Mureș și CJ Galați.

Corpul de control al premierului va sesiza organele de urmărire penală asupra activității fostei conduceri a Autorității de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice, pe care o acuză de faptul că a acoperit nereguli la Primăria sectorului 3, Metrorex, Primăria Târgu Mureș și CJ Galați.

Concluzia rezultă în urma verificărilor efectuate la Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (ANRMAP) pentru perioada 1 ianuarie 2009-30 iunie 2012, legat de modul de respectare a prevederilor legale privind organizarea, funcționarea și exercitarea atribuțiilor de către personalul ANRMAP.

Potrivit raportului redactat de inspectori, în urma acțiunii de control s-a constatat că, la 28 martie 2012, Ministerul Afacerilor Europene a transmis președintelui ANRMAP faptul că în sistemul EU Pilot a fost introdusă o solicitare de informații din partea Direcției Generale Piața Internă și Servicii din cadrul Comisiei Europene, privind legalitatea atribuirii de către Primăria Sector 3 – București, în perioada 2008-2010, a unui număr de 77 de contracte prin procedura „negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”, solicitandu-se, totodată, transmiterea răspunsului oficial până la 30 aprilie 2012.

Sursa citată susține însă că, chiar și după primirea, la 25 aprilie 2012, a variantei oficiale a scrisorii Direcției Generale Piața Internă și Servicii, președintele ANRMAP, Cristina Trăilă, nu a dat curs solicitării Ministerului Afacerilor Europene și Comisiei Europene. Abia la 13 iunie 2012, după ce Ministerul Afacerilor Europene a revenit, președintele ANRMAP a comunicat că acțiunea de supraveghere la Primăria Sector 3 a fost inclus în planul de control pentru luna iunie 2012.

În urma efectuării de către ANRMAP a procedurii de supraveghere privind verificarea respectării prevederilor legale în cazul atribuirii de către Primăria Sector 3- București, în perioada 2008-2010, a unui număr de 77 de contracte prin intermediul procedurii „negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare”, a fost întocmit Raportul de control în care s-a constatat faptul că 37 de contracte au fost atribuite cu nerespectarea prevederilor legale, că pentru 23 de contracte/acte adiționale anunțul de atribuire a fost publicat cu întârziere, iar 10 contracte/acte adiționale, care nu erau menționate în lista transmisă de Comisia Europeană, au fost atribuite cu încălcarea prevederilor legale.

„Cu toate că încălcările prevederilor legale constatate reprezentau contravenții prevăzute de legislația din domeniul achizițiilor publice, acestea nu au putut fi sancționate cu amenda, deoarece aplicarea sancțiunii amenzii contravenționale era prescrisă la momentul constatării faptelor respective”, se arată în nota de control a Guvernului.

În același timp, deși potrivit Raportului existau fapte care constituiau contravenție și se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, echipa de control din cadrul ANRMAP a aplicat autorității sancțiunea „avertisment”.

Inspectorii mai arată că, în perioada 2010-2011, conducerea ANRMAP, întrunită în cadrul Colegiului consultativ din cadrul instituției, a hotărât, în mod nelegal, prin depășirea atribuțiilor de serviciu, anularea unor procese-verbale de constatare și sancționarea a contravențiilor și înlocuirea unor amenzi contravenționale cu avertisment, cu consecința exonerării contravenienților, autorități contractante potrivit dispozițiilor legale aplicabile în materia achizițiilor publice, de la plata unor amenzi în cuantum total de 385.000 lei, suma cu care a fost prejudiciat bugetul statului.

Pentru a crea o aparență de legalitate cu privire la competența Colegiului consultativ de a soluționa plângeri formulate împotriva proceselor verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, aceste plângeri au fost denumite de către membrii Colegiului consultativ, în mod necorespunzator adevărului, drept „plângeri prealabile”, care ar fi fost formulate în baza Legii contenciosului administrativ 554/2004. În realitate, plângerile în legătură cu care Colegiul consultativ a luat hotărâri nelegale au fost plângeri contravenționale a căror soluționare intra în competența exclusivă a instanțelor de judecată.

Analizarea plângerilor formulate împotriva actelor administrative emise de ANRMAP sau de reprezentanții acesteia de către Colegiul consultativ a fost reglementată pentru prima data prin Regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin ordinul președintelui ANRMAP, ulterior deciziilor pe care le-a luat Colegiul consultativ cu privire la anularea unor procese-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor. Chiar și după ce a fost reglementată competență Colegiului consultativ de a analiza plângeri, aceasta a fost limitată doar la actele administrative (rapoarte de control), nu și la procesele-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor care un regim juridic special, reglementat prin OG 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

„Modul în care au procedat membrii Colegiului consultativ cu privire la plângerile formulate de contravenienți împotriva unor procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor a condus la insușirea, în mod abuziv, a competenței pe care legiuitorul a acordat-o, în mod exclusiv, instanțelor de judecată. Colegiul consultativ al ANRMAP a anulat astfel de procese-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și a unor sancțiuni, printre altele în cazul primăriei Târgu Mureș, în cazul Metrorex și în cazul Consiliului Județean Galați”, este concluzia inspectorilor.

Corpul de control al primului-ministru va sesiza organele de urmărire penală în legatură cu operațiunile sau actele ilicite constatate în urma desfășurării acțiunii de control, care pot întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, urmând ca organul de urmărire penală sau, după caz, instanța de judecată să hotârasca asupra existenței sau inexistenței infracțiunii respective și asupra vinovației.

Premierul Victor Ponta a anunțat, miercuri, că Guvernul a finalizat controlul activității fostei conduceri a Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, iar concluziile denotă că această structură a fost o instituție a PDL de fraudare a fondurilor europene.

„Un sistem de protecție politică a încurajat fraudarea fondurilor europene, fie că este vorba de Primăria sectorului 3, unde toate programele au fost fraudate cu sprijinul ANRMAP și al președintei, fie că este vorba de Primăria Târgu Mureș. O să constatați că ANRMAP a fost o instituție a PDL de fraudare a fondurilor europene”, a spus Ponta miniștrilor, în ședința de miercuri a Guvernului.

El a arătat că, la sectorul 3 din București, actualul primar PSD va fi obligat să restituie fondurile care ar fi fost fraudate de fostul primar PDL.

Autor
Autor

Citește și