Prima pagină » Știri » TITULARIZARE 2012. De ce se încăpățânează PROFESORII DE NOTA 10 să rămână în învățământ

TITULARIZARE 2012. De ce se încăpățânează PROFESORII DE NOTA 10 să rămână în învățământ

Un geograf pasionat, o actriță, o handbalistă și o traducătoare de limba germană se încăpățânează să rămână în sistemul de învățământ, chiar dacă știu că banii primiți la salariu nu le ajung. Au luat toți patru nota maximă la examen, deși programa s-a schimbat cu puțin timp înainte de data titularizării.

Un geograf pasionat, o actriță, o handbalistă și o traducătoare de limba germană se încăpățânează să rămână în sistemul de învățământ, chiar dacă știu că banii primiți la salariu nu le ajung. Au luat toți patru nota maximă la examen, deși programa s-a schimbat cu puțin timp înainte de data titularizării.

Examenul de titularizare de anul acesta a fost unul cu peripeții pentru  cei 39.000 de candidați la examen. Ei au aflat cu trei săptămâni înainte că programa de examen s-a schimbat și că ce învățaseră  nu mai era valabil. Cu toate acestea, rezultatele de la titularizare arată că a fost un record de note de 10. 220 de profesori au luat nota maximă, 28 dintre aceștia fiind din București.

Unul dintre candidații care a luat nota 10 este Vlad Panaitescu, 36 de ani, cu o experiență de 12 ani în învățământ. „E singurul job pe care l-am avut după ce am terminat facultatea. Am schimbat mai multe școli în aștia 12 ani pentru că n-am găsit un post permanent”, a declarat pentru gândul Vlad Panaitescu.

A dat examen de titularizare de mai multe ori. Anul trecut a luat 8,75, dar nu erau atâtea posturi ca să ajungă până la nota lui. Vrea să fie profesor pentru că îi place să lucreze cu elevii și e pasionat să-i învețe pe alții. Singura sursă de venit pentru Vlad este salariul, nu dă meditații, nu pentru că nu ar vrea, ci pentru că geografia nu se caută. Vlad este căsătorit tot cu o profesoară, de matematică, veniturile lor venind exclusiv din învățământ.

„Nu mă gândesc prea mult la salariu”

„Încerc să nu mă gândesc prea mult la salariu, pentru că e foarte greu să trăiești cu un astfel de venit când ai doi copii. Dar trăiesc cu speranța că vom fi apreciați și noi într-o zi la adevărata valoare”, a mai arătat profesorul Panaitescu.

Geografia este pasiunea lui, dar elevii sunt din ce în ce mai puțin interesați de această materie, mai ales după ce a fost scoasă de la examenul de la sfârșitul clasei a VIII-a. Încearcă totuși să-i atragă pe copii prin organizarea unor excursii și prin predarea altfel. „Trebuie să găsesc strâng un grup de elevi dacă vreau să-i duc în excursie”, a spus Panaitescu. 

„Nu ești un profesor bun doar după cantitatea de cunoștințe pe care le ai”

Chiar dacă a schimbat multe școli ca suplinitor, Vlad a încercat să-și apropie elevii prin felul lui de a privi lucrurile. „Cred că succesul unui profesor în școala de azi depinde de modul în care știe să se raporteze tot timpul la particularitățile elevilor săi. Nu ești un profesor bun doar după cantitatea de cunoștințe pe care o ai, ci mai ales în funcție de ceea ce faci în clasă cu elevii”, susține Vlad. El spune că se comportă diferit în funcție de situație, și de aici consideră el că vin rezultatele, și ale lui și ale elevilor.

„Elevii te respecta nu atunci când le oferi nota 10 degeaba, ci atunci când ei simt că ești corect, obiectiv în notare, când le înțelegi problemele, când le oferi soluții de rezolvare și când ești aproape de ei”, spune profesorul de geografie.

Chiar dacă i-au trecut prin mână zeci de elevi pentru că a schimbat multe școli, Vlad are o mare bucurie atunci când foștii lui elevi îl opresc pe stradă să-l întrebe ce mai face. „Aveam elevi care mă întrebau dacă la anul mai fac geografia cu și cărora le răspundeam cu nu că trebuie să schimb școala, iar ei se întristau. Asta înseamna pentru mine că le-a plăcut ce am făcut”, mai spune profesorul Panaitescu.

La titularizare trebuia să ai ceva experiență

Vlad spune că în afara orelor de curs, un profesor petrece foarte mult timp pentru pregătirea lecțiilor, pentru corectarea testelor, pentru a stabilirea baremelor sau pentru a căuta resurse pentru elevi. Multe dintre materialele pentru elevi le face pe cheltuiala lui, pentru că   în multe cazuri condițăile din scoli lasă de dorit.

Despre examenul de titularizare susține că trebuia să ai ceva experiență ca să rezolvi subiectele. „Inițial trebuia să se dea examen din specialitate și asta am învățat, dar cu vreo trei săptămâni înainte s-a dat ordinul de ministru prin care se spunea să examenul se dă la metodică. La metodică n-am învățat prea mult”, precizează profesorul de geografie.

Anca Iliese: „Aș avea timp să citesc”

Anca Iliese are 27 de ani și este de fel actriță, dar vrea să predea. Până în iunie anul acesta a stat la catedră la Liceul „Dinu Lipatti” din Capitală, după ce a luat examenul de suplinire. S-a hotărât să intre în sistemul de educație pentru că vrea să aibă mai mult timp  pentru citit.


