Prima pagină » Știri » PRO și CONTRA majorării taxei auto, la dezbaterea pe timbrul de mediu. Jerome Olive, director general Renault: România va ajunge coșul de gunoi al Europei

PRO și CONTRA majorării taxei auto, la dezbaterea pe timbrul de mediu. Jerome Olive, director general Renault: România va ajunge coșul de gunoi al Europei

PRO și CONTRA majorării taxei auto, la dezbaterea pe timbrul de mediu. Jerome Olive, director general Renault: România va ajunge coșul de gunoi al Europei
Dezbaterea publică privind proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro și contra majorării taxei pentru mașinile Euro 3 și Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de mașini second-hand și riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007

Dezbaterea publică privind proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro și contra majorării taxei pentru mașinile Euro 3 și Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de mașini second-hand și riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007.

Ministerul Mediului a organizat vineri, la sediul instituției, o dezbatere publică privind proiectul de ordonanță pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut, în cadrul dezbaterii, dublarea valorii timbrelor de mediu prevăzute în ordonanță pentru autovehiculele Euro 3 și Euro 4.

„Cererea noastră este de a multiplica cu doi valoarea care este propusă acum în lege pentru mașinile cu Euro 3 și Euro 4. Proiectul nu respectă aceste principii Euro 3 și Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci și pentru celelalte noxe” a declarat, vineri, Jerome Olive la dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului.

Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are în vedere și descurajarea importurilor masive de mașini second-hand din alte țări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto, precizând că, în acest fel, România nu va ajunge „coșul de gunoi al Europei”, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din Europa.

La aceeași dezbatere, președintele Automobil Club Român (ACR), Constantin Niculescu, a precizat că, deși organizația pe care o reprezintă nu este împotriva măsurilor de reducere a poluării, noul proiect de lege duce consumatorul la încă trei ghișee, respectiv la Finanțe, Înmatriculări și RAR, lucru care, în final, va favoriza creșterea corupției, pentru că „cetățeanul nu va pierde vremea la alte trei ghișee și va prefera să plătească pentru a scăpa mai repede”.

Niculescu a reclamat și faptul că autovehiculele hibride și electrice nu sunt trecute „în clar” în actuala propunere legislativă, problemă care, în opinia lui, trebuie rezolvată.

„Vreau ca statul român să ajute mediul de afaceri, dar aș vrea ca acest proiect de lege să impună taxe și mediului de afaceri, astfel încât consumatorii să nu fie singurii impozitați”, a mai spus președintele ACR.

Reprezentanții societății civile au cerut, pe de o parte, creșterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru mașinile cu Euro 0, Euro 1 și Euro 2, față de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piața auto din România urmând să devină, în opinia lor, o piață de mașini poluante, second-hand aduse de români din celelalte state UE, iar pe de altă parte, scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 și Euro 4. Aceștia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 și Euro 4 rămân la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, mașinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vândute, deoarece taxa este prea mare și, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă mașina, duce la un preț foarte mare, împiedicând astfel, vânzarea.

Ministrul Rovana Plumb a explicat că actuala propunere legislativă urmărește, în principal, două principii, respectiv reducerea emisiilor poluante și înnoirea parcului auto. Rovana Plumb a precizat că plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcționare a mașinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior.

„Timbrul de mediu se aplică o singură dată, nu plătesc toți aceia care au plătit taxa auto sub diverse forme. Posesorii de autoturisme înmatriculate înainte de 2007 vor plăti această taxă numai în situația în care va exista o tranzacție comercială”, a explicat ministrul Mediului, care a precizat că ordonanța privind timbrul de mediu ar urma să intre în vigoare în maximum o lună de zile.

Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro.

Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.

Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.

Propunerea a fost prezentată Guvernului de către ministrul Mediului, Rovana Plumb, în ședința din 16 ianuarie a Guvernului.

În 11 ianuarie, Confederația Națională Rutieră (CNR) a solicitat Ministerului Mediului, printr-o adresă oficială, organizarea unei dezbateri privind introducerea timbrului de mediu, la care să participe specialiști ai ministerului și ai confederației, menționând că acest lucru nu s-a întâmplat în ultimii patru ani.

Organizația mai atragea atenția că pentru autovehiculele comerciale nu a existat nici o formulă de încurajare a reînnoirii parcului coroborat Programului Rabla.

CNR considera totodată că, pentru ca timbrul de mediu să poată fi aplicat autovehiculelor comerciale, Guvernul trebuie, înainte de toate, să aplice returnarea accizei din carburanți conform modelului european practicat în Belgia, Franța, Spania, Italia, Slovenia și Ungaria.

Referitor la solicitările de restituire a taxei auto, ministrul Mediului estimează că anul acesta vor fi plătiți aproximativ 350 de milioane de lei, pe rolul instanțelor fiind 80.000 de solicitări de această natură.

Rovana Plumb a mai spus, în același context, că restituirile ar urma să se facă în ordinea cronologică a hotărârilor judecătorești cu acest obiect.

Începând cu 24 ianuarie 2013, proiectul actului normativ privind timbrul de mediu este supus dezbaterii publice și poate fi consultat pe pagina de internet a Ministerului Mediului și Schimbărilor climatice.

Autor

Citește și