România începe (sau continuă?) modernizarea căilor ferate și a achiziționat deja câteva garnituri de trenuri electrice. Primul astfel de tren va și intra în circulație luna aceasta, pe ruta București-Brașov, anunță cei care ne conduc țara și care, iată, fac și fapte în folosul comunității care așteaptă, dintotdeauna, un semn de mai bine.
Cea mai mare investiție din ultimii 35 de ani, care se face în rețeaua de căi ferate a României începe, se pare, în 2024, când atât de mult contează orice faptă bună făcută de oamenii cu drept de semnătură și decizie. Interesant este că, în sfârșit!, folosim din fondurile europene pentru investiții reale, care ard poporul, care contează.
Pentru că alte țări – să vedem exemplul Portugaliei, dacă suntem curioși, după aderarea în UE – au avut o strategie de dezvoltare atât de puternică, încât s-au modernizat esențial, în primii ani de după ce au aderat la Uniunea care are atât de multe de oferit acelora care știu să ceară și să prezinte proiecte coerente.
În Portugalia de azi, deși salariul minim și salariul mediu nu sunt neapărat de invidiat, există autostrăzi care leagă mai toate marile orașe ale țării, există căi ferate pe care se circulă, între Lisabona și Porto, de exemplu, cu trenul care atinge 300 km/oră. Păi în România, cu 300 la oră, nici vântul nu mai circulă, e imposibil, la cât de multe sunt găurile în asfalt și în calea ferată de pe acesta.
Au trecut mai bine de 15 ani de când România a devenit parte a Uniunii Europene. La 1 ianuarie 2007, românii credeau că viața lor se va schimba numai în bine. Că ne vor crește salariile, că ni se vor netezi șoselele, că vom avea autostrăzi și-n stânga și-n dreapta, că va curge la robinetul la care nu aveau apă caldă numai miere – caldă sau rece, după preferințe.
Uitaseră declarația președintelui de atunci, care spunea, fără niciun fel de teamă, că România nu are nevoie de autostrăzi. Am fi putut trece, ce-i drept, la zborul pe mătură, fără să mai stăm să construim benzi rapide pentru aceia care, ca fraierii, se grăbesc să fie punctuali.
„Aprobăm, așadar, un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea”, spune premierul de azi, care ar putea fi președintele de mâine.
Sună bine, sună atât de bine! Și ne dorim să nu fie doar promisiuni de campanie și ne rugăm, pentru a nu știu câta oară, să aibă cineva grijă și de românii României, după ce, în ultimii treizeci de ani, ba am avut grijă de președinți și politicieni, ba ne-a păsat mai mult de drama vecinilor decât de rana noastră, ba ni s-a întunecat privirea de ciudă și de teamă când am văzut că suntem, ca mai totdeauna, pe ultimul loc în toate clasamentele.
Așteptăm trenurile, nu uitați! Și nu numai trenurile.
Citește și:
Acum îi vreți pe Bellu și Bitang?