Gândul vă prezintă lista integrală a celor 108 primari și președinți de Consilii Județene care au fost declarați incompatibili de Agenția Națională Integritate din 2008 până în prezent. Numele acestora apare într-un răspuns al ANI la solicitarea gândul referitoare la aleșii locali declarați incompatibili.
Din cauza investigațiilor ANI, liderii PNL și PSD din teritoriu au cerut conducerii USL modificarea legii 161/2003, cea care reglementează situațiile de incompatibilitate și conflict de interese. Premierul Victor Ponta a tras semnal de alarmă, susținând că de fapt numărul aleșilor locali care se află în această situație este mult mai mare, aproape jumătate dintre primari fiind incompatibili. El a adăugat că se va întâlni cu reprezentanții Comisiei Europene și ANI pentru a vedea cum se poate modifica legea. Premierul s-a întrebat retoric dacă nu cumva, în această situație, ar trebui făcute noi alegeri locale.
Primarul municipiului Sibiu, Klaus Iohannis, care a fost declarat incompatibil de ANI, a afirmat că modificarea legii 161/2003 este „obligatorie” și că puterea nu trebuie să aștepte ca primele decizii nefavorabile împotriva aleșilor locali să fie date de instanțele de judecată.
Ministerul Justiției, condus de Robert Cazanciuc, a dat însă un aviz negativ actului normativ inițiat de aleșii locali de modificare a legii 161/2003, deși acesta era susținut chiar de vicepremierul Dragnea. În mai multe întâlniri pe care le-a avut Dragnea cu aleșii locali, aceștia i-au cerut modificarea „de urgență” a legii incompatibilităților. Ei insistă pentru o inițiativă legislativă, dacă modificarea legii a picat în zona guvernamentală.
Verificările ANI în privința aleșilor locali sunt în curs de desfășurare, numărul celor care au fost declarați incompatibili nefiind definitiv.
Ce prevede legea care poate decapita administrația locală
Primarii și președinții de Consilii Județene care au fost declarați incompatibili de ANI încearcă să își câștige dreptatea în instanță. Ei consideră că prezența lor în AGA ale societăților comerciale aflate în subordinea lor nu reprezintă o incompatibilitate. Principala bătaie de cap pentru aleșii locali o reprezintă legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției.
La articolul 87, litera f, al acestei legi se prevede că funcția de primar, președinte al Consiliului județenea este incompatibilă cu funcția de reprezentant al unității administrativ-teritoriale în adunările generale ale societăților comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăți comerciale de interes național.
Liderii locali recunosc că au făcut parte din aceste adunări generale, dar susțin că este o „eroare” ca prezența lor acolo să fie considerată incompatibilitate, deoarece ei „reprezintă interesele comunității”. Președintele CJ Hunedoara, Mircea Moloț, care a pierdut la prima instanță procesul cu ANI, a declarat pentru gândul: „pe cine să pui în AGA ca reprezentant al tău? Pe nenea Ion? După cum interpretează ANI, nici pe funcționarii publici, pe nimeni din CJ. Chiar suntem între ciocan și nicovală”.
La articolul 89 al legii 161/2003 se prevede: „calitatea de ales local este incompatibilă și cu calitatea de acționar semnificativ la o societate comercială înființată de consiliul local, respectiv de consiliul județean”.
Primarul Sibiului Klaus Iohannis și președintele CJ Brașov, Aristotel Căncescu, declarați incompatibili de ANI, se apără afirmând că ei au făcut parte dintr-o AGA a unui operator regional, nu a unui operator local.
În răspunsul trimis gândul de ANI, se precizează că „în conformitate cu dispozițiile art.2 g1) din Legea nr. 51/2006, prin operator regional se înțelege operatorul societate comercială cu capital social integral al unora sau al tuturor unităților administrativ-teritoriale membre ale unei asociații de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice. Operatorul regional asigură furnizarea/prestarea serviciului/activității de utilități publice pe raza de competență a unităților administrativ-teritoriale asociate, administrarea, funcționarea și exploatarea sistemelor de utilități publice aferente acestora, precum și implementarea programelor de investiții publice de interes zonal ori regional destinate înființării, modernizării și/sau, după caz, dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestor servicii/activități, realizate în comun în cadrul asociației. Operatorul regional se înființează în baza hotărârilor adoptate de autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale membre ale unei asociații de dezvoltare intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilități publice,inclusiv prin modificarea actelor constitutive ale operatorilor existenți subordonați autorităților administrației publice locale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Din coroborarea textelor de lege mai sus enunțate, rezultă faptul că participarea primarilor și a președinților de Consilii Județene în Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară, generează o stare de incompatibilitate în situația în care, la nivelul județului respectiv, Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară constituie un operator regional în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 31//1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare„.
Agenția Națională de Integritate contrazice argumentația aleșilor locali, precizând în răspunsul pentru gândul că faptul că un operator local a dobândit ulterior și calitatatea de operator regional care asigură furnizarea/ prestare servicii/ activități de utilitate publică nu-i schimbă calitatea de societate comercială de interes local.
ANI susține că unitățile administrativ teritoriale aveau posibilitatea de a desemna un reprezentat al lor în AGA, dar cu respectarea legii, fără a se încălca regimul incompatibilităților.
Cei de la ANI le transmit celor din teritoriu nu se pot scuza nici prin faptul că prefectul și secretarul nu i-au atenționat asupra încălcării legii, deși acest lucru se întâmplase.
Cum a ajuns județul Constanța pe primul loc la incompatibili
Prezența președintelui CJ Constanța, Nicușor Constantinescu, dar și a mai multor primari din județ în Compania RAJA SA, a făcut ca județul să aibă cei mai mulți aleși locali incompatibili.
„Trebuie precizat că Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare nu face distincția între societăți comerciale de interes local și societăți comerciale de interes județean, așa cum rezultă din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, republicată. Astfel, din dispozițiile coroborate ale celor două legi menționate, rezultă că sintagma societăți comerciale de interes local la care se referă Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare cuprinde și societățile comerciale de interes județean”, se arată în răspunsul Agenției Naționale de Integritate.
Potrivit documentului citat, până în prezent, nu s-a identificat vreo situație de „încălcare a regimului juridic al conflictelor de interese de către aleși locali – membri în cadrul unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară”.
Citește și Lovitură din interior pentru Dragnea și liderii USL din teritoriu: schimbarea legii ANI, blocată de un ministru