„Eu colaborez la Teatrul Bulandra, unde joc într-un spectacol, dar mai fac și dublaj la filme și la desene animate. Cât am predat în primul an la Dinu Lipatti mi-a plăcut foarte mult. Așa am timp să mă pregătesc  și la istoria teatrului și la arta actorului, pentru că asta predau”, a spus Anca Iliese. Era una dintre profesoarele care se înțelegeau bine cu elevii, poate și pentru că vârsta ei e apropiată de a lor.

Anul trecut au fost tensiuni din cauza schimbărilor

„La disciplina mea contează foarte mult relaționarea. Arta actorului tocmai asta înseamnă- actorii trebuie să se sprijine unii pe alții. Nu numai eu i-am învăța pe ei, dar și eu am descoperit multe lucruri pe care nu le știam la ei”, a spus Anca. Cu toate că pentru ea anul școlar trecut a fost primul ei an în învățământ, a simțit tensiunile din rândul profesorilor. „Tensiunea venea din toate schimbările care s-au petrecut în învățământ, pentru că au fost foarte multe schimbări anul trecut”, a precizat profesoara.

Examenul de titularizare a fost puțin derutant anul acesta pentru că programa după care se dădea examen a fost schimbată cu puțin timp înainte. „Subiectul pe care l-am primit a fost abordabil, dar la început intrasem în panică pentru că ni s-a spus că două treimi din programă nu mai contează pentru examen”, a mai spus Anca.

Irina Sburlan continuă tradiția profesorilor din familie

Irina Sburlan, 22 de ani, este proaspăta absolventă a Universității de Educație Fizică din București. Acum este și una dintre cele mai tinere profesoare de sport, cu 10 la titularizare. De origine din Onești, ea continuă tradiția profesoratului în familia ei. De la bunici până la părinți, toată lumea e profesor în familia Sburlan. „Știu bine care e situația din învățământ, sunt conștientă că cei 7-8 milioane de lei salariu nu-mi vor ajunge, dar mă vor susține părinții așa cum au făcut-o și până acum”, a mărturisit Irina.

Irina Sburlan alături de părinți

Ea are o anumită teamă că la început nu se va impune în fața elevilor. „La înălțimea mea de 1,60 metri o să fie un pic mai greu, mai ales la sport, dar sper să mă pot impune în alt fel și să le insuflu dragostea pentru sport”, a spus Irina.

„Cred pot face ceva pentru sportul în școli”

Pasiunea Irinei e handabalul, a și participat la diverse competiții când era în facultate. De fapt, o mare parte din zi ea face sport, de la jogging până la handbal și baschet. În rest, Irina este unul dintre arbitrii de la handabal, meserie din care nu câștigă mare lucru.
Vrea să intre în educație pentru că ea crede că poate schimba ceva. „Am avut ocazia să rămân în Franța anul trecut, când am fost cu o bursă acolo, unul dintre colegii mei a și rămas. Dar nu m-a atras. În plus, sistemul lor de educație e foarte bine pus la punct. Eu am convingerea că pot aduce îmbunătățiri sportului din școlile din România. Și cred că dacă suntem mai mulți vom reuși să schimbăm ceva”, a spus Irina.

Examenul de titularizare a fost mai ușor decât se aștepta, i-a picat și numai partea practică.

Familia și prietenii  au descurajat-o

Pentru Nicoleta Ungureanu, 30 de ani, a fost prima dată când a dat examen de intrare în profesorat. E de profesie traducător. Înainte de examen n-a primit prea multe încurajări, familia și toți prietenii au încercat să o convingă că învățământul nu e o soluție pentru cariera ei.


„Toată lumea m-a descurajat să intru în sistem, pentru că e greu și salariul e mic. Dar m-am hotărât să intru pentru că până acum nu m-a satisfăcut niciun job. Ca traducător am lucrat și cu organizații neguvernamentale și cu multinaționale, dar joburile erau rutinizante. Ca profesoară cred că mi-ar plăcea mai mult pentru că tot timpul învăț câte ceva nou”, a povestit  pentru gândul Nicoleta Ungureanu.

Ea susține că va găsi o modalitate prin care își va mări veniturile, e conștientă că salariul nu-i va ajunge.  Probabil că va face traduceri la limba germană. Traducerile îi aduc aproape un salariu de profesor. „Dacă lucrez mai mult pot câștiga mai mult, dar nu mă ocup tot timpul de traduceri”, arată Nicoleta. E conștientă că în învățământ va fi mai rău, dar crede că satisfacțiile vor veni din altă parte. „Există metode prin care să-i fac pe copii să le placă limba germană, care este una foarte grea”, arată profesoara.

Nicoleta spune că examenul de titularizare a fost greu pentru că a fost din metodică aplicată, dar s-a concentrat și a luat 10.

Repartizarea pe posturi a candidaților care au obținut cel puțin media 7,00 se va realiza, la nivelul centrelor de concurs, în 13 august, iar a celor care au luat cel puțin 5,00, în 16 august.

Anul acesta, sunt disponibile 6.692 de catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată și 31.539 de posturi didactice rezervate pentru angajare pe perioadă determinată.

Cea mai mare concurență a fost anul acesta  la limba română, unde s-au înscris 13.511 cadre didactice.

Autor

Citește și